שתף קטע נבחר

בין ישראל לג'בהת א-נוסרה: החיים בכפר דרוזי בגולן הסורי

בכפר הדרוזי חַדר, הנמצא כמה קילומטרים מגבול ישראל, התושבים עדיין תומכים בנשיא אסד. הם טוענים כי ישראל מסייעת לארגון הקיצוני, שהיה חלק מאל-קאעידה, ומצהירים שהדרוזים ברמה יעשו הכל כדי שארה"ב לא תכיר בגולן כשטח ישראלי

 

 

החיים בסוריה, כמה קילומטרים מגבול ישראל: תושבי הכפר חַדר שבגולן הסורי רואים היטב את המוצבים של צה"ל ברמת הגולן ואת היישובים הדרוזים בגולן הישראלי. מצד שני הם נמצאים תחת איום של כוחות ג'בהת א-נוסרה, הנלחמים נגד צבאו של בשאר אסד לא רחוק מהגבול עם ישראל. כתב ערוץ 4 הבריטי, אלכס תומפסון, ביקר בכפר הדרוזי ושוחח עם תושביו, שהצהירו כי הם נאמנים לנשיא אסד.

 

ג'וודאת אל טוויל המתגורר בחַדר, שנמצא סמוך למג'דל שמס, נשאל מה יקרה אם ארצות הברית תכיר ברמת הגולן כשטח ישראלי. "זה בלתי אפשרי, בלתי אפשרי, המשפחות שלנו נמצאות בגולן. הם יעשו הכל כדי שזה לא יקרה", הוא אמר. אל טוויל נשאל מדוע תושבי הכפר תומכים בנשיא הסורי. "המליציות באות ועורפות את הראשים של התושבים אצלנו. אז למה להאשים את בשאר אסד?", השיב.

 

הגולן מהצד הסורי ()
כך נראית רמת הגולן מהצד הסורי

הגולן מהצד הסורי ()
מוצב מודיעין של צה"ל בהר אביטל

התושבים בגולן הסורי טוענים שישראל וארה"ב מסייעות לפלג לשעבר של אל-קאעידה. "מדובר בשיתוף פעולה של ארה"ב, בריטניה, יותר מדי מדינות מערביות. הם עוזרים להם ומסייעים להם להרוס את סוריה", אמר מחמוד אל-טוויל, המתגורר גם הוא בכפר. 


עץ הרוגים סורים ()
תמונות של אזרחים סורים הרוגים מהכפר חדר

ישיבה של תושבי כפר חדר בגולן הסורי ()
ישיבה של תושבי כפר חדר בגולן הסורי

הכפר הדרוזי, שנותק מארבעת הכפרים הדרוזים הנמצאים ברמת הגולן במלחמת ששת הימים, הותקף בנובמבר האחרון על-ידי אנשי ג'בהת א-נוסרה. "הלחימה האחרונה הייתה אינטנסיבית. ראינו שישראל נתנה סיוע לחמושים. אמבולנסים ישראלים לקחו פצועים לבתי החולים בישראל", אמר פאריד מוסטפא מחַדר.

 

ישראל דווקא רוצה לסייע

בנובמבר האחרון נהרגו תשעה בני אדם ו-23 נפצעו בפיגוע בפאתי כפר חדר. צה"ל הבהיר אז בהודעה חריגה: "מוכנים לסייע לדרוזים ולמנוע את כיבוש היישוב הסורי חדר". בישראל הוסיפו אז כי "אנו לא מסייעים ולא נסייע בשום צורה לארגוני הטרור בגולן. בשעות האחרונות מתקיימת לחימה משמעותית באזור הכפר חדר - ובניגוד לשקרים שמפיצים גורמים בעלי אינטרס - ישראל לא מסייעת, לא סייעה ולא תסייע לאף גורם טרור לפגוע בתושבי הכפר. להיפך, נמשיך לעמוד לצד הדרוזים ברמת הגולן".

 

הדרוזים תושבי הכפר חַדר אינם בדיוק אוהבי ישראל. רוב תושביו תומכים במוצהר במשטר אסד, ומה שחמור יותר - דרוזים צעירים בני הכפר הזה ניסו ואף הצליחו לפגע בחיילי צה"ל בשליחות חיזבאללה. ב-2013 הם פצעו שני לוחמי צנחנים, וב-2015 סיכל צה"ל פיגוע והרג ארבעה מבני הכפר שרצו לבצע אותו. מי ששילח את המחבלים מכפר  חדר היה בן עדתם, המרצח מנהריה סמיר קונטאר, שפעל מטעם חיזבאללה בגולן הסורי עד שחוסל. אנשי הכפר העלימו עין מפעילותו.

 

 

 

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מבט לרמת הגולן הישראלית מהכפר חדר
מומלצים