שתף קטע נבחר

ישראלי הסתבך באפריקה: רצה לצלם קופים ונעצר בטענה שלא שילם דמי כניסה

אלחנן אורן שמטייל ביבשת עם אופנוע סירב לשלם 50 אירו עבור כניסה לשמורה בגינאה קונאקרי - ונעצר ביום העצמאות אחרי מרדף באזור הנידח. שגריר ישראל בסנגל סייע בשחרורו. "עדיף להיות חכם מאשר צודק", סיכם

 

אלחנן אורן (צילום: אלחנן אורן)
אלחנן אורן. רצה לצלם שימפנזים - ונעצר לאחר מרדף(צילום: אלחנן אורן)

אזרח ישראלי נעצר באזור נידח בגינאה קונאקרי שבמערב אפריקה - זאת לאחר שניסה לצלם שימפנזות בשמורת טבע מבלי לשלם דמי כניסה. הוא נעצר לאחר מרדף ושעות ארוכות בתחנת המשטרה המקומית – בזכות התערבות מהירה של משרד החוץ ושגריר ישראל בסנגל פול הרשון.

 

אלחנן אורן בן ה-27 מטייל כבר יותר משנה על אופנוע שטח ברחבי אפריקה ועובר ממדינה למדינה. את המסע שלו הוא מתעד במצלמה ומעלה לחשבון הפייסבוק שלו תמונות מרהיבות של אריות, ג'ירפות, קופים נדירים, פנגולינים, תנינים, נחשים ופילים.

 

בשבוע שעבר חצה אורן את הגבול מליבריה לגינאה קונאקרי ובערב יום העצמאות הגיע לאזור העיר נזרקורה שבדרום המדינה. בעל האכסנייה הציע לו לבקר בשמורת הטבע בוסאו, שמלאה באלפי שימפנזים, תמורת תשלום. אלחנן סירב בנימוס מאחר ועד כה סייר בג'ונג'לים של אפריקה ללא הגבלה.

 

למחרת, נסע אלחנן לאזור השמורה והלך ברגל על הכביש הראשי במטרה לאתר שימפנזים, ללא הצלחה. הוא לא שיער בנפשו שכאן הוא יקלע למה שמזכיר סצינה מ"אקספרס של חצות".

אלחנן אורן (צילום: אלחנן אורן)
אורן משחק עם קוף באפריקה. מטייל ביבשת באמצעות אופנוע שטח (צילום: אלחנן אורן)

אלחנן אורן (צילום: אלחנן אורן)
(צילום: אלחנן אורן)

"כשחזרתי לאכסניה המנהל ועוד שני גברים באו אליי ודרשו 50 אירו בטענה שזה התשלום לכרטיס הכניסה לשמורת הטבע. כמובן שלא שילמתי ואז התחיל ויכוח. הם איימו עליי שאם לא אשלם יעצרו אותי. לקחתי את הדברים והאופנוע ונסעתי. חצי שעה לאחר מכן בעיירה הבאה נתקלתי בשתי ניידות שחסמו את הכביש ועצרו אותי. מכות לא נתנו לי אבל איימו עליי שאשב בתא מעצר כמה ימים אם לא אהיה ממושמע. לאחר מכן לקחו אותי לתחנת משטרה בעיירה אחרת", סיפר אלחנן.

 

למרבה מזלו, עוד לפני שנעצר הספיק להתקשר לאחיו בישראל ולידידה שעובדת בשגרירות ישראל בגאנה. "הסיפור הזה ממש הזוי. לרגע לא חשבתי שזה יתפתח לכדי מעצר", אמר.

 

המידע הגיע לחדר המצב של משרד החוץ, שעירב בנושא את פול הרשון, שגריר ישראל בסנגל שאחראי גם על גינאה קונאקרי. הרשון סיפר: "קיבלנו הודעה מחדר המצב שישראלי נעצר כ-800 ק"מ מעיר הבירה קונאקרי במדינה שבה אין כמעט חשמל או מים בכפרים. התחלנו לחפש אותו דרך אנשי קשר כולל איש עסקים ישראלי שגר שם ושמאוד עזר לנו. הגענו למפקד המשטרה שאמר שלא ידוע להם על המקרה - עד שמידע על עצירת אדם אחד עובר מהפריפריה לעיר הבירה יכולים לעבור ימים שלמים. יצרנו קשר טלפוני למשטרה באזור שמורת הטבע ואחרי כמה שעות אישרו לנו שהוא נעצר".

אלחנן אורן (צילום: אלחנן אורן)
(צילום: אלחנן אורן)

אלחנן אורן (צילום: אלחנן אורן)
(צילום: אלחנן אורן)

אלחנן אורן (צילום: אלחנן אורן)
(צילום: אלחנן אורן)

בשלב הזה נעשתה פנייה למפקד השרותים הביטחוניים, שיושב בבירה. "למען האמת, הוא עשה לנו מחווה לכבוד יום העצמאות והרים טלפון למשטרה המקומית והנחה לשחרר את הישראלי. בשיחת הטלפון עימו הוא אף איחל לי 'חג שמח' ליום העצמאות. לאחר כשעתיים הישראלי שוחרר בזמן שחגגנו את ערב יום העצמאות אצלי בבית השגריר בדקאר כאשר אני רוב הזמן בשיחות טלפון. עידכנתי את אחיו בישראל שהוא שוחרר ויכולנו לנשום לרווחה. היה לו הרבה מזל. במקרה אחר הוא היה יכול להיתקע במעצר ימים ארוכים עד שבכלל היינו יודעים על זה".

 

אחרי השחרור פרסם אלחנן פוסט מרגש: "יום עצמאות שמח מגינאה. המושג עצמאות קיבל אצלי אתמול משמעות חדשה אחרי שביליתי 12 שעות אתמול בתחנת משטרה על לא עוול בכפי. התחושה שלוקחים ממך את החירות וכל פקיד או שוטר יכול לשחק בך היא אכזרית. תודה לאל ולשגרירויות המדהימות שלנו בגאנה ובסנגל. השתחררתי בערב אחרי שכבר שמו אותי בתא מעצר ללילה. FREEDOM".

 

בשיחה עימו סיפר אורן: "הלקח הוא שעדיף להיות חכם מאשר להיות צודק. אם הייתי משלם להם זה היה גומר את הסיפור אחרת. צריך להבין שהשמורה לא באמת היתה מגודרת. זה סתם כביש עפר. אותו מנהל שביקש את הכסף הוא פשוט תאב בצע וחשב שאני טרף קל להוציא ממנו כסף. לרגע לא עברתי על אף חוק. אני כבר מעל שנה מטייל באפריקה עם עשרות מדינות מאחוריי ותמיד ידעתי איך להתנהל".

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: אלחנן אורן
אלחנן אורן והקוף
צילום: אלחנן אורן
מומלצים