שתף קטע נבחר

פוטר מרשת חנויות נעליים: "הסמנכ"ל דרש שלא אדבר ערבית"

צעיר מכפר ברא, שפוטר לאחר ויכוח עם סמנכ"ל הרשת, טוען: "הפריע לו שאני מדבר בערבית". מנהלת הסניף הוקלטה: "היית צריך לדבר בעברית מאז שהוא צעק עליך". אחראית בסניף: "הסמנכ"ל לא רוצה ערבית ליד יהודים, לקוחות התלוננו". הסמנכ"ל והרשת מכחישים: "דוחים טענות על אפליה וגזענות"

 

הילאל עאסי (21), תושב כפר ברא שבשרון, טוען כי סמנכ"ל ברשת חנויות נעליים באזור פיטר אותו מעבודתו מאחר שדיבר ערבית בסניף שבו הועסק. בשיחה מוקלטת נשמעת מנהלת הסניף אומרת לצעיר שפוטר: "היית צריך לדבר בעברית מאותו יום שהוא צעק עליך". אחראית בסניף הוקלטה אומרת: "הסמנכ"ל לא רוצה שידברו בערבית ליד לקוחות יהודים".

 

עאסי החל את עבודתו בחנות לפני חצי שנה. לפני כשבועיים הגיע הסמנכ"ל לסניף, ולטענת עאסי השיחה ביניהם גלשה מיד לנושא השפה. "באותו היום שהבכיר הגיע לחנות הייתי אמור לסיים מוקדם יותר בגלל אירוע. העובדת שהחליפה אותי איחרה ושאלתי אותה בערבית 'למה איחרת?'. ואז הסמנכ"ל שמע אותי ואמר לי 'הילאל, אל תדבר בערבית'".

 

הוא הוסיף: "שאלתי את הסמנכ"ל למה שלא אדבר בערבית, והוא השיב לי 'אל תדבר בערבית, יש לקוחות'. אחר כך נכנסתי למחסן של החנות ושאלתי את העובדת שוב מדוע היא איחרה. הסמנכ"ל ששמע אותי מדבר בערבית, שאל אותי 'למה אתה לא מכבד אותי?'. שאלתי אותו מה הסיבה למה שהוא אומר, והוא ענה 'זאת פעם שלישית שאני מבקש ממך לא לדבר בערבית ואתה לא מכבד אותי'. אמרתי לו שזה קרה במחסן והוא אמר 'לא חשוב אם אתה במחסן, אל תדבר בערבית כאן'".

הילאל עאסי פיטורין פוטר מ עבודותו עבודה דיבר ב ערבית ערבי  ()
"מאוד נפגעתי מהיחס הזה". עאסי

כמה ימים לאחר מכן קיבל עאסי הודעה על פיטוריו מעבודתו בחנות. פגוע מהיחס שקיבל פנה עאסי למנהלת הסניף ושוחח עמה בנושא. "פיטרו אותי בגלל שדיברתי ערבית יותר מדי בחנות", אמר הצעיר למנהלת בשיחה שהוקלטה. המנהלת השיבה: "הוא ביקש מכם לא לדבר ואתם ממשיכים לדבר. היית צריך מאז להתחיל לדבר בעברית מאותו יום שהוא צעק עליך".

 

עוד נשמעה המנהלת אומרת: "צריך ללמוד, לא צריך להגיע למצב שאולי מפטרים, אולי לא, כדי ללמוד מזה. באותו רגע שהוא יצא עליך במחסן היית צריך ללמוד מזה. גם עליי כשצועקים עליי אז אני לומדת באותה שנייה ואני אומרת 'סבבה, לא יקרה שוב'. צריך ללמוד באותו רגע, לא צריך לחכות להגיע למצב של פיטורים וכאלה".

 

עאסי שוחח גם עם האחראית עליו בסניף. "זה שהוא לא רוצה שידברו ערבית ליד יהודים, זה כי היו תלונות בחנות", אמרה האחראית לעאסי בשיחה שגם היא הוקלטה. "זה לא קשור לפיטורים, הפיטורים זה בגלל השעות שאתה בחוץ".

 

"על כל אזרח לכבד את הערבית" 

הצעיר הביע תרעומת על פיטוריו: "מאוד נפגעתי מהיחס הזה. עצם זה שהסמנכ"ל מבקש ממני לא לדבר בערבית מעיד על אפליה וגזענות. ערבית היא שפה רשמית ולא שפה זרה. על כל אזרח במדינה לכבד אותה כמו שאנחנו מכבדים שפות אחרות".

 

הסמנכ"ל הכחיש את טענותיו של העובד ומסר בתגובה: "הטענה בפנייה שלכם מנותקת לחלוטין מהמציאות ולחלוטין לא נכונה".

 

מרשת חנויות הנעליים נמסר בתגובה כי "החברה מתגאה בהעסקת מאות עובדים מכלל העדות, הדתות והמגזרים בחברה הישראלית, ומבצעת הליכים מסודרים והוגנים של בירור כל תלונה על אירוע משמעתי כזה או אחר ובכל מקרה ההחלטות מתקבלות משיקולים עניינים ומקצועיים בלבד. עם קבלת הפנייה בוצע בירור מקיף ומעמיק בסניף האמור, כל ניסיון לטעון לאפליה או לשיקולים לא ענייניים הוא חסר בסיס ואין בו אלא משום השמצה. אנו דוחים האשמות על גזענות בשאט נפש".

 

כעבור שבוע מסרה החברה כי "לאור התקרית המצערת זומנה מנהלת החנות לשיחת הבהרה ולבירור מעמיק. במקרה זה העובד פוטר בשל בעיות משמעת רבות שלא מושמעות בהקלטה ואף הוביל את מנהלת החנות בצורה עיקשת לאמירות ספציפיות שעיוותו את השיחה. יחד עם זאת הדברים לא היו צריכים להיאמר ואנו מגנים את התופעה. התרענו בפני המנהלת כי לא נקבל אמירות כאלו בעתיד ונראה אותן כהפרה חמורה של נהלי החברה".

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מומלצים