שתף קטע נבחר

מי יפקח על המכינות? השאלות הקשות בעקבות האסון

משרד החינוך יקים ועדה משותפת עם משרד הביטחון בעקבות מות הנערות והנער בערבה. יחד עם זאת עולות תהיות נוספות: מי באמת אחראי על המכינות ומדוע אין דרישה להכשרת מדריכי טיולים? בנט: "אין דרך להשיב את הגלגל לאחור. להתמקד בתיקון קדימה"

 

 

 

לאחר האסון הכבד שאירע בנחל צפית בערבה, שהביא למותם של תשע תלמידות ותלמיד י"ב שהיו עתידים להצטרף בשנה הבאה למכינת "בני ציון" בתל אביב - במערכת החינוך ובמכינות צפויים להתמודד כבר השבוע עם הדרישה לפתוח בחקירת האירוע שהגיעה מצד התלמידים, ההורים וגם מהמכינות עצמן. הערב (שבת) הודיע משרד החינוך על הקמת ועדה משותפת עם משרד הביטחון שתבחן את נושא הפיקוח על פעילויות החוץ של המכינות.

 

שר החינוך נפתלי בנט אמר במוצאי שבת כי "האסון נורא, ואסור היה שיקרה. כל חניך שנשלח על ידי הוריו למכינה חייב לחזור הביתה בשלום. שוחחתי ביום שישי עם שר הביטחון וסיכמנו על הקמת צוות שיסדיר את כל נושא פעילויות החוץ במכינות הקדם הצבאיות. כל עם ישראל אבל יחד עם המשפחות. אין דרך להשיב את הגלגל לאחור. נוכל רק לחבק את המשפחות, ולהתמקד בתיקון קדימה. תהי נפשם של הנערות והנערים צרורה בצרור החיים". 

 

על רקע הטיול שנגמר בטרגדיה והמעצר של ראש המכינה יובל כאהן, האחראי על הדרכות הטיולים אביב ברדיצ'ב ומדריכה נוספת, צפויים במערכת לחפש תשובות לכמה מן השאלות הקשות.

 

אילן בר שלום ז
ההרוגים באסון השיטפון בערבה

 

למה המכינות לא כפופות ישירות למשרד החינוך?

המכינות הקדם צבאיות הוקמו בישראל בסוף שנות השמונים וכיום ישנן 54 מכינות: 31 מהן כלליות (בהן "בני ציון"), ו-23 תורניות. על פי דו"ח של מרכז המחקר והמידע של הכנסת, בשנה הנוכחית למדו במכינות 4,076 חניכים, לעומת כ-1,600 חניכים שהיו לפני כעשור.

 

המועצות נתמכות, בין היתר, על ידי משרד החינוך ונשענות גם על כספי תרומות ודמי ההשתתפות בהן. על פי הדו"ח, בשנת הלימודים התשע"ז (2017-2016), עמדה עלות ההשתתפות של המדינה עבור חניך על 25,747 שקל. מחצית מן הכסף הזה מגיע ממשרד החינוך והמחצית השנייה ממשרד הביטחון.

 

מימון פיקוח תקציב מכינה מכינות קדם צבאיות צבא מדינה כסף ()

ואולם, על אף קבלת הכספים והתמיכה שהוא מקבל, מיד לאחר היוודע ממדי האסון הכבד, במשרד החינוך הבהירו כי המכינות אינן כפופות אליו באופן ישיר בכל הנוגע לטיולים. עדות לכך ניתן למצוא בחוזר המנכ"ל האחרון של המשרד, אשר מסדיר את נושא הטיולים.

 

בחוזר קיימים נהלים ברורים וקפדניים באשר לאופן ניהול הטיול והוא גם מסדיר את הקשר עם חדר המצב של משרד החינוך, אשר מפקח על הטיולים בזמן אמת. עם זאת, מן החוזר עולה כי אכן, המכינות הקדם צבאיות, בניגוד לכל יתר המוסדות הכפופים למשרד – אינן כלולות בו.

 

יובל כהאן ()
ראש המכינה יובל כאהן

תנועות הנוער הנתמכות על ידי המשרד, מוסדות חינוך בפיקוח של משרד הכלכלה, מתנ"סים ומרכזים קהילתיים של רשויות החינוך המקומיות, מחלקות הנוער ברשויות המקומיות, גופים המקיימים חוגי סיירות, המדרשות הציוניות, החברה להגנת הטבע, מוסדות חינוך בפיקוח משרד הרווחה ואולפני העולים – כולם כפופים לנהלים המחמירים של המשרד, למעט המכינות הקדם-צבאיות. בתוך כך, גם משרד הביטחון הוציא הודעה דומה שאינו אחראי על טיולי המכינות.

 

מדוע אין דרישה להכשרת מדריכי הטיולים במכינות?

בטיול היה מדריך שהיה אמון על בטיחותם של התלמידים והמשתתפים בו. בישראל קיימים שני סוגים של הסמכות למדריכי טיולים: "מדריך תו תקן" של משרד החינוך, אשר ניתן לאחר הכשרה והתמקצעות של מספר חודשים באזור גאוגרפי מסוים, ומעניק אישור לעבוד עם תלמידים, ו"מורה דרך", הניתן על ידי משרד התיירות, ומעניק אישור למדריכים לעבוד עם קבוצות בוגרים, בעיקר תיירים.

 

כוחות חילוץ בנחל צופית (צילום: AFP)
כוחות חילוץ בנחל צפית(צילום: AFP)

כוחות חילוץ בנחל צפית (צילום: רויטרס)
(צילום: רויטרס)

מבדיקת ynet שהתקיימה אתמול עולה כי אין כל דרישה ממדריכי הטיולים במכינות הקדם צבאיות לשאת בהסמכות הללו. "המכינות עושות מה שבא להן", אמר מדריך מוסמך, ואחר הוסיף: "זה מה שמציל את החיים של הילדים האלו. לולא המדריכים הללו – אסונות רבים היו מתרחשים. המדריכים מכירים את הסכנות ומחוברים לחדר מצב של משרד החינוך, וגם יכולים להציע מסלול חלופי. אף מדריך עם סכנה לשיטפונות שהוא מוסמך לא היה נכנס לאזור הזה אתמול".

 

במכינות לא הכחישו את ממצאי הבדיקה: "כל הטיולים הלא פורמליים לא יוצאים עם מדריכים מהסוג הזה", הודה גורם בכיר במכינות הקדם צבאיות, והוסיף כי "המכינה מתנהלת לפי הבנתה. כשלוקחים מדריך למכינה, בודקים את היכולות החינוכיות שלו, אבל אין תנאי סף בכל מה שקשור להדרכת טיולים, וזה גם לא חיוני. צריך להבין שמבחינת המכינות, אם רוצים שכל מדריך עכשיו יהיה מוסמך זה אומר שיהיה מאוד קשה להוציא את הטיולים. אני מודה שאני באופן אישי לא בודק אף פעם אם יש מדריכים עם תו תקן".

 

כוחות חילוץ בנחל צופית (צילום: רויטרס)
(צילום: רויטרס)

בניסיון להבין מהם תנאי הסף של משרד החינוך בכל הנוגע למדריכי טיולים במכינות הקדם צבאיות, אמרו במשרד כי תנאי הסף הם "שירות צבאי וניסיון חינוכי". מבדיקה שנערכה עולה כי ברדיצ'ב לא נשא באף אחת מן ההסמכות: לא של משרד החינוך ולא של משרד התיירות.

 

מהי המשמעות המשפטית של אישור ההורים?

הורי התלמידים והתלמידות היו מודעים לדבר קיום הטיול, אולם יש להדגיש כי על אף העובדה שמארגני הטיול עמדו עמם בקשר ועדכנו אותם בדבר שינוי המסלול מפאת מזג האוויר הקשה – אין לכך שום משמעות משפטית. לדעתו של עו"ד הרן רייכמן מהקליניקה למשפט ומדיניות החינוך באוניברסיטת חיפה, גם אם ההורים נתנו את אישורם ליציאת ילדיהם לטיול – הדבר לא מסיר אחריות מהגורמים שהיו שותפים לתכנון הטיול.

 

המכינה בה למדו החניכים (צילום: מוטי קמחי)
הכניסה למכינת "בני ציון" בתל אביב, אתמול(צילום: מוטי קמחי)

"העובדה שניתן אישור הורים לצאת לטיול, זה לא מפחית מאחריות המארגנים של הטיול להיזהר ולקחת האחריות", אומר רייכמן. "אם יוצאים לטיול עם אישור ולאחר מכן מסתבר שיש בעיות רפואיות שלא ידעו עליהן קודם – אז זו הייתה טענה רלוונטית, אך זה לא המקרה. במקרה הזה אין להורים כל אחריות משפטית".

 

מה צפוי לקרות עכשיו?

משרד החינוך הודיע הערב שיקים ועדה משותפת עם משרד הביטחון ומועצת המכינות הקדם צבאיות בראשות מנכ"ל המשרד שמואל אבואב שמטרתה להסדיר את פעילויות החוץ של המכינות. בראשות הוועדה יעמוד מנכ"ל משרד החינוך שמואל אבואב, וישתתפו בה נציגי משרד הביטחון ומועצת המכינות.

 

שר החינוך נפתלי בנט ומנכ"ל המשרד שמואל אבואב (צילום: מוטי קמחי) (צילום: מוטי קמחי)
שר החינוך נפתלי בנט ומנכ"ל המשרד שמואל אבואב(צילום: מוטי קמחי)

ההורים, התלמידים וגם המכינות עצמן – כולם דרשו לפתוח בחקירת האירוע ובהתאם לשנות את הנהלים, להדק את הפיקוח ולהסדיר את טיולי המכינות הקדם צבאיות. אחד התרחישים הסבירים הוא הכפפה של הטיולים למשרד החינוך, ובתוך כך התנאי יהיה כי כל הטיולים הללו יצאו עם מדריך הנושא בתו התקן של המשרד.

 

"נדרוש לחקור, לאתר איך קרה האסון שנראה כמחדל נוראי", נמסר מפורום ועדי ההורים היישוביים, הארגון היציג של ההורים במערכת החינוך.

גם מועצת התלמידים קראה להכניס את המכינות הקדם צבאיות לפיקוח מלא.

 

"לא ייתכן מצב שבו אין סדר בפיקוח על הגוף הזה", אמר יו"ר המועצה, יובל חלביה. "זו פשוט הפקרות של הממשלה שמזניחה מוסד כה חשוב ומשאירה אותו לעשות כרצונו. ראש מכינה לא יכול להחליט לבדו אם בטיחותי להוציא טיול בתנאי מזג אוויר קיצוני".

 

כאמור, גם המכינות עצמן דורשות לשנות את המצב הנוכחי. "טיולים בשטח הם חלק בלתי נפרד מהתהליך החינוכי במכינה", אמרו במועצת המכינות הקדם צבאיות. "אך האירוע הקשה מחייב למידתו והסקת מסקנות יחד עם משרד החינוך ומשרד הביטחון".

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: AFP
פעולות החילוץ באתר האסון
צילום: AFP
מומלצים