שתף קטע נבחר

יו"ר ועדת הפנים קיש מקדם: החוק שיפרק את הרשימה הערבית

רגע לפני העברה סופית במליאה, ל-ynet נודע כי ח"כ יואב קיש מבקש לתקן את הצעת חוק מימון מפלגות - כך שרק שתיים יוכלו לרוץ יחד: "למנוע הטעיית הציבור". אם התיקון יאושר הנפגעת העיקרית תהיה הרשימה הערבית המשותפת

 

ח"כ יואב קיש. "לרוץ בלי ולהרגיש עם" (צילום: גיל יוחנן) (צילום: גיל יוחנן)
ח"כ יואב קיש. "לרוץ בלי ולהרגיש עם"(צילום: גיל יוחנן)

 

תיקון שמשולב ברגע האחרון בהצעת חוק מימון בחירות עשוי להשפיע ישירות על הרשימה המשותפת, שמורכבת מארבע מפלגות, ולמעשה להוביל לפירוקה. ל-ynet נודע כי על פי התיקון, שאותו מבקש להוסיף חבר הכנסת ויו"ר ועדת הפנים, יואב קיש מהליכוד, רשימה שבה יותר משתי מפלגות תוכל לקבל מימון רק עבור שתייים.

 

הצעת החוק נידונה בשבועות האחרונים בוועדת הפנים, ותובא להכנה לקריאה שנייה ושלישית בוועדה ביום שני הקרוב, רגע לפני אישור סופי במליאה. מדובר בהצעת חוק של חבר הכנסת יעקב אשר וקבוצת חברי כנסת, שמבקשת להפריד פעילות חשבונית של מפלגות שמתמודדות יחד כרשימה אחת. סעיף 2 (א)(1) לחוק מימון מפלגות קובע כיום כי "כל סיעה זכאית, לפי הוראות חוק זה, למימון הוצאות הבחירות בתקופת הבחירות".

 

כעת מבקש ח"כ קיש להוסיף תיקון לסעיף זה ולפיו "הוגשה רשימת מועמדים משותפת, לא יהיו זכאיות למימון הוצאות הבחירות יותר משתי מפלגות מבין אלו שהגישו את הרשימה ושהיו מיוצגות בכנסת היוצאת, כפי שייבחרו". המשמעות היא שמפלגות שמתמודדות יחד ברשימה אחת שיש בה יותר משתי מפלגות, תוכלנה לקבל מימון בחירות רק עבור שתי המפלגות הגדולות. כמו כן, ההצעה מתייחסת רק לסיעות קיימות בכנסת.

הרשימה המשותפת תתפרק? בצילום לפני בחירות 2015: עאידה תומא סלמיאן, אחמד טיבי, איימן עודה, ג'מאל זחאלקה ודב חנין (צילום: AFP) (צילום: AFP)
הרשימה המשותפת תתפרק? בצילום לפני בחירות 2015: עאידה תומא סלמיאן, אחמד טיבי, איימן עודה, ג'מאל זחאלקה ודב חנין(צילום: AFP)
 

אם הצעת החוק במתכונת זו תעבור, תהיה לה השפעה ישירה על הרשימה הערבית המשותפת שמורכבת כיום מארבע מפלגות (חד"ש, בל"ד, רע"ם, תע"ל). במקרה כזה תקבל הרשימה המשותפת מימון עבור שתי מפלגות בלבד ולא לארבע כפי שהיא מקבלת היום - מה שייאלץ אותה להתפרק.

 

הצעת החוק המתוקנת תובא להצבעה בוועדה בקריאה שנייה ושלישית ביום שני הקרוב, ואם היא תעבור, החוק יובא להצבעה במליאת הכנסת וייכנס לתוקף כבר בבחירות הקרובות.

 

ח"כ יואב קיש אמר ל-ynet: "מדובר בתיקון שנועד לגרום למפלגות לשמור על עמדותיהן וייחודן ולמנוע את הפיכתן לרשימת מכולת, שהמכנה המשותף שלה הוא הגורם הקיצוני ביותר. אין שום סיבה לאפשר ליותר משתי מפלגות לרוץ ברשימה אחת - לרוץ בלי ולהרגיש עם - ובכך להטעות את הציבור".

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: גיל יוחנן
חבר הכנסת יואב קיש
צילום: גיל יוחנן
מומלצים