שתף קטע נבחר

סטודנטים בבצלאל תלו מיצג שחור לזכר ההרוגים במהומות בעזה

עשרות שלטים שחורים ועליהם שמות ההרוגים הפלסטינים בגבול רצועת עזה נתלו באקדמיה לאמנות ועיצוב בצלאל בירושלים. סטודנטית הביעה מחאה: "להלל אנשים שכל המטרה שלהם זה לרצוח יהודים - זו לא הדרך". בצלאל בתגובה: "אנחנו מרחב מוגן לחופש הביטוי בישראל"

 

 

 

 

מחאה ב בית ספר בצלאל  ()
מיצג המחאה באקדמיה לאמנות בצלאל

עשרות שלטים שחורים לזכר ההרוגים הפלסטינים ברצועת עזה נתלו בצהריים (יום ד') בכניסה לאקדמיה לאמנות ועיצוב בצלאל בירושלים. על השלטים נכתבו שמות וגילאי ההרוגים בעזה. אחת הסטודנטיות התרעמה: "החליטו לשים שלטים של כל המחבלים. רוב הסטודנטים שותקים. יש פה הרבה אנשים שמביעים תמיכה בפלסטינים, אבל להלל אנשים שכל המטרה שלהם זה לרצוח יהודים – זו לא הדרך".

 

"לא היינו בטוחים אז שאלנו מישהו דובר ערבית מה כתוב פה, אז הוא השיב שזה השמות של מי שנהרג מעזה", סיפרה סטודנטית. "מישהי פה תלתה שלטים בעד גוש קטיף והסירו את זה. חזרתי לאחר כמה דקות והשלטים האלה הוסרו. זה לא הגיוני. כואב לי להיכנס לאוניברסיטה והשלטים האלו עדיין עומדים וקיימים, וזה כואב, במיוחד כשאני יודעת שיש פה מגמה מאוד כואבת".

מחאה ב בית ספר בצלאל  ()

מחאה ב בית ספר בצלאל  ()
את השלטים האלה הסירו

"גם בצורה שקטה זה היה חורה לי, אבל אי אפשר ללכת עכשיו בבצלאל בלי לראות שלט שקשור לזה", היא הוסיפה. "יש השתקה כי אתה מפחד לדבר. זה כואב לי וזה לא כמו הרגשה שיש לנו בתוך כיתות. זה נורא כאב לי ולא יכולתי להישאר. לא מצליחה להבין למה לא מורידים את השלטים. אני לא יכולה להוריד אותם בעצמי כי אז יגידו שאני פוגעת בחופש הביטוי. זה גם לא יועיל כי זה רק ידרבן אותם יותר".

 

ואולם סטודנטית אחרת מבצלאל, שהשתתפה בתליית השלטים הבוקר, הסבירה: "התכנסנו בכניסה לבצלאל בתשע בבוקר והתחלנו לתלות את השלטים. היינו כמעט 25 סטודנטים והתארגנו לפני כן בקבוצת הפייסבוק הפנימית שלנו, הסטודנטים הערבים".

 

לדבריה, "היו אנשים שנהרגו בעזה למרות שהם לא מחבלים. יש, למשל, הרוגה בת 8 חודשים - היא מחבלת? כולנו פלסטינים, כולנו עם אחד וזו הדרך היחידה שאנחנו יכולים להשמיע את הקול שלנו. מאתמול לא הלכנו ללימודים אבל השביתה מבחינתנו לא מספיקה, כי יש המון אנשים שלא יודעים מה קורה בעזה ולא יודעים כמה אנשים נהרגו, אז הזכרנו להם".

 

היא סיפרה כי אחרי שתלו את השלטים, "היו סטודנטים שניסו לתלוש אותם וזרקו חלק מהם לזבל. אם השלטים הרגיזו אותם - לפחות עשיתי משהו".

 

יו"ר תא "אם תרצו" באוניברסיטה העברית דודי אלצופין התייחס לדברים ואמר: "שוב אנחנו עדים לתופעה מזעזעת שבה מפיצים כרזות מלאות שנאה וגאווה במחבלים. במקום שבבצלאל ישלחו עובד ניקיון שינקה את ההסתה הזו ויענישו את הסטודנטית הסוררת, ישנה עננה של שמחה. מחר נגיב לעניין הזה ונתלה שלטים שימחישו את הצד שלנו, אני מקווה שלא יתלשו לנו אותם".

 

יו"ר הכנסת יולי אדלשטיין התייחס למיצג ואמר כי "חופש הביטוי הוא ערך עליון בעיניי, אבל אדם, וגם אמן, צריך לדעת לשים גבולות לעצמו. הייתי מציע לאמני המחאה החדשים מטעם עצמם לזכור שחיילינו בגבול רצועת עזה שומרים גם עליהם".

 

ח"כ יואב קיש (הליכוד) אמר כי "הפעם בחרו הסטודנטים להיות יצירתיים בביזיון ערכים. הם התבלבלו בין חופש הביטוי למוסר בסיסי. גם לפגיעה במוסר ובשכל הישר צריך להיות גבול, לצערי הסטודנטים הפעם חצו גבול זה". ח"כ ד"ר יפעת שאשא ביטון (כולנו), אשת חינוך ומרצה באקדמיה, אמרה בתגובה למקרה כי "יש לשים סוף לתופעה ההזויה, לפיה בשם חופש הביטוי והאמנות מרשים לעצמם אנשים באקדמיה שמתוקצבת ע"י המדינה לומר ולעשות ככל העולה על רוחם ולהכפיש את חיילי צה"ל שמגנים גם עליהם".

 

 

ח"כ חנין זועבי (הרשימה הערבית המשותפת) בירכה על המהלך: "אווירת הפתיחות בבצלאל, חורגת קצת מהנוף של האקדמיה הישראלית, ששתקה בצורה רועמת ומחרידה מול הטבח האכזרי. זו תעודת עניות לאקדמיה הישראלית שרק סטודנטים ערבים, ללא נוכחותם של סטודנטים או מרצים יהודים, מצאו דרך הגיונית למחות נגד זוועת הרצח ההמוני בעזה".

 

מבצלאל נמסר בתגובה: "האקדמיה בצלאל היא מרחב מוגן לחופש הביטוי בישראל, ומאפשרת לסטודנטים שיח חופשי, ביקורתי ויצירתי במגוון הנושאים המעסיקים אותם".

 

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
המיצג לזכר ההרוגים הפלסטינים
מומלצים