שתף קטע נבחר

משפחות הקשישים שעברו התעללות: "גזר הדין מצחיק"

בני משפחותיהם של קורבנות ההתעללות בבית האבות בחיפה, אמרו היום כי העונשים שנגזרו על העובדים שהתעללו אינם מרתיעים. "מדובר בעונש לא פרופורציונלי למעשים האלימים של הנאשמים", אמר בנה של אחת הקשישות

 

 

 

"את מי עונש של עבודות שירות יכול להרתיע? מה המסר לשאר אנשי הצוות בבתי האבות, שהם יכולים לעשות מה שהם רוצים לחסרי הישע שבאחריותם?". בני משפחותיהם של קשישים שעברו התעללות בבית האבות "נאות כיפת הזהב" בחיפה טוענים היום, בעקבות העונשים שנגזרו על המטפלים שהתעללו, כי העונשים לא מרתיעים מספיק. חלקם התייחסו גם לעונשה של האחות האחראית, שקיבלה את הדיווחים על מצבם של הקשישים המותקפים, התעלמה מהם, ותרצה חצי שנה עבודות שירות למרות שהמדינה דרשה 7-5 שנות מאסר.

 

ע', בתה של אחת המטופלות, המשותקת בפלג גופה התחתון וסובלת מאלצהיימר, אמרה כי האירועים האלימים בבית האבות נמשכים גם היום. "זה גזר דין מצחיק, הוא היה אמור להיות הרבה יותר חריף, כי מה שתועד זה רק חלק קטן ממה שנעשה בבית האבות הזה", אומרת ע'. "עצוב שההורים שלנו צריכים להיות במצב זוועתי כזה במקום למות בכבוד. זה גזר דין שמבייש את הקורבן. חבל שהשופטים לא ערכו סיור בבית האבות לפני שנתנו את גזר הדין. היו רואים את המצב של הקשישים. כולם שם סופגים מכות".

 

אינסה שניידר (צילום: עידו ארז)
האחות האחראית, אינסה שניידר. חצי שנת עבודות שירות(צילום: עידו ארז)

נאשמים פרשת התעללות בית אבות כיפת הזהב (צילום: עידו ארז)
פיטר גוסקוב בבית המשפט, היום. תשעה חודשי מאסר(צילום: עידו ארז)

נאשמים פרשת התעללות בית אבות כיפת הזהב (צילום: עידו ארז)
(צילום: עידו ארז)

אביו של ד', ניצול שואה בן 89, מאושפז בנאות כיפת הזהב זו השנה השלישית. "לתומי חשבתי שהענישה תהיה מרתיעה, לאור התיעוד וההד הציבורי, והמעשים שנחשפו בבתי אבות אחרים בעקבות הפרסום", אומר ד'. "הייתי בטוח שהשופט ייתן שלוש-ארבע שנים ומעלה לכל אחד, ואולי זה ירתיע עובדים אחרים מלפגוע בקשישים. העונש לא מספק אותי, אבל אני לא שופט ולא קובע".

 

א' בנה של אחת הקורבנות, שנפטרה לאחרונה, אמר: "אנחנו מאוכזבים מאוד מגזר הדין. מדובר בבני אדם שאין להם כל יכולת להגן על עצמם. היינו בטוחים שהעונש יהיה כבד יותר ומרתיע. מדובר בעונש לא פרופורציונלי למעשים האלימים של הנאשמים".

 

"שיטות עבודה בלתי אפשריות"

בני משפחות רבים תבעו עשרות מיליוני שקלים מהנהלת בית האבות, ותבעו גם את המשרדים הממשלתיים האחראים עליו. הנהלת בית האבות לא נכללה בכתב האישום ובפרקליטות שוקלים עדיין האם להגיש כתב אישום פלילי נגד הבעלים. השופט, אמיר טובי, ציין בגזר הדין כי האחריות להתנהלות העובדים רובצת לפתחה של ההנהלה.

 

"אני רואה לציין כי חלקה של האחריות להתנהלות הקלוקלת העולה מעובדות כתב האישום, רובץ לפתחה של הנהלת בית האבות", קבע השופט טובי. "זו הנהיגה שיטות עבודה שבחלקן היו בלתי אפשריות, שלא אחת חייבו את הנאשמים לבצע עבודתם באופן בעייתי הגובל באכזריות והתעללות בקשישים. ניתן לראות בסרטונים כי הנאשם אבו אחמד נהג להעיר משנתם אחדים מהקשישים בשעת בוקר מוקדמת ביותר, על מנת להכינם לארוחת הבוקר. לאחר שהכין אותם, החליף להם חיתול והושיבם על כיסא הגלגלים, הוא כיבה את האור והותיר אותם ישובים כך משך זמן רב, לעתים שעות, בהמתנה לארוחת הבוקר. הלב נחמץ למראה התנהלות זו, אלא שהאחריות לכך אינה מוטלת רק על שכמו של הנאשם".

 

עו
עו"ד מנע. "תמרור אדום למשרדי הרווחה והבריאות"(צילום: ראובן קופיצ'ינסקי)

 

עו
עו"ד יוליה שנקר(צילום: שימרית טורנר)

 

עו"ד דוד מנע, המייצג 16 מהמשפחות, אמר שהצדק יצא לאור. "אומנם העונשים מקלים ואני מקווה שהפרקליטות תערער עליהם, אבל יש בהם גם הרתעה. מדובר גם בתמרור אדום למשרדי הרווחה והבריאות שחלקם רב במחדל הזה. הם נכשלו בפיקוח למרות כל מכתבי התלונה שנשלחו אליהם בשנים האחרונות על ידי בני המשפחות".

 

עו"ד יוליה שנקר, המייצגת את אחת ממשפחות הקשישים שנפגעו: "מדובר בעונש מקל על גבול המחפיר, כשמדובר בהתעללות בחסרי ישע שתועדה בכמה הזדמנויות וצולמה. אין לי ספק כי למרות קלות העונש במישור הפלילי, בתי המשפט האזרחיים יעשו צדק עם המשפחות ויפסקו סכום כסף משמעותי. הכסף לא יוכל להוות נחמה או כפרה למשפחות ולנפגעים, אך יהווה סימן אזהרה לכל העוסקים בתחום וירתיעו מהתעללות שכזו בחסרי ישע".

 

עו"ד לאוניד פרחובניק ייצג מטעם הסניגוריה הציבורית את אנדריי קייס, שנדון ל-18 חודשי מאסר: "מדובר בפרשה כואבת, יחד עם זאת חלקו של אנדריי בפרשה היה קטן יחסית והוא לקח אחריות והביע צער על חלקו. לצערי גם במקרה זה, כמו במקרים דומים, המדינה בחרה להעמיד לדין רק את הש"ג ולא את הדרג הניהולי".

 

עו"ד ליאור בר זוהר ייצג מטעם הסניגוריה הציבורית את פיטר גוסקוב שנדון לתשעה חודשי מאסר: "בית המשפט קיבל את מרבית טענותינו והתייחס בהחלטתו למצוקת כח האדם הקשה בבית האבות, שאילצה את המטפלים להפעיל כח רב מהנדרש. פיטר לקח אחריות על חלקו בפרשה והביע צער עמוק. אנו מקווים שהפרשה תביא סוף סוף את המדינה לקחת אחריות על הפיקוח על בתי האבות כדי לדאוג שהטיפול שהקשישים מטפלים יהיה נאות".

 

בפרקליטות אמרו היום בתגובה שילמדו את גזר הדין וישקלו אם לערער לבית המשפט העליון.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: עידו ארז
הכרעת הדין בבית המשפט, היום
צילום: עידו ארז
מומלצים