שתף קטע נבחר

קרב אווירי: האם זה המסוק הגדול הבא של חיל האוויר?

מצד אחד הסופר-יסעור המתקדם והיקר. מצד שני הצ'ינוק החסכוני והוותיק. מאחורי ההחלטה על הכלי הבא שיטיס חיילים למשימות עומק רגישות - בעלות שיכולה להגיע ליותר ממיליארד דולר

 

 

 

 
מה יהיה מסוק הסער הבא של חיל האוויר? אחת ההכרעות בצה"ל בחודשים הקרובים תיגע בזהות מסוק תובלת הלוחמים וציוד הלחימה העתידי, שיחליף את היסעור הותיק שטס עוד מסוף שנות ה-60. לפני כשבוע הציגו זה לצד זה שתי החברות האמריקניות שמתמודדות על הבחירה הישראלית את מסוקיהן, הסוּפּר-יסעור החדש של חברת סיקורסקי-לוקהיד מרטין, והצ'ינוק הותיק, שאמנם מחליף גרסאות (בלוקים) אחת לכמה שנים, אך במהותו נותר דומה ומוכר מסרטי פעולה אמריקנייים בשל שני הרוטרים המקבילים שלו.

 

שני המסוקים הוצגו זה לצד זה בתערוכת כלי הטיס הבינ"ל ILA שנערכה בברלין. הסופר-יסעור, CH-53, נחשב כיום למסוק הסער החדיש והמתקדם בעולם, עם יכולת נשיאת משקל הגדולה ב-3 טונות מזו של הצ'ינוק. מפתחיו מכנים אותו "מסוק חכם", בשל טכנולוגיית ההטסה האוטומטית, כולל בנחיתות ובהמראות, בתנאי מזג אוויר קשים של ערפל או אבק. אלמנט זה מגדיל את רמת הבטיחות עבור הטסים במסוק והיתרון המרכזי שלו נעוץ בכך שהוא מאפשר לטייסים להתמקד בביצוע המשימה המבצעית שקיבלו ופחות בהטסה עצמה.

צ'ינוק. "מסוגל להוציא את כלי הרכב הצבאיים שיוביל תוך כדי טיסה, בגובה נמוך" (צילום: AP) (צילום: AP)
צ'ינוק. "מסוגל להוציא את כלי הרכב הצבאיים שיוביל תוך כדי טיסה, בגובה נמוך"(צילום: AP)

סופר-יסעור. "הטייס יכול 'לדבר' עם המסוק ולתכנן את המשימה בטאבלט לפני שיכנס לקוקפיט" (צילום: לוקהיד מרטין-סיקורסקי) (צילום: לוקהיד מרטין-סיקורסקי)
סופר-יסעור. "הטייס יכול 'לדבר' עם המסוק ולתכנן את המשימה בטאבלט לפני שיכנס לקוקפיט"(צילום: לוקהיד מרטין-סיקורסקי)

יחד עם זאת, החיסרון של הסופר-יסעור טמון בעלותו הגבוהה, כמעט פי שניים מהצ'ינוק, מה שעלול לפגוע בסיכויים לבחור בו, חרף התשבוחות שגרף מאנשי חיל האוויר שהטיסו אותו באופן מלא לפני מספר חודשים בארצות הברית כחלק מבחינתו. 87 מיליון דולר הוא תג המחיר הנוכחי של כל סופר-יסעור, לעומת כ-40 מיליון דולר לכל צ'ינוק, ממוצע של עלות כל מסוק מתוך 200 שנמכרו למארינס האמריקני. בעסקה שבה נמכר לצבא הולנד, עמד מחירו של כל מסוק צ'ינוק על 61 מיליון דולר ב-2015, לפי פרסום ברויטרס.

 

חיל האוויר מתעתד לרכוש כ-20 מסוקי סער חדשים, כלומר טייסת אחת. היא מיועדת להחליף את טייסת היסעור הנוכחית הפעילה בבסיס תל נוף, ושדרוג כליה בעשור האחרון האריך את חייה עד ל-2025. בנוסף לטייסת החדשה יירכשו גם כמה כלים בודדים של המסוק-מטוס V-22. שתי הפלטפורמות מיועדות בעיקרן למשימות עומק רגישות במלחמה ובשגרה.

מטוס-מסוק V-22. ישראל תקנה כנראה כמה בודדים ()
מטוס-מסוק V-22. ישראל תקנה כנראה כמה בודדים
 

חשש נוסף שנוגע למסוק סופר-יסעור הוא מועד מסירת המסוקים לחיל האוויר אם ישראל תחליט לרכוש אותם, בשל העובדה שפס היצור שלו עדיין חדש ואינו מלא ביחס לתפוקות גדולות של כלי טיס ותיקים שנמכרים לצבאות רבים. בסיקורסקי-לוקהיד מרטין מעריכים כי אם העסקה בין ממשלת ישראל לממשלת ארה"ב תיחתם בשנה הקרובה, אזי המסוקים יגיעו באופן מדורג לישראל עד 2024-2023. מרכיב נוסף שישפיע על הבחירה הישראלית: הדילמה של גרמניה אם לרכוש 50-40 מסוקי סופר-יסעור חדשים. אם בברלין יכריעו בקרוב בחיוב לשאלה זו, המהלך צפוי להוזיל את מחיר המסוק ובכך להגדיל את הסיכויים לעסקה גם עם ישראל.

 

"יש לנו כרגע 14 מסוקים שבייצור ותוך כעשור יהיו 200 מסוקי סופר-יסעור למארינס", סיפר בתערוכה בברלין קולונל (אלוף-משנה) הנרי ואנדרבורט, שמלווה את הפרויקט ביצרנית האמריקנית מטעם צבא ארה"ב. "המסוק הזה חזק פי שלושה מהיסעור ונוכל לייצר כ-24 מסוקים בשנה. בסוף, במלחמה הלוגיסטיקה ושינוע הכוחות לנקודה הנכונה ובזמן הנכון חשובים להצלחה לא פחות מפגיעה במטרה".

 

לדבריו, כשמדברים על המחיר הנוכחי של המסוק "לא מסתכלים על כל התמונה: המסוק חדש לחלוטין, מיועד לעשרות שנים קדימה עם תחזוקה יעילה יותר ודאטה פנימי גדול, כך שלא תצטרך לשדרגו בעתיד. יותר זול להוביל איתו כוחות מנקודה לנקודה בשל יכולותיו, כך שההשקעה בו תתאזן עם השנים. בנוסף, מרכז התמיכה שלנו בארה"ב יודע לזהות מראש תקלות או בעיות בכל המסוקים הללו בעולם, מה שמייעל את הטיפולים השוטפים. בגלל שהמסוק יוכל להוביל יותר משקל, אז כך גם ייחסכו יותר טיסות וגם יהיה בטוח יותר בצורה הזו להוביל איתו לוחמים".

סופר-יסעור. "יש אחרים, אבל איתם אפשר לראות את הגרנד קניון, לא לסחוב רכבים צבאיים, דלק, מים ותחמושת לטווחים רחוקים" (צילום: לוקהיד מרטין-סיקורסקי) (צילום: לוקהיד מרטין-סיקורסקי)
סופר-יסעור. "יש אחרים, אבל איתם אפשר לראות את הגרנד קניון, לא לסחוב רכבים צבאיים, דלק, מים ותחמושת לטווחים רחוקים"(צילום: לוקהיד מרטין-סיקורסקי)

נשיא סיקורסקי-לוקהיד מרטין, דן שולץ, ציין כי "הסופר-יסעור יכול לנחות לבד בנקודה שתוגדר לו. הטייס יכול 'לדבר' עם המסוק ולתכנן את המשימה בטאבלט לפני שיכנס לקוקפיט. כשתכננו את המסוק חשבנו איך לעזור לטייסים כמה שיותר להיות בטוחים בתפעול המסוק ובנוחות שלהם, כך למשל המערכות בקוקפיט ובהן הג'ויסטיקים והמושב מתכווננים בהתאם לתנועות הטייסים ולגובה שלהם, בניגוד למסוקים אחרים. יש מסוקים אחרים שזולים יותר מהסופר יסעור אבל איתם אפשר לראות את הגרנד קניון, לא לסחוב רכבים צבאיים, דלק, מים ותחמושת לטווחים רחוקים. הטכנולוגיה של הצ'ינוק מאוד ישנה וגרסתו החדשה טרם קיימת", הוא אומר על המתחרה.

 

על האוטומטיות הבלתי מוגבלת כמעט של הסופר יסעור הוסיף קולונל ואנדרבורט: "הייתי בבסיס שלכם בתל נוף וראיתי שאתם מחזיקים של כוננות קבועה של 15 דקות להקפצה עם היסעורים. מסוק סופר יסעור יכול לזרז ולקצר תהליכים רבים בכוננות שכזו, כמו רשימת ה"'צ'קים" לפני כל ההמראה שמבוצעת אוטומטית על-ידי המסוק".

צ'ינוק. "יכול לטוס בבטחה גם במהירויות גבוהות ובנשיאה מרבית של מטענים" (צילום: AP) (צילום: AP)
צ'ינוק. "יכול לטוס בבטחה גם במהירויות גבוהות ובנשיאה מרבית של מטענים"(צילום: AP)
  

הצ'ינוק הוותיק, המיוצר בחברת בואינג, יוכל לשאת כמות דומה של לוחמים, כמה עשרות - תלוי בתצורת הטיסה - וכלים צבאיים בודדים. "יש לו שלושה כבלי נשיאה להובלת מטענים ולהורדתם בנפרד, במיקומים שונים", הסביר טייס המסוק שמלווה את תוכנית צ'ינוק בחברת בואינג מטעם הצבא האמריקני, הקצין ג'יימס מורקראפט. "בנוסף, הצ'ינוק מסוגל להוציא את כלי הרכב הצבאיים שיוביל תוך כדי טיסה, בגובה נמוך. יש למסוק מערכות הגנה וירי בקדמתו ובחלקו האחורי, ויכולות לטוס בבטחה גם במהירויות גבוהות ובנשיאה מרבית של מטענים. יש במסוק שתי מערכות הידראוליות ושני מצברים, כך שאם נאבד אחת מהן, האחרת תגבה אותה במהלך הטיסה".

 

ההחלטה על המסוקים היא רק אחת משורת הכרעות שיתקבלו בשנה הקרובה במערכת הביטחון, בשל תחילתו של העשור בתוכנית הסיוע האמריקנית החדשה לצה"ל, שתתפרס עד 2029 ותכלול רכש חסר תקדים שישנה את פניה וישדרג את יכולותיה של הזרוע האסטרטגית של ישראל. אחת הדילמות נוגעת לזהות טייסת הקרב העתידית, הגירסה החדשה של F-15 או טייסת נוספת של אדיר חמקן (F-35), ובימים אלה עולה אפשרות תיאורטית לפחות, להכניס להתלבטות מטוס קרב נוסף שטרם היה לצה"ל, F-22. מטוס זה משלב למעשה בין היתרונות היחסיים של ה-F-15 וה-F-35: יכולת נשיאת פצצות וטילים רבים ש"עטופה" בחמקניות המאפשרת טיסה בשמי האויב בלי להתגלות.

 

הכתב היה אורח חברת סיקורסקי-לוקהיד מרטין בתערוכת ILA שנערכה בברלין

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: לוקהיד מרטין-סיקורסקי
סופר-יסעור
צילום: לוקהיד מרטין-סיקורסקי
מומלצים