שחיתות ברשויות: "זו אפילו לא התמונה המלאה"
יועץ בכיר למבקר המדינה הסביר כי אם לוקחים בחשבון "התנהלות בעייתית שמתחילה ממינהל לא תקין, טובות הנאה שלא מגיעות לכדי עבירה פלילית", השחיתות שחושפת המשטרה לא משקפת את הבעיות העמוקות. הוא הציע "להגביל את כוחם, לחייב שקיפות"
השחיתות ברשויות כפי שנחשפת בחקירות המשטרה - אינה משקפת את התמונה הרחבה ואת הבעיה העמוקה של מינהל לא תקין ועבירות שלא מגיעות לסף הפלילי. כך הסביר היום (ג') ניצב בדימוס עמיחי שי, יועץ בכיר למבקר המדינה לתפקידים מיוחדים.
לדברי שי, "המפה לא מציגה למעשה את התמונה האמיתית, משום שמדברים רק על מה שהגיע לחקירה משטרתית. זה ההבדל המשמעותי בין מה שקורה במשטרה לבין מה שקורה במשרד מבקר המדינה. כל הזמן נוהגים לדבר על כך שמבקר המדינה מוציא דו"חות ואף אחד לא עושה שום דבר", אך לדבריו הדו"חות חושפים "התנהלות בעייתית שמתחילה ממינהל לא תקין, טובות הנאה כאלה ואחרות שלא מגיעות לכדי עבירה פלילית, וכמובן בסוף חלק מהדברים מגיעים למשטרה".
לדבריו, השחיות ברשויות המקומיות לא נוגעת רק ל-257 עיריות או מועצות אזוריות ומקומיות. "מדובר במינהל לא תקין והתנהלויות בעייתיות, בין אם זה במכרזי כוח אדם ומכרזים של ספקים או בנייה, ועדות תכנון מקומיות, חברות כלכליות של רשויות, בין אם זה גופים סטטוטוריים אחרים של רשויות - המגוון הוא רחב. תוסיפו לכך ועדות התכנון המקומיות ואת אותן חברות כלכליות, תראו שהנפח הרבה יותר גדול והשפעה כמובן על הציבור באותם מקומות היא מאוד משמעותית".
עו"ד ליאור אפשטיין שמייצג את ראש עיריית חדרה, צביקה גנדלמן, הסביר כי אף שמרשו חשוד בהפרת אמונים, בשוחד בחירות, בקשרים עם קבלנים, "בשוחד בחירות נבחר הציבור נותן ולא מקבל, בשוחד בחירות נבחר ציבור הוא מי שמשכנע אנשים להצביע בשבילו עבור המתת הזה. האם הסכמים קואליציוניים הם שוחד בחירות? אני מניח שתהיה למשטרה עבודה מאוד קשה. האם לראש עיר אסור להיות במגע מאוד אינטימי עם תושביו, עם היזמים הבכירים בעיר, עם השחקנים הפוליטיים על המגרש?
"ראש העיר יכול וצריך בתוך המשחק הפוליטי ובכלל החוק לבוא במגע ולהתרועע. זה לא עבריינים שהיה צריך להיפגש, אי אפשר להחיל על ראש עיר כללים של פקיד, פקיד הוא אדם חשוב מאוד בעולם שלנו וראש העיר הוא לא פקיד. כשהנושאים האלה עוברים לטיפול המנגנון, אם ראש העיר מתערב בניגוד למנגנון, בניגוד לטובת העיר כי הוא רוצה אתנן, שיישב בכלא. כשהוא רוצה לקדם מישהו, שיישב בכלא".
שי חידד: "שוחד בחירות זה שוחד לכל דבר. נכון שראש עיר הוא לא פקיד, הוא נבחר ומותר לו לעשות הרבה פעולות, אבל הכל במסגרת החוק".
הוא הסביר כי כוחם של ראשי רשויות הוא גדול, ויש כמה אמצעים שנועדו לרסן אותו. "ישבה ועדה מאוד רחבה בראשותה של דינה זילבר, המשנה ליועץ המשפטי לממשלה, ופרסמה כללים מאוד ברורים לגבי התנהלות ראשי רשויות ורשויות מקומיות. כולל עניין של דיווח, כולל עניין של הצהרה על ניגודי עניינים, לעשות את הדברים האלה שקופים. כשהדברים האלה נעשים במחשכים כמובן שהם בסוף צפים".
הוא הסביר כי "לא מעט ראשי רשויות, לא מעט נבחרי ציבור, עושים עבודתם נאמנה. חזקים במסגרת החוק. אבל צריך להגביל את הכוח שלהם, לחייב אותם לנושא של שקיפות, למשל - שיוציא הצהרת הון. הם לא מחוייבים היום, אז לא יודעים עם מה הוא התחיל ועם מה הוא מסיים.
"משרד הפנים הוא רגולטור שצריך לבוא ולחייב את הפעילות הנכונה". שי ציין כי הדו"ח הבא שיתפרסם בחודש יולי ובו ביקורת על השלטון המקומי, לא מבשר בשורות טובות.