היהודי שמתמודד במפלגה האיסלאמיסטית בתוניסיה: "הפחד הוסר"
בעוד שבוע יתקיימו בחירות מקומיות בתוניסיה - ואחד המועמדים במפלגה שהוקמה בהשראת המהפכה האיסלאמית באיראן ו"האחים המוסלמים" הוא סימון סלאמה היהודי. חלק מותחים ביקורת על המהלך וחלק מתגאים, אבל הוא מבטיח: "אם אבחר אביא להשבעה גם תורה וגם קוראן"
לבוש בחליפה כחולה מרשימה ובחולצה לבנה, שתואמות את נאמנותו הפוליטית וצבעי מפלגתו, סימון סלאמה מתרועע עם המועמדים האחרים לקראת הבחירות המקומיות בתוניסיה. אין בכך שום דבר יוצא דופן - למעט העובדה שמדובר במועמד היהודי היחיד ברשימתה של המפלגה האיסלאמיסטית "א-נהדה".
יש שטוענים שמדובר בפעלול יחסי ציבור, בעוד אחרים סבורים שמדובר בסימן לליברליזציה אמיתית. אבל גם אם סלאמה לא נראה מודאג מהבחירות שיתקיימו בדיוק בעוד שבוע, ב-6 במאי, מועמדותו הפכה לאחד הסיפורים הכי חמים במדינה.
הבחירות במאי יהיו הראשונות מאז הדחתו של הנשיא זין אל-עאבדין בן עלי, ששלט בתוניסיה ביד ברזל במשך 23 שנה, במסגרת "מהפכת היסמין" ב-2011. מפלגת "א-נהדה", שבה מתמודד סלאמה, נוסדה לאחר נפילתו של בן עלי, על בסיס תנועה שהוקמה במדינה ב-1981 בהשראת המהפכה האיסלאמית באיראן ותנועת "האחים המוסלמים" במצרים.
אך בעוד סלאמה נראה נינוח, קורן מאושר ומוחא כפיים במהלך מסע הבחירות שלו בעיירת החוף מונסתיר, יקיריו של המועמד היהודי בן ה-54 דווקא הביעו בתחילה התנגדות חריפה למהלך. "כל המשפחה שלי הייתה נגד ההחלטה שלי להתמודד", אומר סלאמה בריאיון ל-AFP. "אח שלי רתח מזעם ואשתי לא דיברה איתי כמה ימים. אבל הצלחתי לשכנע אותם".
סלאמה וקרובי משפחתו הם בין היהודים המעטים שעדיין מתגוררים בתוניסיה. הקהילה היהודית במדינה הצפון אפריקנית הצטמצמה מכמה מאות אלפים בשנות החמישים לכ-1,200 בלבד כיום.
בעבר, שימשו יהודי תוניסיה בתפקידים בכירים של מחוקקים ושרים. אולם הם כבר נדחקו מזמן לשולי הפוליטיקה במדינה המוסלמית ברובה הגדול. סלאמה סבור כי מועמדותו עוזרת לשנות זאת, "וכבר הסירה את הפחד של האזרחים היהודים בתוניסיה", לדבריו.
עמיתיו של סלאמה למפלגה האיסלאמיסטית מתעקשים כי הוא האדם הנכון לתפקיד במונסתיר - עיר סימבולית עבור התוניסים, משום ששם נולד ב-1903 חביב בורגיבה, שנחשב ל"אבי האומה התוניסאית".
"הוא בא ממשפחה עתיקה, יש לו שורשים במונסתיר והוא מכיר את הבעיות בעיר", אומר חוקרי בן ג'אנט, שעומד בראש רשימת המועמדים בעיר. לפני כניסתו לפוליטיקה, עבד סלאמה כמוכר בחנות למכונות תפירה.
סלאמה אומר כי למרות ההיסטוריה של "א-נהדה" כמפלגה איסלאמיסטית, הוא בחר בה מתוך הזדהות פוליטית, כשהוא מתאר אותה כ"מפלגה הפעילה ביותר והרצינית ביותר בזירה הפוליטית".
לדבריו, "'א-נהדה' שינתה את האסטרטגיה שלה. זו כבר לא מפלגה דתית, זו מפלגה אזרחית כעת". כלקח ממאורעות המהפכה ב-2011, "א-נהדה" אכן הפיקה לקחים והשקיעה מאמצים ביצירת תדמית מודרנית.
המפלגה אף התנגדה להצעה להחשיב כעבירה פלילית ניסיונות לנרמל את היחסים בין תוניסיה לישראל - הצעה שנגנזה בחורף האחרון. כעת, בשורות הנהגת המפלגה הבכירה ניתן לראות אף כמה נשים שאינן עוטות רעלה.
"כל השינויים הללו, כולל מועמדותו של סאלמה, גררו לעג מצד כמה יריבים פוליטיים שמאשימים אותנו באופורטוניזם כדי לנסות לחזק את עצמם", אמר בכיר המפלגה בורהנה בסאייס, וכינה זאת "מופע חשפנות פוליטי".
אחרים אומרים כי העניין הרב במועמדותו של סאלמה מצביע על כך שבעוד היהודים נהנים מחופש דת בתוניסיה, הם עדיין נחשבים לאוכלוסייה חריגה - וזה מראה כי למדינה יש עוד דרך ארוכה לעשות בתחום של זכויות מיעוטים.
אולם יש גם מי שהביעו סיפוק נוכח המועמדות הבלתי-רגילה. "המועמדות הזו מביאה הרבה גאווה לקהילה היהודית", אמר רנה טרבלסי, שמארגן את משלחות היהודים לבית הכנסת אלגריבה המפורסם באי ג'רבה, והיה בעבר מועמד מוביל לתפקיד שר התיירות. "זה יוצר תדמית חיובית של פתיחות בתוניסיה, שכולנו שותפים לה".
סלאמה עצמו נראה מאוד נינוח ומרוצה מתשומת הלב שמועמדותו מושכת. "אם אבחר", לדבריו, "אביא למעמד ההשבעה את שני הספרים - התורה והקוראן".