שתף קטע נבחר

יומיים לפסגה: טראמפ וקים בדרך לסינגפור

נשיא ארה"ב המריא לאסיה לפגישה ההיסטורית עם שליט צפון קוריאה: "תוך דקה אדע אם הוא רציני". טיסה מסתורית הגיעה מפיונגיאנג, קים ינחת היום. סינגפור: "מוכנים לצאת לדרך". ויהיה גם אורח מפתיע – הכדורסלן דניס רודמן, חברם של השניים: "אתן לטראמפ ולמרשל את התמיכה שהם צריכים"

רק לפני שבועיים אף אחד לא היה בטוח שהפסגה הזו תתקיים בכלל, אבל היום (יום א') ינחתו בסינגפור נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ ושליט צפון קוריאה קים ג'ונג און לקראת הפגישה ההיסטורית ביניהם שתיערך בלילה שבין שני לשלישי שעון ישראל.

 

טראמפ המריא אמש מקנדה, שם השתתף בוועידת ה-G7, בדרכו הארוכה, 20 שעות טיסה, לסינגפור. לפני צאתו לשם אמר טראמפ כי לקים ג'ונג און יש הזדמנות – אך הדגיש כי זו הזדמנות חד-פעמית. הנשיא האמריקני טען כי כשתיפתח הפגישה בשלישי לפנות בוקר הוא יידע "בתוך דקה" אם קים רציני ומוכן באמת לוותר על הנשק שלו, וכי אם ירגיש שקים אינו רציני – לא יאריך את השיחות: "אדע לפי התחושה. זה מה שאני עושה. ואם אחשוב שזה לא יקרה – אני לא הולך לבזבז את הזמן שלי. אני לא רוצה לבזבז את הזמן שלו".

קים ג'ונג און דונלד טראמפ (צילום: AFP)
טראמפ: "יש לו הזדמנות חד-פעמית". נשיא ארה"ב וקים ג'ונג און(צילום: AFP)

סינגפור לקראת פסגת דונלד טראמפ ו קים ג'ונג און צפון קוריאה ארה
כאן צפויים קים וטראמפ להיפגש. שום דבר לא ניתן לחיזוי(צילום: AP / Capella Singapore)

מלון פולרטון לקראת פסגת טראמפ-קים (צילום: עידן ארבלי)
דגלי המדינות במלון פולרטון בסינגפור(צילום: עידן ארבלי)

מלון פולרטון לקראת פסגת טראמפ-קים (צילום: עידן ארבלי)
(צילום: עידן ארבלי)

קודם לכן, אחר הצהריים, הגיעה לסינגפור טיסה נדירה מפיונגיאנג: מטוס איירבוס 330 של חברת "אייר צ'יינה" נחת בנמל התעופה צ'נגי. אחת ההשערות היא שמשלחת של בכירים צפון קוריאנים הגיעה בטיסה הזו כדי להצטרף לנציגי המשטר הצפון קוריאני שהגיעו לסינגפור עוד קודם לכן בהובלת עוזרו הקרוב של קים ג'ונג און, קים צ'נג סון. גורם המעורב בהכנות לפסגה גילה בסוף השבוע כי קים ג'ונג און צפוי לנחות בסינגפור היום, יום ראשון.

 

בבית המלון סנט רג'יס שבמרכז סינגפור, אחד המלונות שבהם צפויים המנהיגים להשתכן, הייתה אתמול האבטחה כבדה. שוטרים בלבוש אזרחי ואנשי היחידה לסילוק פצצות של צבא סינגפור נראו מתכוננים לאירוע. שר החוץ של סינגפור, ויויאן בלקרישנאן, חתם אתמול בבוקר ביקורים בוושינגטון ובפיונגיאנג ואמר לכתבים בבייג'ינג: "אני שמח לומר שנכון לעכשיו הכל עובד כשורה. הן האמריקנים והן הצפון קוריאנים מרוצים מהסידורים, ואנחנו ערוכים לצאת לדרך. דברים יתחילו לקרות בתוך 24 שעות".

ניסוי טילים צפון קוריאני. קים באמת מוכן לוותר על הנשק הגרעיני? (צילום: AFP) (צילום: AFP)
ניסוי טילים צפון קוריאני. קים באמת מוכן לוותר על הנשק הגרעיני?(צילום: AFP)

סינגפור לקראת פסגת דונלד טראמפ ו קים ג'ונג און צפון קוריאה ארה
בסינגפור החקיינים כבר חוגגים(צילום: EPA)

הפגישה בין טראמפ לקים ג'ונג און תהיה הראשונה בין נשיא אמריקני מכהן לבין שליט צפון קוריאה. שלא כמו ועידות פסגה רגילות בין ראשי מדינות, שבהן רוב העבודה נעשית עוד לפני הפגישה ושני המנהיגים בעיקר מצטלמים בה יחד וסוגרים פרטים אחרונים, גורמים אמריקניים רשמיים אומרים כי הפעם הדבר היחידי שוודאי לקראת השיחות הוא חוסר היכולת לחזות את מה שיקרה בהן.

 

דניס רודמן: אסע לתמוך בחבריי

טראמפ, נזכיר, הצהיר כי הוא מאמין שקים יסכים להתפרק מנשק גרעיני, ומזכיר המדינה מייק פומפאו אמר כי אף קיבל באופן אישי ערבויות לכך מקים כשנפגש איתו בפיונגיאנג. אבל פרשנים מעריכים כי ייתכן מאוד שהממשל בוושינגטון אינו מפרש נכונה את כוונותיו של קים. לדבריהם קים רואה בנשק הגרעיני ערובה להישרדותו, ולכן לא יסכים לוותר עליו לגמרי. גורמי מודיעין אמריקניים מעריכים כי צפון קוריאה נמצאת על סף השגת היכולת לשגר טילים גרעיניים לכל נקודה יבשתית בארה"ב – וטראמפ ובכירים אמריקנים אחרים אמרו בעבר כי לא יסבלו מצב שבו תהיה לקים היכולת הזו.

קים יונג צ'ול ודונלד טראמפ (צילום: Shealah Craighead)
טראמפ מקבל מכתב מקים ג'ונג און דרך עוזרו הבכיר של קים, לפני שבוע בוושינגטון(צילום: Shealah Craighead)

טראמפ וקים יקבלו בסינגפור תמיכה של הרגע האחרון מאדם ששניהם מגדירים "חבר" – כוכב ה-NBA לשעבר דניס רודמן, שהודיע בסוף השבוע כי יגיע למדינה. ביום חמישי מסר הבית הלבן כי רודמן לא ימלא שום תפקיד בפסגה, וההודעה של הכדורסלן האמריקני בטוויטר על הגעתו הפתיעה רבים. "הודות לספונסרים הנאמנים שלי אטוס לסינגפור לפסגה ההיסטורית", כתב. "אתן לחבריי דונלד טראמפ והמרשל קים ג'ונג און את כל התמיכה שהם זקוקים לה". לציוץ צירף תמונה מעובדת שבה הוא ניצב בין קים לטראמפ ובין דגלי ארה"ב וצפון קוריאה ומסמן באגודלו. מתחת מופיע הכיתוב UNITE.

דונלד טראמפ קים ג'ונג און נשיא ארה
אני מגיע. הציוץ של רודמן, האיש שקים ג'ונג און כינה "חבר לחיים"(קרדיט: טוויטר)

רודמן הופיע בעבר פעמיים בתוכנית הטלוויזיה של טראמפ "המתמחה", ומאז עליית קים ג'ונג און לשלטון בצפון קוריאה הוא ביקר במדינה המסוגרת כמה פעמים. בשנה שעברה סיפק פרטים על הבילויים המשותפים שלו עם קים בביקוריו בצפון קוריאה. "אנחנו צוחקים, אנחנו שרים קריוקי, אנחנו עושים הרבה דברים מגניבים יחד", סיפר. "אנחנו רוכבים על סוסים, מבלים, הולכים לעשות סקי, אנחנו כמעט לא מדברים על פוליטיקה וזה מה שטוב". קים ג'ונג און עצמו כינה פעם את רודמן "חבר לחיים".

 

רודמן, שבשנותיו ככדורסלן זכה לכינוי "התולעת", ידוע בראוותנותו ובססגוניותו. הוא נחשב לאחד משחקני ההגנה הגדולים בתולדות ה-NBA. קים ג'ונג און ידוע כחובב כדורסל וכמי שבצעירותו גילה עניין רב ב-NBA. בשנת 2014, בביקורו בצפון קוריאה, ארגן רודמן משחק ראווה בין נבחרת צפון קוריאה לנבחרת כוכבי עבר של ה-NBA לרגל יום הולדתו של קים. כשנשאל בריאיון ל-CNN על הבעייתיות בקשר בינו לבין הרודן השיב: "אני אוהב את החבר שלי ולא אכפת לי מה לעזאזל אתה חושב".


פורסם לראשונה 09/06/2018 23:23

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: EPA
טראמפ וקים. "לא נבזבז את הזמן"
צילום: EPA
מומלצים