שתף קטע נבחר

משבר עם ארדואן? "הרטוריקה של הטורקים אינה אמיתית"

פרופסור האן מטורקיה טוען כי חילופי הדברים בין ירושלים לאנקרה בימים האחרונים אינם משפיעים על היחסים בין המדינות. "יש יותר מדי אינטרסים משותפים, לא אופתע אם השגריר הישראלי יחזור בימים הקרובים"

 

בעקבות ההתפרעויות ברצועת עזה שהובילו למותם של עשרות אנשי חמאס, וטקס חניכת השגרירות האמריקנית בירושלים - היחסים הסבוכים בין ישראל לטורקיה מאז תקרית המרמרה שוב חזרו לכותרות.

 

פרופסור אחמט קאסים האן, מומחה ביחסים בינלאומיים מאוניברסיטת "קאדיר האס" באיסטנבול, טוען כי למאורעות האחרונים אין קשר ישיר ואמיתי ליחסים בין טורקיה לישראל. "לשתי המדינות יש יותר אינטרסים משותפים ברמה הגיאו-פוליטית, הצבאית והכלכלית".

 

האן מדגיש כי הוא אינו חושב שהרטוריקה וההתנהלות מול השגריר הישראלי איתן נאה אינם אמיתיים. "חשוב לזכור שזה לא פוגע במערכת היחסים האמיתית והחשובה של המדינות. כמובן שככל שהמילים ימשיכו להיזרק לאוויר, וההרג יימשך - המרחק בין המדינות יגדל. אבל אני לא אתפלא אם השגריר הישראלי יחזור לאנקרה תוך כמה ימים", אמר.

 

שגריר ישראל טורקיה איתן נאה שדה התעופה איסטנבול בידוק גירוש  (צילום: יריב כץ)
"לא אתפלא אם יחזור לאנקרה תוך כמה ימים". השגריר איתן נאה(צילום: יריב כץ)

 

 ד
פרופסור אחמט קאסים האן

ד"ר אפרת אביב, מומחית לענייני טורקיה מהמחלקה למזרח התיכון באוניברסיטת בר אילן, מסכימה חלקית עם דבריו של ד"ר האן. "האירועים האחרונים ישפיעו על היחסים בטווח הרחוק", היא קובעת. "פתאום כולם נזכרו בתקרית הכיסא הנמוך לשגריר הטורקי, שאירעה לפני כמעט עשור ולא חשבנו שייזכר".

 

 

אביב ציינה כי "כנראה שהחברות בין שתי המדינות זוכרת הכל. אני לא יודעת אם המצב אכן יתדרדר - זה מאוד תלוי בשני הצדדים, ובעיקר אם אחד מהם ירצה להחמיר את המצב".

 

בריאיון ל-ynet אמר פרופ' האן כי יש הבדל ברור ומשמעותי בין הפוליטיקאים הטורקים לאזרחי המדינה. לדבריו, בזמן שבפרלמנט הטורקי מגנים את ישראל, ברחוב הטורקי, שרובו פרו-פלסטיני, יש גם קבוצה קטנה שמאשימה את חמאס במצב. "שרי הממשלה כועסים על האירועים בעזה ועל העברת שגרירות לירושלים. ככל שיהיו יותר הרוגים בגבול - הכעס יעלה".

 

"גם מנהיגי האופוזיציה בטורקיה יוצאים נגד השימוש בכוח נגד המתפרעים בעזה", מוסיף האן, "אך הם מאשימים את ארדואן בכך שהוא לא עושה מספיק כדי לעצור זאת". 

 

פרופ' האן, שביקר בישראל פעמים רבות, מגדיר את עצמו כ"חובב הסכסוך" וטוען כי הוא יודע כמעט את כל מה שצריך לדעת עליו. "רוב האזרחים בטורקיה הם לא נייטרלים, וקובעים את עמדותיהם מתוך סימפתיה לעזתים. הם לא רואים את האנשים שמגיעים לגבול עם ישראל ומנסים לחצות אותו - בעיניהם הגבול הוא הבעיה".

 

הפגנות באיסטנבול טורקיה (צילום: AFP)
"בעיני הטורקים - קיומו של הגבול בין עזה לישראל הוא הבעיה"(צילום: AFP)

הפגנות באיסטנבול טורקיה (צילום: AFP)
הפגנות באיסטנבול(צילום: AFP)

מפגינים מחוץ לקונסוליה של ישראל איסטנבול טורקיה (צילום: AP)
(צילום: AP)

"אם תעשה סקר ברחוב תגלה שיש טורקים שמאמינים שישראל צריכה להפסיק להתקיים - ומבכים את המצב ההומניטרי בעזה. כמי שמכיר את הסיטואציה, אני טוען שצריך שניים לטנגו. לא רק ישראל צריכה להימנע מהירי, אלא גם חמאס צריך להפסיק עם הפרובוקציות".

 

"הרחוב הטורקי ניזון בעיקר מהדיווחים הגרפיים מעזה ומהרטוריקה של ארדואן", אומר האן. "למרות שנשמעות גם עמדות אחרות על המצב הנוכחי, טורקיה היא מדינה מוסלמית. באופן טבעי רוב העם חושב שישראל צריכה להפסיק לירות - אך יש מי שחושב שהבעיה נמצאת בנתניהו, ולא באזרחי ישראל".

 

מפגינים ברצועת עזה (צילום: AFP)
מפגינים ברצועת עזה(צילום: AFP)

מפגינים ברצועת עזה (צילום: AFP)
(צילום: AFP)

האן ציין כי ההאשמות כלפי נתניהו התחילו לאחר שהטורקים ראו שגם בישראל יש הפגנות נגד ההרג בעזה, והבינו שישנם גם ישראלים שאכפת להם מתושבי הרצועה.

 

ד"ר אביב חיזקה את דבריו של האן, וציינה כי בניגוד לעבר, גם האופוזיציה ומפלגות המרכז הן נגד ישראל. "אנשי האופוזיציה אמרו לארדואן שאם הוא לא הולך עד הסוף, הם יאתגרו אותו בכל הקשור לישראל, ויגיעו להפגנות נגדה".

 

עם זאת, אביב ציינה כי היא לא אופטימית בכל הנוגע ליחסי המדינות. "ההפרדה בין נתניהו לבין ישראל לא מעידה על שינוי לטובתינו בקרב הטורקים. אלה שבעדנו - הם בודדים. מדובר באזרחים שלא אוהדים את ארדואן, ומשתמשים בישראל כדי לנגח אותו. רוב העם בטורקי נגדנו - וסוגיית הפלסטינים היא קונצנזוס שחוצה מפלגות ומגזרים. התקשורת בטורקיה, שהיא אנטי-ישראלית, תורמת לכך מאוד".

 

האן מדגיש כי היחסים של טורקיה וישראל לא באמת נמצאים על מסלול התנגשות. "בטורקיה מאמינים שקיים ואקום בתיווך בין ישראל לפלסטינים. האמריקנים תומכים בישראל וטורקיה רוצה להיות המתווכת החדשה. כל זאת לא כי לארדואן באמת אכפת מהאזור, כמו שהוא רוצה לקבל הכרה בינלאומית שתקדם אותו בקרב המנהיגות העולמית".

 

עוד אמר כי "זאת הסיבה שהנשיא הטורקי היה זהיר בהצהרותיו הראשונות, אך פרסום כמות ההרוגים גרמה לרטוריקה שלו להשתנות. יחד עם זאת, הוא לא השמיע דעות יותר מדי קיצוניות כמו בעבר כדי שלא יכעיס את טראמפ ולשמור על הסטטוס שלו כראש מעצמה אזורית".

 

"ארדואן רוצה להיות מגנם של הפלסטינים, להיות נושא דברם בעולם. הוא רוצה לשים את ידיו על המקומות הקדושים בירושלים ובגלל זה הנושא כה חשוב לו. הציטוטים שלו על ירושלים רק מחזקים את זה".

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: אלכס קולומויסקי, MCT, AFP
נתניהו וארדואן
צילום: אלכס קולומויסקי, MCT, AFP
מומלצים