שתף קטע נבחר
 

לא כך נלחמים בנהגים המדברים בסלולרי

העולם העלה הילוך במאבק בתאונות הדרכים שנגרמות משימוש בטלפון נייד, וקרוב להתייחס לתופעה כנהיגה בשכרות. ומה עשו בישראל? הקימו ועדה

 

 (צילום: shutterstock) (צילום: shutterstock)
(צילום: shutterstock)

לאחרונה פורסמו מסקנות הוועדה לבחינת הדרכים להפחתת מספר הנפגעים משימוש בנייד בנהיגה. שנה שלמה ישבה הוועדה על המדוכה כדי לספר לנו שהשימוש בטלפון הסלולרי בזמן נהיגה מסוכן ושאי אפשר להפסיק את התופעה הזו. איש לא נפל מהכיסא למשמע המסקנות. הרי המועצה האירופית לבטיחות בדרכים (ETSC) פרסמה כבר לפני שנים שמדובר בבעיה עולמית ושהיסח הדעת בנהיגה הוא מהגורמים המרכזיים לתאונות דרכים.

 

 

אז מה מחדשת לנו הוועדה, שאגב, מורכבת מאוסף אנשים טובים ומוכשרים, אך כאלה שאינם מומחים בתחום הבטיחות בדרכים? מעט מאוד אם בכלל. לדברי האלוף במיל' נמרוד שפר, שעמד בראשה, הצוות בראשותו התקשה למצוא תוצאות מחקרים אשר חושפים סיבתיות בקשר שבין שימוש בטלפון הנייד לבין תאונות הדרכים. אם אין לוועדה את האקדח המעשן שיצביע על היקף התופעה, אזי מהו המנדט שלה ועל סמך מה מתבססות המלצותיה? האם נכון לבסס המלצות ועדה שיכולה להציל חיים על אוסף של תחושות בטן או אינטואיציה?

 

הוועדה מבקשת להגביר את האכיפה, להגדיל את הקנסות ולקיים קמפיין פרסומי במטרה להגביר את המודעות. אם חברי הוועדה היו חיים את עולם הבטיחות בדרכים הם היו יודעים שחלק גדול מההמלצות כבר מיושמות או נמצאות בתהליך יישום.

 

לצערי לרשות הלאומית לבטיחות בדרכים במתכונתה הנוכחית לא ניתנה הסמכות הביצועית והיכולת להוביל או ליישם את מרבית ההחלטות האופרטיביות העולות מהדו"ח. מי שאחראי ולו נתונה הסמכות בנושא הוא שר התחבורה והבטיחות בדרכים ישראל כ"ץ, ולכן הוא זה שחייב להוביל ליישום מלא של כל ההמלצות תוך הצבת יעדים ותאריכי ביצוע ברורים להפחת השימוש בטלפונים סלולריים בזמן נהיגה.

 

הסחי הדעת הם האויב הגדול של הנהגים בשנים האחרונות. תצפית רחבת היקף שביצעו מתנדבי עמותת "אור ירוק" בקרב כעשרת אלפים נהגים העלתה שאחד מכל שלושה (32%) היה עסוק בדבר נוסף מלבד הנהיגה. יותר מ-20% היו עסוקים בטלפון הסלולרי וקרוב ל-10% מהנהגים נצפו אוכלים, שותים, מתגלחים ומתאפרות. כל נהג כזה מגדיל באפן ניכר את הסיכון להיות מעורב בתאונת דרכים.

 

מכון המחקר ההולנדי SWOV, פרסם דו"ח העוסק בהיסח דעת במהלך נהיגה ובו ניתן לראות כמה כל פעולה שאנחנו עושים במכונית, מלבד הנהיגה, מגדילה את הסיכון לתאונה. כל התעסקות עם הטלפון, כולל שיחה בדיבורית, מגדילה את הסיכון באופן קריטי: קריאה וכתיבה בזמן נהיגה מגדילות את הסיכון לתאונה פי עשרה, לקיחת חפצים מתא הכפפות מגדילה את הסיכון לתאונה פי תשעה, אכילה פי שניים וגילוח פי אחד וחצי יותר.

 

השימוש בנייד מאפיין במיוחד את הנהגים הצעירים ושם חייבים לרכז מאמץ מיוחד. מחקר של ד"ר ציפי לוטן וד"ר גילה אלברט שכלל כ-250 נהגים צעירים בגילאי 23-17 מצא שהם נוגעים בטלפון במהלך נהיגה כמעט פעמיים בכל דקה בממוצע. 44% מהם עשו זאת במהירות של 80 קמ"ש ומעלה.

 

כשנבדקו אילו אפליקציות משמשות את הצעירים במהלך הנהיגה זכתה ווטסאפ באופן לא מפתיע במקום הראשון ובפער גדול מהשאר - 45% מהנהגים הצעירים עשו שימוש באפליקציה זו במהלך הנהיגה. במקום השני השתמשו הנהגים ב"ווייז" (9%), לאחר מכן פייסבוק (8%), יוטיוב (7%), אנדרואיד סיסטם (6%), אנשי קשר (4%), מוזיקה (3%) סנאפצ'ט ואינסטגרם (2%).

 

כשבישראל עוסקים בוועדות, בעולם החליטו מזמן להילחם בהיסחי הדעת באמצעות ענישה כבדה ועידוד שימוש בטכנולוגיה. ראשת ממשלת בריטניה, תרזה מיי, הוכיחה כמה הנושא חשוב כשהצהירה שתילחם בתופעה של שימוש בטלפון בזמן נהיגה בדיוק כפי שהיא פעלה כדי שנהיגה בשכרות תיחשב למעשה לא מקובל והחריפה את הענישה באופן משמעותי.

 

כך פעלו גם באיטליה ומדינות אירופיות אחרות. הרשות הלאומית האמריקנית לבטיחות בדרכים (NHTSA), מעודדת בשנים האחרונות את יצרני הטלפונים הסלולריים לשלב במכשיר מצב של "נהג אוטומטי" (בדומה למצב טיסה), כדי לצמצם את השימוש באפליקציות ומסרונים בזמן נהיגה. ואלו רק חלק מהפעולות שעשו בעולם.

 

העלייה בתאונות הדרכים הקטלניות בשנים האחרונות מחייבת את מדינת ישראל להתייחס לניידים ולהיסחי הדעת בנהיגה בכובד ראש, כאלו שלא יסתיימו רק בהמלצות של עוד ועדה אשר מסקנותיה יעלו אבק בארכיוני משרד התחבורה והבטיחות בדרכים.

 

  • ארז קיטה הוא מנכ"ל עמותת אור ירוק

 

מעוניינים להציע טור לערוץ הדעות של ynet? שלחו לנו ynetopinion@gmail.com

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: באדיבות אור ירוק
ארז קיטה
צילום: באדיבות אור ירוק
מומלצים