שתף קטע נבחר

תלמידים על הבגרות בביולוגיה: "שאלות לא נכללו בחומר הלימוד"

תלמידי תיכון מכל רחבי הארץ הביעו תרעומת על קושי השאלות בבחינה שהתקיימה אתמול: "אפילו המורים לא הצליחו להבין את השאלות, לא מעט תלמידים יצאו מתוסכלים". משרד החינוך: "אם יימצא שהיה קושי יוצא דופן - ניתן מענה"

 

בחינת בגרות (צילום: אלעד גרשגורן)
אילוסטרציה(צילום: אלעד גרשגורן)

"אפילו המורים לא הצליחו להבין למה השאלות מכוונות; לא מעט תלמידים יצאו מתוסכלים". מאז אתמול (יום ד') נשמעות טענות קשות בבתי הספר התיכוניים ברחבי הארך בעקבות בחינת הבגרות בביולוגיה. התלמידים, מכיתות י"א ו-י"ב, טוענים כי השאלות נוסחו באופן לא ברור וחלקם נזקק להארכת זמן. טענה נוספת שהועלתה נוגעת לאחד מחלקי הבחינה, שבמסגרתו על התלמידים לבצע ניסוי - אך תוצאותיו לא עלו בקנה אחד עם השאלות. כמו כן, התלוננו תלמידים כי בבחינה הופיעו שאלות שלא נכללו בחומר הלימוד.

 

למחברת הבחינה - לחצו כאן

 

"מנהלים בכל רחבי הארץ התרעמו בקבוצות וואטסאפ על הבחינה", אמרה מנהלת באחד התיכונים ברעננה. "קשה היה להבין מה התלמיד מתבקש לעשות - וזה היה עיקר הבעיה בבחינה. אפשר היה לפרש את השאלות בדרכים שונות. בחינה בביולוגיה צריכה להיות מדעית ומנוסחת במילים פשוטות. אפילו המורים לא הבינו את השאלות".

בחינת בגרות בביולוגיה  ()
מחברת הבחינה

תלמידה ממרכז הארץ סיפרה כי בחלק הניסויי של הבחינה, "הלבורנטיות היו צריכות להגיד לנו, למשל, באיזה סוג תמיסה אנחנו משתמשים כדי שנוכל להמשיך בבחינה; הן נאלצו להגיד לנו אם זו תמיסה מסוג צף או שוקע. בדרך כלל בבחינות מהסוג הזה אין שום צורך בהתערבות של לבורנט.

 

"ברגע שהתחילה הבחינה המורים והתלמידים נכנסו ללחץ. הבגרות הייתה קשה מאוד. עד שלא קיבלנו תשובות מהמורים לגבי מה אנחנו מתבקשים לעשות – לא יכולנו להמשיך בבחינה. חשבנו שניבחן בעיקר על תמיסות ושאלו אותנו על DNA וחלבונים. זה לא היה חלק מהחומר שהתכוננו אליו. יצאנו בוכים מהכיתה".

 

"התלמידים התכוננו במשך זמן רב לבחינה", מספרת מורה באחד התיכונים."גם התלמידים המצטיינים ביותר לא הצליחו להתמודד עם הבחינה והיו מופתעים ממנה". תלמידה אחרת סיפרה גם היא על אי הסדר ששרר בכל הנוגע לבחינה: "כל כיתה התנהלה בצורה אחרת, אמרו לנו שנקבל דף נוסחאות - אך לא היה דבר כזה. אני תלמידה מצטיינת והמבחן היה קשה מאוד. המתכונת הייתה הרבה יותר קלה מהבגרות".

 

יו"ר התאגדות המנהלים: "לבדוק מה קרה ולהפיק לקחים"

מנגד, בקבוצות הוואטסאפ הפנימיות של מורים בחלק מבתי הספר - נשמעו גם קולות אחרים. "אני לא חושבת שהיו בעיות בבגרות, ואם כן היו - הן היו פתירות ומינוריות", כתבה אחת המורות. "באופן כללי, הבגרות הייתה ברמה טובה וממוצעת, בלי התחכמויות או עניינים. אצלנו המתכונת לדוגמא לפי רשימת החומרים הייתה כמעט זהה לבגרות".

 

מנשה לוי, יו"ר התאגדות מנהלי בתי הספר, קרא "לבדוק מה קרה ולהפיק לקחים. אסור שאירועים מסוג זה יישנו". הוא טען כי "יש לפסול את השאלות שבהן נכתבו נתונים שגויים ולבדוק האם ניתן לתת פקטור שיפצה על הלחץ הרב שחוו תלמידים רבים".

 

ממשרד החינוך נמסר כי "המשרד יבדוק את המחברות וככל שיימצא כי היה קושי יוצא דופן - הרי שהמשרד ייתן את המענה הנדרש ובלבד שהתלמידים לא ייפגעו".

 

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: אלעד גרשגורן
אילוסטרציה
צילום: אלעד גרשגורן
מומלצים