שתף קטע נבחר

טייס רוסי אותר חי 30 שנה אחרי שהופל

דיווח מטלטל מרוסיה: טייס סובייטי שמטוסו הופל במלחמה באפגניסטן ב-1987 ושכולם חשבו שנהרג התגלה חי - וכעת רוצה לשוב הביתה. ככל הנראה אמו ואחותו עדיין בחיים - וכך גם הבת שעזב כתינוקת

טייס רוסי שמטוסו הופל לפני 30 שנה במהלך המלחמה שניהלו הסובייטים באפגניסטן ושכולם חשבו כי נהרג, נמצא חי, וכעת הוא רוצה לחזור הביתה. כך הודיעו בסוף השבוע ארגונים המייצגים לוחמים סובייטים לשעבר. הדיווח יוצא הדופן הובא בסוכנות הידיעות הרוסית "ריה נובוסטי", ועיתונים ברחבי העולם פרסמו אותו אף הם.

חיילים ליד קאבול ב 1989 (צילום: AP)
חיילים אפגנים במלחמה, 1989(צילום: AP)

ולרי ווסטרוטין, העומד בראש ארגון המייצג צנחנים לשעבר בצבא ברית המועצות, אמר לסוכנות "ריה": "הוא עדיין חי. מדהים. עכשיו הוא זקוק לעזרה". ווסטרוטין, המייצג את רוסיה בוועדה רוסית-אמריקנית משותפת העוסקת בעניינם של חיילים שנפלו בשבי בזמן מלחמה ונחשבים נעדרים, סירב למסור את שמו של הטייס והסביר כי אסור לו לעשות זאת מטעמי סודיות.

חיילים ליד קאבול ב 1989 (צילום: AP)
מסוק סובייטי ליד קאבול בשלהי מלחמת אפגניסטן, 1989(צילום: AP)

ויאצ'סלב קלינין, סגן ראש ארגון וטרנים רוסי, אמר לסוכנות כי מטוסו של הטייס שהתגלה כעת בחיים הופל ב-1987, וכי נראה שהטייס בן יותר מ-60 כיום. קלינין אמר כי הטייס הביע רצון לחזור הביתה. מדבריו של קלינין השתמע כי ייתכן שהטייס נמצא כעת בפקיסטן – שם החזיקה אפגניסטן מחנות לשבויי מלחמה.

 

במהלך המלחמה, שנמשכה מ-1979 עד 1989, הופלו באפגניסטן 125 מטוסים סובייטיים. כשברית המועצות נסוגה מאפגניסטן ב-1989 הוגדרו 300 מחייליה שנשלחו לשם נעדרים. מאז אותרו כ-30 מהם ורובם חזרו לבתיהם.

חיילים ליד קאבול ב 1989 (צילום: AP)
זירת פיגוע של המוג'הידין בימי המלחמה בקאבול, בירת אפגניסטן(צילום: AP)

העיתון הכלכלי "קומרסנט" דיווח כי יש רק טייס סובייטי אחד שמטוסו הופל ב-1987, ושמו סרגיי פנטליוק, תושב אזור רוסטוב שבדרום רוסיה. הוא נעלם עם מטוסו אחרי שהמריא משדה תעופה בבגרם שמצפון לקבול, כיום שדה תעופה אמריקני. יושב הראש של ארגון וטרנים מקומי אמר כי אמו ואחותו של פנטליוק עודן בחיים.

 

העיתון "קומסומולסקיה פראבדה" דיווח כי הצליח לאתר את בתו בת ה-31 של פנטליוק. היא נולדה חודשים אחדים לפני שהוא הוכרז נעדר.

טנק אפגני ליד קאבול ב 1989 (צילום: AP)
טנק אפגני סמוך לבירה במהלך המלחמה(צילום: AP)

חבר הפרלמנט הרוסי פרנץ קלינצ'ביץ' אמר לסוכנות הידיעות "ריה נובוסטי" כי המקרה הזה רחוק מלהיות היחיד מסוגו. לדבריו הוא עצמו נפגש עם חייל סובייטי לשעבר כשביקר באפגניסטן לפני כמה שנים, והחייל סירב למסור לו את שמו ודיבר רק רוסית רצוצה. קלינצ'ביץ' מעיד כי החייל אמר לו שמאוחר מדי עבורו לשוב הביתה.

 

בשנת 2015 ראיינה סוכנות הידיעות הצרפתית AFP את בחרדין חקימוב, חייל סובייטי לשעבר שבחר בתום המלחמה להישאר באפגניסטן. הוא סיפר כי במהלך המלחמה נפצע קשה וכי תושבים מקומיים טיפלו בו וסייעו לו להחלים. אחר כך התאסלם. "נשארתי באפגניסטן כי האפגנים הם אנשים נחמדים מאוד ומכניסי אורחים", אמר.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: AP
חיילים אפגנים במלחמה, 1989
צילום: AP
מומלצים