שתף קטע נבחר

שבעה בבית הצעירה שנספתה: "יאנוש קורצ'אק היה עם הילדים, פה לא היה מנהיג"

בזמן שאלפים ליוו למנוחות את עדי רענן בהלוויה האחרונה של נספי אסון השיטפון, פקדו רבים את בית משפחת אור, שאבלה על מות הבת אלה. האם שרית עשתה הקבלה בין המחנך הפולני-יהודי, שהלך אל מותו עם חניכיו, לבין האסון: "אי אפשר לשלוח ככה ילדים בבטחה, בלי מפקד"

 

 

 

ההלוויה האחרונה של הנספים באסון השיטפון - לצד האכזבה מראשי המכינה ומגלגול האחריות: בבית העלמין במכמורת הובאה אמש (יום א') למנוחות עדי רענן ז"ל. אלפים השתתפו בהלוויה הזו, האחרונה מבין הלוויות 10 הצעירים והנערים שנספו ביום חמישי בנחל צפית בערבה. מוקדם יותר הובאו למנוחות רומי כהן ז"ל (בבית העלמין במושב מאור) וגלי בללי ז"ל מגבעתיים (שנטמנה בבית העלמין נחלת יצחק).

 

אל בית משפחת אור במעלה אדומים, שיושבת שבעה על הבת אלה ז"ל, הגיעו רבים כדי לנחם את ההורים והאחים. אמה שרית, מנהלת בית ספר נופי הסלע בעיר, סיפרה על ההיכרות הראשונה עם המכינה הקדם-צבאית בני ציון בתל אביב, שבמסגרתה התקיים הטיול. "התרשמנו ממה שקורה שם, ישבנו עם ראש המכינה ועם הסגל וגם הם שיתפו אותנו ועשו לנו סדנה, תהליך של אימון", אמרה האם.

 

בהמשך דבריה עשתה האם שרית קישור בין האסון האישי לסיפורו של המחנך היהודי-פולני יאנוש קורצ'אק, שבחר ללכת אל מותו עם חניכיו הילדים בבית יתומים במהלך מלחמת העולם השנייה. לדברי האם, "השיטה שם, כמו שאני הבנתי, היא שיטה של יאנוש קורצ'אק - שהילדים בעצם מנהלים. נערים קצת לפני צבא, ילדים שאחרי זה הופכים להיות מנהיגים וכל הזמן בעשייה. יאנוש קורצ'אק היה עם הילדים והייתה איתו אם בית. אי אפשר ככה לשלוח ילדים להכיר את הארץ בבטחה, בלי מנהיג, בלי מפקד. הילדים האלה נקטפו, לא הספיקו לעשות דבר".

אלה אור ז
אלה אור ז"ל. בת 18 במותה

שבעה אלה אור הורים שיטפון אסון הערבה ערבה ב דרום מכינה מכינת בני ציון נחל צפית (צילום: אלישע בן קימון)
שרית ואיציק, הוריה של אלה אור ז"ל(צילום: אלישע בן קימון)

גם איציק, אביה של אלה, סיפר על תחושות קשות: "אנחנו מדינה של הרבה אסונות, זה קורה בעצם בכל העולם. הייתה פה היום משפחה שכולה, חברי ילדות שלי, שאחד הבנים נסחף לפני 16 שנה באותו אזור, בסיטואציה מאוד דומה. הוא נתן לי טיפים מה צריך לעשות. הוא בא עם ניסיון רב, הם לא הצליחו - וזה לא המקום לדבר על זה (האחריות למחדל. אב"ק)".

 

האב הוסיף: "אנחנו נמצא את המקום ואת הזמן, זה לא ייעשה מול התקשורת. אולי אחרי שנעלה את זה בפני המקורות שיחקרו את האירוע הזה - ואנחנו נגיע לכולם. נגיע לכל מי שצריך, אנחנו נקום מהשבעה ונעשה את זה, לא בשבילנו -אלא בשביל שאסונות כאלה לא יחזרו". האב סיפר עוד על הרגעים שבהם התפלל שבתו עדיין בחיים: "ככל שעבר הזמן והיא לא מגיעה ל'סורוקה', ואתה מבין שאנשים מסתובבים מסביבך - בתת-מודע אתה מבין שרק נס יותיר את אלה בחיים".

אלה אור ()
"בתת-מודע אתה מבין שרק נס יותיר את אלה בחיים"

למרות הקושי והאסון הכבד שפקד את המשפחה, ביקש האב איציק לשבח את ההתנהלות לאחר היוודע האסון. לדבריו, "אנחנו צריכים להיות גאים במדינת ישראל. יש פשלות במדינה, אבל צריך להגיד את הדברים הטובים והאמיתיים. אני לא חושב שיש מקום בעולם שבתוך שעות יפנו את הרוב המוחלט של הנפגעים החיים והפצועים במזג אוויר כזה. כשבן אדם הולך לעולמו - יש חשיבות מכרעת שהוא לא יישאר בשטח, שהגופה תהיה שלמה. הילדה שלנו היא אחת מ-10 קדושים".  

 

בין המוני המבקרים שפקדו את בית האבלים הגיעו גם כמה נערים ששרדו את האסון. הם ביקשו לדבר באופן אישי עם בני המשפחה, ואף סיפרו להורים בחדר צדדי על מה שאירע בטיול ועל תחושותיהם.

 

אלה אור למדה בכיתה י"ב בתיכון אמי"ת בעיר. בתיכון אמרו בסוף השבוע: "אנו המומים עם פטירתה של תלמידתנו האהובה אלה אור באסון הנורא. אלה הייתה נערה מקסימה עם חלומות גדולים, תלמידה ערכית שהייתה אהובה על חברותיה ומורותיה".

הלוויה גלי בללי (צילום: צביקה טישלר)
קברה של גלי בללי ז"ל(צילום: צביקה טישלר)

הלוויה רומי כהן (צילום: זהר שחר)
קברה של רומי כהן ז"ל(צילום: זהר שחר)

אילן בר שלום ז
קורבנות האסון

 

 
עורכי הדין נתי שמחוני ואסף קליין, המייצגים את יובל כאהן, מסרו אמש: "יובל דואב וליבו קרוע בשל האסון הנורא ואובדן חייהם של הנערות והנער – תלמידיו ומי שעתידים היו ללמוד במכינה. עמדתנו הינה כי לא יהא זה לנכון, לעת הזאת, להתייחס לפרסומים השונים באמצעי התקשורת, ורק נדגיש כי הם אינם משקפים את הדברים כהווייתם. יובל משתף פעולה באופן מלא עם גורמי החקירה מתוך רצון כן שרשויות האכיפה יבדקו את הנושא עד תום ויגיעו לחקר האמת".
 

מבקר המדינה, השופט בדימוס יוסף שפירא, הורה לאנשי משרדו להיערך לביקורת מערכתית בעקבות אסון השיטפון בערבה, שבו נספו עשרה בני נוער.

 

את הביקורת יבצע צוות משולב מהחטיבה לביקורת מערכת הביטחון - שמופקדת בין השאר על משרד הביטחון, מהחטיבה לביקורת חינוך ורווחה - שמופקדת בין היתר על מערכת החינוך, וכן מהחטיבה לביקורת משרדי ממשלה ומוסדות שלטון - שמופקדת בין היתר על המשרד לביטחון הפנים וכל הגופים שכפופים לו.

 

ממשרדו של המבקר שפירא נמסר כי "בהתאם לצורך ישולבו בבדיקה עובדי ביקורת מיחידות נוספות במשרד המבקר".

 

שוטרי מחלק ההונאה של מחוז תל אביב במשטרה הגיעו לבניין מכינת בני ציון בתל אביב ואספו משם קלסרים ומחשבים במסגרת חקירת האסון בנחל צפית. איסוף החומרים התבצע בעקבות מעצרו של ראש המכינה יובל כהאן שחשוד בגרימת מוות ברשלנות.


פורסם לראשונה 29/04/2018 18:32

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מומלצים