שתף קטע נבחר

לקראת הקיץ והחופשות: מצב השירותים הציבוריים בערים

שירותים אוטומטיים בת"א, שירותים לא נגישים בי-ם, פינות החתלה בשירותי גברים בחיפה - ועיר התיירות ששכחה להשקיע במבנים הציבוריים. כתבי ynet יצאו לבדוק את השירותים הציבוריים במוקדים הפופולריים בישראל וחזרו עם תוצאות די מפתיעות

 

בחודש אוקטובר הקרוב ייערכו ברחבי הארץ הבחירות לרשויות המקומיות, שהשנה שקודמת להן מאופיינת בין היתר בהשקעה ניכרת בתשתיות ובנראות הערים. לקראת עונת הקיץ, כתבי ynet בדקו את מצבם של השירותים הציבוריים במוקדי התיירות הגדולים - ירושלים, תל אביב, חיפה ואילת.

 

ירושלים: שירותים נקיים, נגישות חלקית
שירותים ציבוריים ארמון הנציב ( )
שירותים ציבוריים בארמון הנציב( )

עיר הבירה מלאה בתיירים מקומיים וזרים במשך כל ימות השנה, בעיקר באזור העיר העתיקה ושוק מחנה יהודה. רגע לפני חניכת שגרירות ארצות הברית ועונת הקיץ שיחד עמה המלונות מתמלאים עד אפס מקום, יצאנו לבדוק את מצב השירותים הציבוריים בארבעה מוקדי תיירות בולטים - והופתענו לטובה.

 

טיילת ארמון הנציב

הטיילת היא אחד המקומות המועדפים על התיירים שעולים לירושלים. מדי יום מגיעים עשרות מבקרים שרוצים להשקיף על הר הבית, נחל קדרון והר הזיתים, ולשמוע על ההיסטוריה של העיר. במקום הוצב מבנה עם ארבעה תאים שמונגש לנכים. השימוש במתקן הוא חופשי וללא תשלום. לא היה סבון לטובת שטיפת ידיים בכיורים.

שירותים ציבוריים ארמון הנציב ( )
נקי, אך ללא סבון( )

שירותים ציבוריים ארמון הנציב ( )
( )
 

העיר העתיקה

המבנה השני נמצא בצומת שמחבר בין הרובע היהודי לרובע המוסלמי, סמוך לשוק הצורפים ולירידה לכותל המערבי. מבנה השירותים נבנה בצורה המשמרת את הבנייה העתיקה - ורמת הניקיון בו גבוהה.

 

שירותים ציבוריים ( )
( )

שירותים ציבוריים ( )
השירותים בכותל. רמת ניקיון גבוהה( )

במבנה, שהכניסה אליו היא ללא תשלום, קיים תא מונגש לנכים ויותר מעשרה תאים ומשתנות. במקום נמצא עובד ניקיון באופן קבוע שלא עוזב את המקום. גם בכותל המערבי הכניסה למבנה השירותים היא חופשית, ורמת הניקיון במקום גבוהה. התאים נגישים, משופצים ונוחים.

 

שוק מחנה יהודה

השוק הוא אחד המקומות ההומים בבירה, ועל אף הכמות הגדולה של התיירים באזור - בכל המתחם קיימים רק שני מבני שירותים קטנים. 

שירותים ציבוריים ( )
שילוט הכוונה לשירותים במחנה יהודה( )

בשירותים שליד מסעדת אזורה ניתן למצוא שני תאים ושלוש משתנות, וגם כאן נמצא עובד ניקיון באופן קבוע ששומר על רמת הניקיון במהלך היום.

 

כנסיית הקבר

כנסיית הקבר שברובע הנוצרי מושכת אליה תיירים במשך כל ימות השנה, ובמקום ניתן לשמוע מדריכי טיולים בכל השפות. במתחם קיים מבנה שירותים עם יותר מעשרה תאים שהכניסה אליהם היא ללא תשלום. על אף רמת הניקיון הגבוהה בזכות עובד ניקיון צמוד - המקום אינו מונגש שכן המבקרים נדרשים לעלות במדרגות כדי להשתמש בשירותים.

 

שירותים ציבוריים ( )
נקי - אך לא נגיש. כנסיית הקבר( )

שירותים ציבוריים ( )
( )
 

ת"א: מפה עם מיקום השירותים ותאים שמנקים את עצמם

 

שירותים ציבוריים (צילום: איתי בלומנטל)
מבנה מושקע ונקי. חוף גבעת עלייה(צילום: איתי בלומנטל)

גם בתל אביב הרמה בשירותים הציבוריים מפתיעה לנוכח העובדה שמאות מבנים פזורים ברחבי העיר, הטיילת והגנים. בביקור שערכנו בכמה מבנים מצאנו תאים נקיים, פחים מרוקנים, נייר טואלט ואף שלט עם פרטי התקשרות לעירייה במקרה של תקלה.

 

באתר העירייה ניתן למצוא את מיקום השירותים הציבוריים במפה העירונית, ולהתעדכן בשעות הפתיחה ובתדירות הניקיון.

 

חוף גבעת עלייה

במהלך הבדיקה שערכנו במבנה הציבורים של חוף גבעת עלייה ביפו פגשנו את סמי, שעובד באגף לשיפור פני העיר בתל אביב. "אני אחראי על האזור, ומגיע בכל שעתיים כדי לוודא שהשירותים נקיים", אמר סמי. 

שירותים ציבוריים (צילום: איתי בלומנטל)
(צילום: איתי בלומנטל)

שירותים ציבוריים (צילום: איתי בלומנטל)
(צילום: איתי בלומנטל)

"החוף הזה משרת בעיקר את תושבי יפו והתיירים. פעם זה היה חוף מוזנח, אבל מאז ששיפצו את הטיילת ובנו את מרכז פרס לשלום המקום הפך לנקי וכולם נהנים כאן". במבנה עצמו מצאנו רצפות נקיות, נייר טואלט בכל תא, ומקלחות ציבוריות עם אפשרות לשליטה על טמפרטורת המים.

 

שדרות בן גוריון

עוברי האורח בשדרה יכולים להשתמש בתא השירותים האוטומטי, אחד מתוך ארבעה שמפעילה העירייה באמצעות חברת JCDecaux, בעלות סמלית של שני שקלים.

שירותים ציבוריים (צילום: איתי בלומנטל)
תא שירותים אוטומטי בשדרות בן ציון(צילום: איתי בלומנטל)
שירותים ציבוריים (צילום: איתי בלומנטל)
הכניסה בלחיצת כפתור(צילום: איתי בלומנטל)

שירותים ציבוריים (צילום: איתי בלומנטל)
(צילום: איתי בלומנטל)

שירותים ציבוריים (צילום: איתי בלומנטל)
(צילום: איתי בלומנטל)

מדובר בתא שירותים נגיש שנפתח בלחיצת כפתור, ולאחר כל מבקר מנקה את עצמו - כולל שטיפת רצפה, חיטוי וייבוש האסלה. בעת הבדיקה התא היה נקי, ממוזג והחלל היה מבושם.

 

שוק הפשפשים ביפו

גם באחד האתרים התיירותיים העמוסים ביותר בעיר, שוק הפשפשים ביפו, מצב השירותים הציבוריים הפתיע לטובה. המבנה היה שייך בעבר לעירייה, והוסב לתאים נפרדים לגברים ולנשים.

שירותים ציבוריים (צילום: איתי בלומנטל)
מתקני סבון ומראות(צילום: איתי בלומנטל)

שירותים ציבוריים (צילום: איתי בלומנטל)
תא נגיש בשוק הפשפשים ביפו(צילום: איתי בלומנטל)

החללים היו נקיים ונדמה כי הרצפה נשטפה באותו היום. בכל אחד מהתאים היה נייר טואלט חדש סמוך לאסלות.

 

בעיריית תל אביב-יפו ציינו כי "בעשרות אתרים ברחבי העיר פזורים מאות בתי שימוש ציבוריים ללא תשלום שמתוחזקים באופן שוטף. בשנים האחרונות מושם דגש רב על הנושא ואף מקודמת בעירייה תוכנית לחידוש והוספת תאי שירותים קבועים וזמניים בכל רחבי העיר תוך השקעה של משאבים רבים.

 

יחד עם זאת הותקנו שלטי הכוונה בכל העיר, הונפקה מפה עם מיקום השירותים, והעירייה מבצעת פיילוט להצבת שירותים בחניונים העירוניים העיר הכוללת את מיקומם (המופיעה גם באתר האינטרנט העירוני) ומתבצע פיילוט להצבת תאי שירותים ציבוריים בחניוני אחוזות החוף".

 

חיפה: רמת ניקיון סבירה

שירותים ציבוריים  (צילום: שמיר אלבז)
מבנה השירותים בחוף כאמל(צילום: שמיר אלבז)

תאי השירותים הציבוריים בחיפה פזורים לא רק באזורים מתוירים, אלא גם במקומות המשמשים את הציבור המקומי – גני משחקים, פארקים, התחנות הגדולות של הכרמלית ובחופי הים. ביום שבו ערכנו את הבדיקה החופים היו כמעט ריקים מאדם, וכך גם הגנים הציבוריים.

 

חוף הכאמל

במבנה השירותים המרכזי בחוף הפופולרי אין גג בנוי, ובמקום נמצאת פרגולה שמטילה צל באופן חלקי ומאפשרת לגשם לחדור למבנה. המבנה מכיל חמישה תאי שירותים, כאשר אחד מהם משמש כשירותי נכים. כמו כן יש במקום חמש משתנות.

 

שירותים ציבוריים  (צילום: שמיר אלבז)
(צילום: שמיר אלבז)

שירותים ציבוריים  (צילום: שמיר אלבז)
הכיור בחוף הכאמל(צילום: שמיר אלבז)

שירותים ציבוריים  (צילום: שמיר אלבז)
(צילום: שמיר אלבז)

רמת הניקיון במבנה סבירה, אך אינה אחידה. בבדיקה הראשונה שערכנו במקום היה אחד התאים מלוכלך בצורה קיצונית, ובבדיקה נוספת כעבור כשעה – נוקה. עם זאת, על הרצפה היו שרידי נייר טואלט מרוחים. במקום כמה כיורים וסבוניות שהיו מלאות בסבון נוזלי, פחים בתאים ופח נוסף בשטח הכללי.

 

גן האם

הגן מושך אליו עשרות אלפי חיפאים ותיירים בשנה, בין השאר בשל האירועים והמופעים המרכזיים שמתקיימים בו. למרות זאת, בשירותי הגברים במקום קיימים שלושה תאים צפופים בלבד ושתי משתנות. על האסלות אין מושבים, וביום הבדיקה מצאנו נייר טואלט רק בתא אחד מתוך השלושה. בכיור הבודד אין סבון, ולא נמצא במבנה מתקן לייבוש ידיים

 

גן הזיכרון

ככה צריכים להיראות שירותים ציבוריים. בשירותים ששופצו לאחרונה (בעקבות הנגשת גן השעשועים הסמוך למונגש), קיימים ארבעה תאים רגילים ותא נוסף לנכים.

 

שירותים ציבוריים בגן הזיכרון בחיפה (צילום: אחיה ראב
כך צריכים להיראות שירותים ציבוריים(צילום: אחיה ראב"ד)

שירותים ציבוריים בגן הזיכרון בחיפה (צילום: אחיה ראב
גם הגברים מחליפים: פינת החתלה בגן הזיכרון(צילום: אחיה ראב"ד)

בנוסף הותקן כיור רחב, מתקן סבון ומתקן לייבוש ידיים. גם במבנה הנשים וגם במבנה הגברים קיימת פינת החתלה, ובזמן הבדיקה המקום היה נעים ונקי.

 

תגובת עיריית חיפה: "מנהלים ביקורות מחמירות לרמת הניקיון"
מעיריית חיפה נמסר בתגובה כי "העירייה מקיימת ביקורות יומית מחמירות לרמת הניקיון, ולמצבם הפיזי והתברואתי של תאי השירותים הציבוריים ברחבי העיר. עם זאת, לצערנו קיימת תופעה של ונדליזם ברחבי העיר אשר כוללת פגיעה והשחתת ציוד, ואנו פועלים בכל מקרה כזה להחלפת הציוד החסר בהקדם האפשרי.

 

ברצועת החוף זמיר-דדו, אשר אורכה כקילומטר, קיימים 22 מבני שירותים ומקלחות שפתוחים לרווחת הציבור ועוברים ניקיון יסודי מדי יום, החל משעות הבוקר המוקדמות ועד לשעות הערב המאוחרות. כמו כן, קיימים בחופים 3 מבני שירותים שנשארים פתוחים במשך כל שעות היממה. מבנה השירותים בגן האם יעבור בקרוב שיפוץ כולל, שיכלול בין היתר את הנגשת המבנה לבעלי צרכים מיוחדים".

 

אילת: העיר שאינה מסבירה את פניה לתייר

שירותים ציבוריים (צילום: מאיר אוחיון)
(צילום: מאיר אוחיון)

מצבם של השירותים הציבוריים בעיר התיירות של ישראל סביר, אך יש לעירייה עוד הרבה מקום לשיפור. בזמן שיפוץ הטיילת, שבמסגרתו פינתה העירייה את דוכני הרוכלים שהיו מזוהים עם העיר הדרומית, הושקעו תקציבי ענק גם בשירותים הציבוריים. 

 

שירותים ציבוריים (צילום: מאיר אוחיון)
שירותים ציבוריים באילת. מבנה מיושן ומוזנח(צילום: מאיר אוחיון)

בבדיקה שערכנו לא מצאנו מתקני נייר או סבון לאחר שאלה ככל הנראה נעקרו ממקומם. גם מברשות לניקיון האסלות והפחים לא נמצאו במקום.

 

חוף ניין ביץ'

החוף הסמוך לקניון הים האדום הופעל בעבר על-ידי מלון רימונים, אך עבר תחת אחריות העירייה. הכניסה למבנה אינה כרוכה בתשלום, אך מתקני נייר הטואלט שמוצבים בתאים שבורים, אין מתקן לסבון, ואת אחד הקירות מעטרת כתובת גרפיטי. גם הסביבה החיצונית של המבנה אינה מזמינה ונמצאת במצב מוזנח.

 

שירותים ציבוריים (צילום: מאיר אוחיון)
אין סבון, אין נייר. הטיילת באילת(צילום: מאיר אוחיון)
 

 

מרכז הטיילת

גם המבנה המרכזי שנבנה סמוך למתחם הדוכנים החדש אינו מסביר פנים. רמת הניקיון במקום סבירה, ובמקום נצפו עובדי הניקיון שמחליפים שקיות אשפה, אך גם כאן לא היה נייר טואלט.

שירותים ציבוריים (צילום: מאיר אוחיון)
אסלה ממתכת(צילום: מאיר אוחיון)
 

שירותים ציבוריים (צילום: מאיר אוחיון)
תא נגיש. הסבון נעקר ממקומו(צילום: מאיר אוחיון)

שירותים ציבוריים (צילום: מאיר אוחיון)
עטיפות על הרצפה(צילום: מאיר אוחיון)

במבנה, שהקימה עיריית אילת, נמצאים שלושה תאי שירותים לגברים, נשים ונכים. מתקני הנייר והסבון בתאים נעקרו מהקירות, אריחי הקרמיקה שבורים והכיורים היו מטונפים.

 

אחד העובדים באזור שמשתמש בתאי השירותים לעיתים קרובות סיפר ל-ynet כי הבעיה טמונה בוונדליזם. "הכל מתחיל ונגמר במנטליות שלנו כישראלים, שלא יודעים לשמור על סדר וניקיון במקומות ציבוריים ובכלל", אמר.

 

מעיריית אילת נמסר בתגובה: "לאורך הטיילת והחופים ממוקמים כמה תאי שירותים המתוחזקים על ידי מפעילי החופים. במקביל, כחלק משדרוג הטיילת המבוצע בעת הזו כולל ציורי רצפה מרהיבים והצבת ריהוט רחוב, פועלת העירייה בשיתוף משרד התיירות להצבת מתקני שירותים הנשטפים עצמאית לאורך הטיילת. עוד יצוין, כי בתקופות שיא בתוכן, חגים וחופשת הקיץ, מתגברת העירייה את חופי אילת בשירותים כימיים העומדים לרשות הרוחצים והנופשים. לא מיותר לציין, כי העירייה פועלת כל העת לפקח אחר ניקיון השירותים לרשות הנופשים אולם כעיר תיירות מובילה המארחת כ-3 מיליון נופשים בשנה, אנו נתקלים לא אחת במקרי ונדליזם בתאי השירותים וגם אלה מטופלים בהתאם".

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מומלצים