אתה הומו, אז מה? המהפכה השקטה של האפיפיור
פרנסיסקוס הוכיח שוב כי הוא מחויב למאמין הפשוט יותר מלמוסדות הכנסייה. מהדברים ההיסטוריים שאמר להומו ("כך ברא אותך האל") אין לה דרך חזרה
האפיפיור פרנסיסקוס הראשון משנה את הקהילה הקתולית, והוא עושה זאת על-ידי עימות מתמשך עם הכנסייה. האפיפיור מבחין, אולי לראשונה בהיסטוריה הכנסייתית, בין המאמינים לבין הארגון שהם צאן מרעיתו.
חואן קרלוס קרוס הוא גבר צ'יליאני שעבר התעללות מינית מצד פרננדו קאראדימה, כומר ומתעלל סדרתי. קרוס ושני צ'יליאנים נוספים ששרדו את ההתעללות של קאראדימה הוזמנו לוותיקן כדי לקבל התנצלות אישית מן האפיפיור. המשבר בצ'ילה סביב חשיפת ההתעללות ובמיוחד ההסתרה שלה לאורך שנים ארוכות הוא חמור כל כך עד שבסוף השבוע שעבר הציעו כל 34 הבישופים של צ'ילה להתפטר. נסיעתם של שלושת הגברים שספגו את ההתעללות לוותיקן הייתה חלק מן הניסיון של הכס הקדוש להתמודד עם השלכותיו של המשבר.
חואן קרלוס קרוס הוא הומוסקסואל. לדבריו, במהלך שיחותיו עם האפיפיור אמר לו פרנסיסקוס את המשפטים הבאים: "חואן קרלוס, זה שאתה הומו זה בכלל לא חשוב. אלוהים יצר אותך כך והוא אוהב אותך כך ולי לא אכפת... האפיפיור אוהב אותך כמו שאתה ואתה צריך להיות מאושר עם מי שאתה". הוותיקן לא אישר ולא הכחיש שהאפיפיור אמר את הדברים האלה.
קשה להגזים בהדהוד שלו זוכים הדברים בעולם בכלל ובעולם הקתולי בפרט. פרנסיסקוס כבר אמר לפני כמה שנים כי אין לו הזכות לשפוט הומואים על נטייתם המינית, אבל הפעם הוא אמר משהו דרמטי בהרבה. מדבריו של האפיפיור משתמע שנטייה מינית איננה עניין לבחירה, ויותר מזה – גם להט"בים נבראים בצלם אלוהים. פרנסיסקוס לא הסתפק בפירוש כוונותיו של אלוהים. הוא לקח על עצמו אחריות מלאה.
התפישה הקתולית רואה באל את התגלמות האהבה. אבל אדם, גם אם הוא מחליפו של ישוע עלי אדמות, לא מחויב לאהוב אף אדם אחר. אהבתו של האפיפיור מחברת את חואן קרלוס קרוס ישירות אל פסגתה של הכנסייה הקתולית. כך היא עוקפת את הארגון הכנסייתי כולו, ארגון שגם בעקרונותיו וגם במעשיו דחה וגינה הומוסקסואליות מאז ומעולם.
פרנסיסקוס הוא אפיפיור יוצא דופן. ייחודו מתחיל בשמו. כאשר חברי הכנסייה בוחרים את אחד החשמנים לכהן כאפיפיור הוא זכאי לבחור את השם שבו יוכתר. האפיפיור הקודם, ששירת את הכנסייה כחשמן יוזף רצינגר, בחר להיות מוכתר כבנדיקטוס (המבורך) ה-16. בכך הוא ביטא את הזיקה שלו למסורת הכנסייתית הארוכה. האפיפיור הנוכחי, שנודע לפני כן כחורחה ברגוליו ונבחר על-ידי חבריו לאחר שבנדיקטוס פרש מן האפיפיורות, בחר להיות האפיפיור הראשון אי פעם שייקרא פרנסיסקוס. הוא ביקש לשאוב השראה מאחד הקדושים המפורסמים של הכנסייה, פרנסיסקוס מסיזי, שידוע ברחמיו הרבים כלפי כל היצורים הברואים ובמיוחד כלפי בעלי החיים.
מהפכה בחדרי חדרים
מאז שהפך לאפיפיור המשיך פרנסיסקוס להדגיש שמחויבותו הראשונית היא למאמינים עצמם, ולא לארגון הכנסייתי. הוא הכריז מלחמה על התנהלותה של ה"קוּריה", המנגנון הניהולי של הכנסייה שמתרכז בוותיקן. האפיפיור הביא לוותיקן חשמן אוסטרלי, אאוטסיידר בכל מובן, שהחל בחקירת חשבונותיה של המדינה העצמאית הקטנטנה. הכעס על הצעד הזה היה עצום. פרנסיסקוס הואשם בחתרנות וכמעט בבגידה. הוא הוקע כליברל – האשָמה חמורה בארגון שמרני – וכמי שמוכן למכור את נשמתו ואת הכנסייה תמורת תשומת לב חיובית מהתקשורת. אותו חשמן אוסטרלי, ג'ורג' פל, עומד כיום למשפט באוסטרליה על הטרדה מינית. יש רבים שקושרים בין ההאשמות נגד פל לבין מתנגדיו של האפיפיור.
מצדו השני של העימות עם הקוריה ניצבות מחוות רבות של האפיפיור שכוונו אל המאמינים הפשוטים. הוא החל את דרכו ברחיצת רגליהם של אסירים ברומא והמשיך באין-ספור שיחות וביקורים ברחבי העולם שהדגישו את מחויבותו להיות רועה רוחני באופן מוחשי ומיידי. קודמו, בנדיקטוס ה-16, היה תיאולוג ופילוסוף שמרן שביקש לחבר את הכנסייה הקתולית אל חוויית האמונה המסורתית. פרנסיסקוס מדגיש את חובתה של הכנסייה להתייחס אל מאמיניה בכבוד ולהימנע ככל האפשר מפסילתם מראש.
פרנסיסקוס נמנע משינוי מהותי בדוקטרינה של הכנסייה. הצהרותיו נאמרות לעתים קרובות בסיטואציות של "אחד על אחד" או במפגשים מצומצמים. אבל לצדן הוא מפרסם גילויי עמדה ברורים מטעם הכנסייה שקוראים, בין השאר, לבקר ולרסן את הקפיטליזם העולמי ולקבל פליטים וחסרי בית אל לב המערב השבע. כך, למשל, הוא הבהיר שמי שמתעקש לבנות חומה בין ארה"ב למקסיקו "איננו נוצרי".
בארגונים שמרניים ועצומים כמו הכנסייה הקתולית קשה לבצע שינויים חדים במהירות. האפיפיור הוא ראש הכנסייה ואינו יכול לכרות את הענף שעליו הוא יושב. אבל פרנסיסקוס מנצל את אופיו, את סמכותו ואת תקשורת ההמונים והרשתות החברתיות על מנת לשנות את מיתוגה של הכנסייה הקתולית. את דבריו לחואן קרלוס קרוס לא תוכל הכנסייה להחזיר לאחור. האפיפיור מתייצב ברמה הפרטית והגלובלית כאחד לצד כבוד האדם באשר הוא אדם. הוא מייצר קהילה מחוזקת בעידן של אינדיבידואלים.
ד"ר אורי גולדברג הוא חוקר של היחסים בין דת לפוליטיקה מן המרכז הבינתחומי בהרצליה ועמית מחקר בפורום לחשיבה אזורית