שתף קטע נבחר

אם הקסדה מצילה חיים, למה לא לחייב בחוק?

תודה למשרד התחבורה על הקמפיין לעידוד חבישת קסדה והאזהרה מהסכנה בלעדיה. הייתי מודה אפילו יותר אילו המדינה לא הייתה מאפשרת לרבים כל כך לרכוב חשופים בחסות החוק. 15 הרוגים מתחילת השנה והספירה נמשכת

 

אילוסטרציה  ()
אילוסטרציה

לאחרונה העלו במשרד התחבורה פרסומת הקוראת לרוכבי האופניים לחבוש קסדה במהלך הרכיבה, ואכן יש לברך אותו – את הגוף שאחראי לבטיחות של כולנו בכביש - על הקמפיין שהגיע אחרי לחץ גדול שהופעל עליו בשנים האחרונות. בפועל מה שקורה הוא זה: יד ימין של המשרד מבקשת מהרוכבים לחבוש קסדה כי מסוכן בלעדיה, אבל במקביל יד שמאל השלומיאלית מאשרת בחסות החוק רכיבה על אופניים, גם חשמליים, ללא חבישת קסדה. מבולבלים? גם אני.

 

החוק מתיר לרוכבים מעל גיל 18 לא לחבוש קסדה בדרך עירונית. אבל אם מדובר באביזר בטיחות כל כך אפקטיבי שמציל חיים (על פי הקמפיין היא מפחיתה ב-50% את הסיכון בפגיעת ראש), מדוע לא לחייב בחוק שכל רוכב בכל גיל יחבוש אותה?

 

 

מנתוני מכון המחקר הלאומי "גרטנר" עולה ש-90% מהרוכבים שהגיעו פצועים לבית החולים ומתו, נהרגו מפגיעות ראש אחרי שרכבו ללא קסדה. 2,049 רוכבי אופניים אושפזו בשנים 2015-2010 בעקבות תאונות דרכים, ומתוכם 13 מתו בבית החולים - כולם לא חבשו קסדה. מבין כלל חובשי הקסדות, ל-21% הייתה פגיעת ראש, ומבין אלה שלא חבשו קסדה - ל-40% הייתה פגיעת ראש. פי שניים יותר.

 

הנתונים חדים וברורים, אז מדוע משרד התחבורה והבטיחות בדרכים עוצם עיניים ולא מחייב חבישת קסדה לכל הרוכבים בכל הגילאים? כבר ב-2014 התחייבו במשרד לקדם חקיקה לחובת חבישת קסדה גם לבגירים מעל גיל 18 בעת רכיבה על אופניים חשמליים. אבל הבטחות לחוד ומציאות לחוד. כשלא מחייבים את הרוכבים לחבוש קסדה הם אכן לא חובשים אותה. מתצפית שביצעו מתנדבי עמותת "אור ירוק" בקרב כ-4,000 רוכבי אופניים חשמליים עולה כי 78% מהם לא חבשו קסדה לראשם.

 

בעולם כבר הבינו את הסכנה ופעלו. כדי לעודד את השימוש בקסדות אופניים, מדינות רבות עיגנו חבישת קסדה בחוק. במהלך שנות ה-90 חוקקו אוסטרליה, קנדה, ניו זילנד וארה"ב את חוק חבישת הקסדה, ומאז הצטרפו אליהן מדינות רבות נוספות.

 

למודאגים, חיוב חבישת קסדה בחוק לא מביא לירידה במספר הרוכבים. גם במקומות שבהם נצפתה ירידה מסוימת במספר הרוכבים מיד לאחר החלת חוק הקסדה, חזר שיעורם לקדמותו ואף עלה בחלוף שנתיים או שלוש.

 

קסדה היא שומר הראש של הרוכב. היא אביזר הבטיחות החשוב והאפקטיבי ביותר לצמצום פגיעות ראש – שמהוות את הפגיעה הקשה ביותר ואחת השכיחות ביותר בקרב רוכבי אופנים. חבישת קסדה - בקרב כל קבוצות הגיל - תורמת לבטיחות הרוכבים ומהווה אמצעי מיגון זול, יעיל ונוח.

 

תשעה רוכבי אופניים חשמליים כבר קיפחו את חייהם בתאונות דרכים מתחילת השנה. שניים יותר מאשר בכל שנת 2017. שישה רוכבי אופניים רגילים הצטרפו אליהם ואנחנו בדרך ל-30 רוכבי אופניים הרוגים בשנה, נתון שלא היה כמותו בשנים האחרונות. משרד התחבורה חייב לקחת אחריות ולהפסיק להטיל את האחריות על הרוכבים עצמם.

 

אי אפשר להמשיך לעצום עיניים סביב שיעורי החבישה הנמוכים ומספרם הגבוה של נפגעי הראש. הגיע הזמן להפוך את הקסדה לאביזר חובה בכל רכיבה ובכל סוגי האופניים – רגילים וחשמליים. חוק כזה יעודד עוד רוכבים לעזוב את המכונית ולעבור לאופניים, יגביר את המודעות בקרב הרשויות לבטיחות הרוכבים וימנע את הרוכב ההרוג הבא.

 

  • ארז קיטה הוא מנכ"ל עמותת אור ירוק

 

מעוניינים להציע טור לערוץ הדעות של ynet? שלחו לנו ynetopinion@gmail.com

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: באדיבות אור ירוק
ארז קיטה
צילום: באדיבות אור ירוק
מומלצים