שתף קטע נבחר

צילום: רועי עידן

ארה"ב: "יש במסמכים מידע חדש על תוכנית הגרעין"

בהודעה רשמית מסר הבית הלבן כי מסמכי תוכנית הגרעין שישראל חשפה "מספקים פרטים חדשים ומשכנעים על מאמצי איראן לפתח נשק גרעיני". מזכיר המדינה פומפאו חידד כי "יש אלפי מסמכים חדשים עם מידע חדש". בריטניה: "מעולם לא היינו נאיבים לגבי כוונותיה הגרעיניות של איראן"

 

 

מזכיר המדינה האמריקני מייק פומפאו התייחס הלילה (ג') לחשיפת המסמכים בנוגע לתוכנית הגרעין האיראנית ואמר כי "ארצות הברית מכירה כבר זמן מה את החומרים שישראל השיגה". הוא אישר כי "המסמכים הם אותנטיים", והוסיף כי למרות שפרויקט "עמאד" כבר היה ידוע לארה"ב, "יש אלפי מסמכים חדשים שמכילים מידע חדש".

ראש הממשלה בנימין נתניהו נפגש עם מזכיר המדינה האמריקני מייק פומפאו בקריה תל אביב (צילום: יריב כץ)
"אלפי מסמכים עם מידע חדש". פומפאו בפגישתו עם נתניהו, השבוע(צילום: יריב כץ)

פומפאו אמר לעיתונאים במטוסו כי ארה"ב עדיין לומדת את המידע החדש, וכי חלק גדול ממנו לא היה מוכר למומחים האמריקנים. לדבריו, "המידע שנחשף מעיד כי "איראן שמרה את החומר למטרה מסויימת והייתה לה סיבה לשמור על המסמכים".

 

מוקדם יותר הלילה התייחס הבית הלבן באופן רשמי לחשיפת המסמכים ומסר כי "ארצות הברית ממשיכה לבחון בזהירות את המידע שישראל פרסמה". בהודעה שפרסם הבית הלבן נמסר כי "המידע מספק פרטים חדשים ומשכנעים על מאמציה של איראן לפתח נשק גרעיני. העובדות הללו עולות בקנה אחד עם מה שהיה ידוע לארה"ב כבר זמן רב".

 

 

גם ממשלת בריטניה התייחסה הלילה באופן רשמי לנושא. דובר הממשלה אמר כי "בריטניה מעולם לא הייתה נאיבית לגבי כוונותיה הגרעיניות של איראן. לכן, הפיקוח של הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית הוא חיוני כדי להבטיח שהיא תעשה שימוש בגרעין רק למטרות שלום". דובר ממשלת גרמניה אמר בעקבות חשיפת המסמכים כי "זה חיוני לשמור על הביקורות העצמאיות שנקבעו בהסכם הגרעין".

 

זמן קצר לאחר נאומו של ראש הממשלה בנימין נתניהו, הגיב לדברים נשיא ארה"ב דונלד טראמפ ואמר כי נתניהו וישראל עשו את הדבר הנכון בנאום בקריה. "אני חושב שמה שקרה היום, מה שקרה בתקופה האחרונה ומה שלמדנו באמת מראים שצדקתי ב-100%", אמר טראמפ אחרי החשיפה המודיעינית, ולא התחייב לפרוש מהסכם הגרעין.

 

טראמפ סיפר שראה חלק מנאום נתניהו, שלדבריו היה "טוב". "תוך שבע שנים ההסכם לא יהיה בתוקף, ואיראן תהיה חופשייה להמשיך לפתח נשק גרעיני. זה לא מתקבל על הדעת", הדגיש טראמפ, וציין שהאיראנים "לא יושבים בחיבוק ידיים".

דונלד טראמפ (צילום: AFP)
"המידע החדש מראה שצדקתי ב-100%". טראמפ(צילום: AFP)

במסיבת עיתונאים בבית הלבן עם נשיא ניגריה, מוחמדו בוהארי, אמר טראמפ על עתיד ההסכם: "נראה מה יקרה. אני לא אומר לכם מה אני עושה, אבל הרבה אנשים חושבים שהם יודעים".

 

טראמפ, שהציב למעצמות אירופה דד ליין לתיקון ההסכם, הדגיש שאינו פוסל מו"מ. "נקבל החלטה ב-12 במאי או קודם לכן", הדגיש טראמפ. "זה לא אומר שלא ננהל מו"מ על הסכם חדש".

 

 

אמש חשף נתניהו שישראל השיגה חומר מודיעיני שמכיל עשרות אלפי מסמכים וקבצים מתוכנית הגרעין הסודית של איראן, "פרויקט עמאד", והציג את השלל בנאום בקריה. לפי נתניהו החומר מוכיח שאיראן שיקרה כשטענה שאין לה תוכנית לפיתוח נשק גרעיני.

 

נתניהו אמר שגם אחרי הסכם הגרעין איראן המשיכה לשמר את הנשק הגרעיני שלה, ולהרחיב אותו - ושיקרה ב-2015 לסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית. "ההסכם עם איראן מבוסס על שקרים והונאה של איראן", אמר.

 

לקראת ההחלטה שאמור טראמפ לקבל לגבי הישארות בהסכם הגרעין אמר נתניהו: "בעוד כמה ימים טראמפ יחליט מה לעשות עם ההסכם. אני בטוח שהוא יעשה את הדבר הנכון, לארה"ב, לישראל, ולשלום בעולם".

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: יריב כץ
נתניהו ופומפאו
צילום: יריב כץ
מומלצים