שתף קטע נבחר

שר החוץ האיראני תועד שר: "מוות לאמריקה ולבריטניה"

במהלך נאום של המנהיג העליון חמינאי החל הקהל לצהול קריאות "מוות לאמריקה, לבריטניה ולישראל" המוכרות היטב ברפובליקה האיסלאמית. אלא שמי שנתפס כדיפלומט המתון ואחראי על יחסי החוץ של המדינה, מוחמד זריף, נתפס בסרטון משתתף בשירה. צפו

 

המעשה הלא דיפלומטי של הדיפלומט מספר 1 של איראן: מנהיגה העליון של איראן, האייתולה עלי חמינאי, נשא אתמול (ה') נאום בטהרן. במהלכו החל הקהל לצהול משפטי תמיכה בשליט ולצעוק קריאות שנשמעות לא פעם ברפובליקה האיסלאמית כמו "מוות לאמריקה", "מוות לבריטניה" ו"מוות לישראל". אלא שאחד מקוראי משפטי השנאה היה לא אחר מאשר שר החוץ האיראני מוחמד ג'וואד זריף.

 

זריף, שיש מי שמגדיר אותו כמתון, נתפס בעדשת המצלמה גם שר יחד עם ההמון המשולהב. בין המשתתפים היה גם יו"ר הוועדה לאנרגיה אטומית של איראן ושר החוץ לשעבר עלי אכבר סלאחי ורמטכ"ל צבא איראן, הגנרל מוחמד חוסיין באקרי.

שר החוץ של איראן מוחמד ג'וואד זריף נפגש עם שרת החוץ של האיחוד האירופאי פדריקה מוגריני (צילום: EPA)
זריף עם שרת החוץ של האיחוד האירופי(צילום: EPA)

זריף יצא בשבוע שעבר למסע דילוגים בין אסיה לאירופה כחלק מהמאמצים לשמור על הסכם הגרעין לאחר פרישת ארה"ב ממנו. בימים שלפני החלטתו של הנשיא דונלד טראמפ לפרוש מההסכם תקף זריף את ארה"ב וכן את ישראל.

 

ביום רביעי פרסם חמינאי את שבעת התנאים של איראן להישארות בהסכם הגרעין. הצבת התנאים לאירופה מגיעה יומיים אחרי שארה"ב הציגה לאיראן 12 דרישות, שבהן היא תצטרך לעמוד כדי שהסנקציות יוסרו.

 

בין השאר דורש המנהיג העליון מאירופה להבטיח לאיראן שהיא לא תנסה לנהל איתה מו"מ על תוכנית הטילים הבליסטיים שלה, ועל הפעילויות שלה במזרח התיכון - שתי דאגות אמריקניות שקדמו לפרישה של דונלד טראמפ מההסכם. על הנוכחות האיראנית באזור אמר חמינאי שאף ממשלה לא הייתה מוותרת על "עומק אסטרטגי" שכזה.

הפגנות נגד משמרות המהפכה ()
כרזה נגד משמרות המהפכה

סוגייה מרכזית ברשימת הדרישות היא הנפט של איראן. לפי חמינאי אירופה צריכה להמשיך לקנות נפט איראני, ולהגן על הכנסות הנפט של טהרן מהלחץ האמריקני. "אם האמריקנים יפגעו במכירות הנפט שלנו האירופאים יצטרכו לפצות על כך ולקנות נפט איראני", הבהיר חמינאי.

 

יש לציין כי באיראן מתקיימים בימים אלה הפגנות מחאה בכמה מוקדים במדינה. במחוז שיראז החלו נהגי משאיות בשביתה, דבר שגרם למחסור חמור בדלק , בעיר כזרון היו עימותים אלימים שגבו את חייהם של כמה מפגינים, וברשתות החברתיות ממשיכים לקרוא לאנשים לצאת מהבית ומכנים את משמרות המהפכה כ"גוף של טרוריסטים".

 

 

 

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מומלצים