תקועים בכביש 444: "נמאס לנו, אלפים סובלים כל יום"
תושבי טייבה והאזור סובלים שנים מפקקים בכביש 444, שבו אירעו גם כמה תאונות קטלניות. הם הקימו קבוצה בפייסבוק במטרה לזרז את העבודות להרחבתו. "נשקול להרחיב את המאבק, כולל הפגנות וחסימת הכביש". נתיבי ישראל: "תוך שבוע יתחילו עבודות להעתקת תשתיות"
"אי אפשר לשתוק על דבר כזה. בכל שנה מבטיחים לנו שיתחילו לעבוד בכביש אבל הכל דיבורים באוויר. נמאס לנו, אלפים סובלים בכביש בכל יום". עמאד חאג' יחיא מטייבה הוא אחד מתושבים רבים באזור שהצטרף לקבוצת "כביש 444 עד מתי" (בערבית: شارع 444 لوينتا), במטרה לזרז את העבודות בכביש שכבר שנים רבות סובל מעומסים כבדים והיו בו מאות תאונות, בהן קטלניות.
מי שסובל בעיקר הם תושבי האזור (המשולש הדרומי) שנתקלים כמעט מדי יום בעומסים ופקקים בקטע הכביש שמתחיל מצור נתן ועד טייבה. בשעות הבוקר העומס מתחיל משעה 6:30 עד שעה 10:00 לכיוון דרום, ובשעות אחרי צהריים משעה 15:00 עד שעות הערב לכיוון הצפון. לפני שנתיים הודיע מנכ"ל חברת נתיבי ישראל כי העבודות להרחבת הכביש יתחילו בשנת 2017, אבל מאז לא נעשה כלום. בנוסף לעומס, בכביש יש כמה קטעים מסוכנים מאוד, במיוחד מאזור תחנת דלק אלון ועד לאזור התעשייה של טייבה, שם אין כיכרות ורמזורים ובקטע הזה היו עד כה לא מעט תאונות.
בימים האחרונים הוקמה קבוצת פייסבוק שהחלה במאבק נגד הגורמים שלטענתם מזלזלים בתלונות התושבים ומעכבים את הרחבת הכביש. עמאד חאג' יחיא מטייבה הוא אחד המצטרפים: "הרבה תושבים נאלצים לצאת לעבודתם שעתיים לפני, כדי שלא ייתקלו בעומסי התנועה", הוא מספר. "גם בדרך חזרה נמשך סבל כבר שנים. לא נשכח גם את התאונות הקשות בכביש בגלל שאין הפרדה בין שני הנתיבים. אני אישית איבדתי חבר טוב שנהרג בכביש. התחלנו במאבק ונמשיך בו עד הסוף. פנינו לנתיבי ישראל ולעוד גורמים. אם לא נראה תוצאות בשטח אז נשקול להרחיב את המאבק, כולל הפגנות חסימת הכביש".
לפי נתוני עמותת אור ירוק המבוססים על נתוני הלמ"ס, ב-15 השנים האחרונות, מאפריל 2003 ועד 2018, אירעו בשבעה קילומטרים של כביש 444, בקטע הכביש בין טייבה-צור נתן, 144 תאונות דרכים, בהן נפגעו 364 בני אדם. חמישה אנשים נהרגו ו-19 נפצעו באורח קשה. בנוסף אירעו בכביש הרבה תאונות קלות יחסית קלות שלא טופלו על ידי המשטרה.
עומר סלאמה, תושב קלנסווה: "אני עובד בכפר סבא, מתחיל כל בוקר בשעה 8:00. כל יום אני צריך לצאת מהבית בשעה 6:00 כדי לעבור את הפקק. אם הכביש היה מסודר הייתי יוצא בשעה 7:30. אותו הדבר בדרך חזרה מהעבודה. אני ועוד הרבה כמוני נתקלים בכביש עמוס ולצערי אין מי שידאג לעניין". אמיר ג'באלי, תושב טייבה: "אני מקווה שנראה כי משהו משתפר. הגופים האחראיים צריכים לטפל בכביש ולא לחכות לעוד סבל של אנשים ולאסונות".
"ראיתי שהדברים לא זזים"
לפני כמה ימים קיבל ראש עיריית טייבה, עורך הדין שועאע מנצור מסארווה, מכתב מראש אגף רשויות של נתיבי ישראל שבו נכתב: "תחילת העבודות צפויה לשבוע הראשון של חודש יולי, לכל המאוחר. משך העבודות כארבעה חודשים. מכרז לביצוע עבודות הפיתוח צפוי להתפרסם בתחילת שנת 2019". למרות הפצת המכתב לתושבים, רבים מהם עדיין לא מאמינים במה שנכתב, עד שיראו עבודות בשטח.
ראש העיר מסארווה: "התכנון של הכביש היה אמור להיות מוכן מזה זמן רב, לאחר שמשרד התחבורה הקצה 30 מיליון שקל לביצוע. אחרי כמה פגישות עם השר והגורמים הרלוונטים אמרו שהעבודות יתחילו בזמן הקרוב. לאחר שראיתי שהדברים לא זזים קיימתי כמה פגישות עם נתיבי ישראל והתגלה שהם עוד לא הגיעו להסכמות עם כמה מבעלי הקרקעות. לבקשתם נכנסתי לתמונה, הפגשתי את כל הגורמים וההתושבים והם חתמו על הסכמים אצלי בלשכה. לאחר מכן אמרו שמייד יתחילו בביצוע, שהוא בשני שלבים, השלב הקשה הוא העתקת התשתיות והשלב השני הוא הסלילה".
מסארווה הוסיף: "רק בימים האחרונים קיבלנו מכתב שבעוד כמה ימים יתחילו בעבודות. ציינו גם שאת המכרז הגדול יוציאו רק לקראת סוף שנת 2019 וזה לא מקובל עליי, דיברתי עם מנכ"ל נתיבי ישראל והוא הבטיח שעד חודש אוקטובר יוציאו את המכרז הרחב. הודעתי שבמידה והדברים לא ייצאו לפועל תהיה התארגנות עממית שעיריית טייבה תוביל אותה והיא תכלול חסימת כבישים בהשתתפות הרבה אנשים, הכל כמובן במסגרת החוק. בכביש נוסעים כל יום יותר מ-50 אלף איש ואי אפשר להסכים למצב הקיים, העומס התחיל לפגוע בעיר גם כלכלית ומסחרית. צריך למצוא פתרונות לסבל של התושבים ואנחנו מחכים שנתיבי ישראל יעמדו מאחורי המכתב האחרון שלהם".
נתיבי ישראל: משקיעים 112 מיליון שקל בפרויקט
מנתיבי ישראל נמסר בתגובה לטענות: "תמוהה 'המחאה' שנראה כי היא מונעת מאינטרסים זרים שמטרתם לפגוע בציבור, שכן ידוע לכל כי כבר בשבועות הקרובים יחלו עבודות הביצוע בשטח. מאות אלפי תושבי האזור חבים את הפרויקט לזכותו של ראש העיר טייבה, שועאע מסארווה. המדינה באמצעות משרד התחבורה משקיעה בפרויקט כ-112 מיליון שקל ובסיומו יזכו הנהגים לכביש חדש ובטיחותי אשר יוכפל לדו-מסלולי בשני הכיוונים, יוסדרו צמתים מסוכנים, יסללו דרכי שירות שיאפשרו כניסה בטיחותית לעסקים, ויוצבו מדרכות, שלראשונה יאפשרו מעבר הולכי רגל. זאת בנוסף להתקנת תאורה, שדרוג מערכת הניקוז ופיתוח נופי. תוך שבוע יתחילו כבר בהעתקת תשתיות כדי שאפשר יהיה להרחיב את הכביש".
עוד נמסר כי "נתיבי ישראל, כחברה הלאומית של תשתיות התחבורה, תמשיך להיות מונעת מטובת הציבור בלבד ולמלא אחר הנחיות משרד התחבורה. בנוסף יצוין כי בימים אלה מקדמת נתיבי ישראל את פרויקט 'המסילה המזרחית' בהשקעה של כתשעה מיליארד שקלים, הצפוי לכלול תחנה בעיר טייבה ובכך, באמצעות הסעת ההמונים, תביא להפחתה משמעותית של העומסים בכבישים".