שתף קטע נבחר

המדינה שתגבה מכם מס על ווטסאפ ופייסבוק

למה לא אוגנדה? למשל בגלל זה: בקרוב יחויבו אזרחיה לשלם מס יומי – 19 דולר בשנה – על שימוש ברשתות החברתיות. מבקרי הנשיא מוסבני, ששולט כבר 32 שנה: "דיכוי של חופש הביטוי"

הפרלמנט של אוגנדה החליט להטיל מס על שימוש ברשתות החברתיות – בכלל זה פייסבוק, ווטסאפ וטוויטר. מטרת הצעד היא לכאורה להגדיל את ההכנסות של המדינה, אבל מתנגדיו טוענים כי החוק נועד למנוע מתיחת ביקורת על הנשיא יוורי מוסבני, המחזיק בשלטון מאז 1986.

 

לפי החוק החדש, אזרחי אוגנדה יידרשו לשלם 200 שילינג (0.05 דולר) ליום על שירותים כגון פייסבוק, ווטסאפ וטוויטר. פירוש הדבר שמדי שנה יצטרך כל משתמש לשלם 19 דולר. התוצר המקומי הגולמי לנפש באוגנדה עמד ב-2016 על 615 דולר. בעבר אמרו גורמים בממשלה כי המס ייגבה מדי יום על-ידי מפעילות הסלולר.

אייקונים רשתות חברתיות (צילום: shutterstock)
חמישה סנט ליום. "עוד אמצעי לרמוס את חופש הביטוי"(צילום: shutterstock)

ניקולס אופייו, עורך דין העומד בראש ארגון זכויות אדם שמושבו בקמפלה, אמר בעקבות קביעת המס החדש: "מדובר באמצעי חדש לרמוס את חופש הביטוי ואת ההתארגנות האזרחית שאינה בשליטת המדינה. המס נועד להפחית את התפקיד ההולך וגדל של הרשתות החברתיות בהתארגנות הפוליטית".

 

כ-40% מ-40 מיליון תושביה של אוגנדה משתמשים באינטרנט. השימוש בפייסבוק ובווטסאפ נפוץ מאוד באוגנדה ובמדינות אפריקניות רבות אחרות. ארגון World Wide Web Foundation, הפועל להגנה על הזכויות של משתמשי הרשת, אומר כי עלויות השימוש בתקשורת נתונים באפריקה הן מהגבוהות בעולם – בין השאר בגלל החדירה האיטית של האינטרנט למדינות היבשת והשימוש המוגבל אפילו מצד מי שכן זוכה להיות מחובר.

נשיא אוגנדה מוסבני. "הבחירות היו מוטות" (צילום: רויטרס) (צילום: רויטרס)
נשיא אוגנדה מוסבני. "הבחירות היו מוטות"(צילום: רויטרס)

מבקריו של מוסבני בן ה-73 אומרים כי ממשלתו נוקטת שלל שיטות כדי למנוע את קיומו דיון פוליטי ציבורי נרחב, רומסת זכויות אדם ומצרה את צעדי האופוזיציה. מוסבני ניצח בעבר בכמה מערכות בחירות, אבל מתנגדיו טוענים כי הן הוטו לטובתו. יריבו המרכזי, קיזה בסיגייה, נכלא עשרות פעמים מאז הפעם הראשונה שבה התמודד מולו, ב-2001. כמה אנשי אופוזיציה הועמדו בעבר לדין משום שהעליבו אותו לכאורה בפוסטים שפרסמו בפייסבוק.

 

בבחירות האחרונות לנשיאות אוגנדה, ב-2016, חסמו הרשויות את הגישה לפייסבוק, לטוויטר ולווטסאפ בטענה שהרשתות ישמשו את האופוזיציה כדי לארגן הפגנות.


פורסם לראשונה 31/05/2018 23:36

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: shutterstock
200 שילינג ליום. ווטסאפ ופייסבוק
צילום: shutterstock
מומלצים