שיאים ב-5 יח"ל במתמטיקה לצד שחיקת מעמד המנהלים: ההצלחות והכישלונות בתשע"ח
רגע לפני שילדי ישראל יוצאים לחופש הגדול, מסכם ynet את ההישגים והקלקולים בשנת הלימודים החולפת. המורים (הסכם שכר) ושר החינוך בנט (5 יח"ל במתמטיקה) רשמו הצלחות, אבל תשלומי ההורים נותרו גבוהים
היום (ד') יסיימו מאות אלפי תלמידי בתי הספר העל יסודיים את הלימודים, ובסוף החודש יצטרפו אליהם גם תלמידי בתי הספר היסודיים. בכך תסתיים שנה שבה רשמה מערכת החינוך יציבות והתקדמות בתחומים מסוימים, לצד כישלונות ומשברים בחזיתות אחרות.
שנת הלימודים תשע"ח מסתיימת עם "שקט תעשייתי" ללא שביתות ומאבקים משמעותיים ששיבשו את הלימודים, הישגים לימודיים, מגמות חיובית מבחינה פדגוגית וקיום הבטחות בדבר קיצור החופשות הארוכות.
מנגד, מקרי ההתעללות הקשים שנחשפו בפעוטות ובמעונות בימים האחרונים, הבהירו שוב את מידת ההפקרות בכל הנוגע לחינוך בגיל הרך. במקביל, עצמאות בתי הספר והשדרה הניהולית בהם הפכה לסוגיה בוערת. גם נושא תשלומי ההורים, שבניגוד למצופה נותרו גם השנה ללא שינוי, המשיך להעמיק את הפערים בין תלמידים עשירים ועניים.
ההצלחות הגדולות:
שנה עם "שקט תעשייתי"
למעט עיצומים ושביתות נקודתיות של ארגון המורים בכמה עשרות תיכונים ברחבי הארץ, על רקע מה שכינה "משא ומתן תקוע" עם משרד האוצר לקראת חתימה על הסכם שכר חדש, שנת הלימודים התקיימה כמעט כסדרה, בניגוד לשנים שהתאפיינו באי יציבות, סכסוכי עבודה בלתי פוסקים ושביתות ארוכות.
בחודש מרץ נחתם לבסוף הסכם השכר בין ארגון המורים למשרדי האוצר והחינוך, שהביא לתוספת שכר למורים בבתי הספר העל יסודיים, ובעיקר ל"שקט תעשייתי" בשנים הקרובות בתיכונים.
הסכם השכר של הסתדרות המורים, אשר אמונה על הגננות בגנים, מורי בתי הספר היסודיים וחלק ממורי חטיבות הביניים, נותר בעינו. עם זאת, המשא ומתן על ההסכם העתידי צפוי להתחדש בשנה הבאה, לקראת חתימה על הסכם חדש.
ואף על פי כן, יצוין כי גם בשנה החולפת נרשמו תלונות רבות בכל הנוגע לשכר המורים. נטען כי תלוש השכר מסורבל ומורכב מסעיפים רבים. "גם במהלך שנת הלימודים הזו עובדי הוראה רבים מדווחים על היעלמות של סכומי כסף רבים מתלוש השכר", אומר אייל נמר, יו"ר ארגון יציגים. "הסוד השמור ביותר במערכת החינוך נותר שכרו של עובד ההוראה".
גידול במספר התלמידים הניגשים לבגרות ברמת 5 יחידות
אחד היעדים שהוצבו בראשית כהונתו של שר החינוך נפתלי בנט הוא גידול משמעותי במספר התלמידים הלומדים ברמה של 5 יחידות במתמטיקה. נתוני הניגשים לבחינות בגרות במתמטיקה ברמה של 5 יחידות אמנם טרם פורסמו, אך לדברי משרד החינוך גם השנה, בהמשך למגמה משנים קודמות, נרשמה עלייה במספר הנבחנים.
לפי משרד החינוך, בשנה האחרונה נפתחו 160 מגמות חדשות ללימוד 5 יחידות במתמטיקה בבתי ספר שבהם הן לא היו קיימות, הוקצו כ-3,000 שעות לימוד לטובת לימוד פרטני בקבוצות קטנות ושורה של החלטות נוספות שמטרתן לחזק את לימודי המתמטיקה יצאו לפועל. "אנחנו רואים צמיחה מתמדת וחזון הופך למציאות", אמר יום לפני בחינת הבגרות במתמטיקה שר החינוך בנט.
קיצור חופשות החגים
לאחר שנים של דרישה מצד ההורים להקל על הנטל בזמן חופשות החגים הארוכות, יצאה לדרך לראשונה השנה במהלך חג הפסח תוכנית "בתי הספר של החגים". התכנית, המיועדת לילדי הגנים ולכיתות א'-ג', הביאה לקיצור בפועל של חמישה ימים מהחופשה. בשנה הבאה צפויה להתקיים התוכנית גם במהלך חג החנוכה.
ההיענות לתוכנית השנה הייתה גבוהה ביותר: ב-227 מתוך 257 רשויות הופעלו "בתי הספר של החגים". עם זאת, בשנה הבאה תיאלץ התוכנית להתמודד שוב עם טענות שנשמעו השנה מצד הורים ואנשי הוראה בדבר הגיוס החפוז של העובדים בגנים ובבתי הספר, ובעיקר עם היעדר ההכשרה של חלק גדול מהם.
הכישלונות הגדולים:
הפקרות הגיל הרך
המקרים הקשים שנחשפו באחרונה בפעוטונים ובמעונות מדגישים את מחיר היעדר הפיקוח וההסדרה על תחום החינוך בגיל הרך. בתוך כך יש לציין כי החינוך לבני 0 עד 3 לא נמצא תחת אחריותו של משרד החינוך, אלא משתייך למשרד העבודה והרווחה.
בשטח, המציאות עגומה במיוחד: כ-25% בלבד מהמעונות והפעוטונים לגיל הרך הפועלים ברחבי המדינה - נמצאים בפיקוח של משרד העבודה והרווחה, זאת בשעה שכלל הגנים בישראל, הנמצאים תחת אחריות משרד החינוך - מפוקחים.
"זה לא רק הפיקוח, אלא גם על הדרכה וליווי", אומרת פרופ' יערה בר-און, נשיאת מכללת אורנים. "זהו הגיל הכי חשוב, וכל המחקרים מדברים על זה. המעונות והפעוטונים צריכים להיות תחת משרד החינוך ומשיקולים פוליטיים ותקציביים - זה איננו המצב היום. זהו מחדל של ממשלות ישראל לדורותיהן".
בנוסף, מבדיקת יעדי משרד החינוך לשנים 2018-2017 אף עולה כי חשיבות הנושא ברורה. "החינוך בשנות הגיל הרך הוא החשוב ביותר והאפקטיבי ביותר", כתב בפתח הצגת יעדי המשרד השר בנט, וציין את רפורמת הסייעת השנייה כהוכחה למאמצים שנעשו בנושא. עם זאת, כאמור, שלוש השנים הראשונות בחייו של הילד נותרו גם השנה ללא מענה מקיף, וההשלכות הקשות התבהרו ביתר שאת.
שחיקה במעמדו של המנהל והתערבות הורים במערכת החינוך
"ביסוס אוטונומיה פדגוגית, ניהולית ותקציבית במוסדות החינוך והתאמת הרגולציה", היה אחד היעדים המרכזיים שאותם הציב משרד החינוך בתוכנית השנתית לשנים 2017 ו-2018. פיילוט בנושא אף יצא לפועל, ואולם, השנה הסתמנה סוגיית התערבות ההורים במערכת החינוך כאחד הנושאים הבוערים שעמם תצטרך המערכת להתמודד בשנים הקרובות.
לצד אותו "שקט תעשייתי", שממנו נהנתה המערכת בשנה האחרונה, נרשמו גם השבתות נקודתיות על ידי הורים בבתי ספר שונים. רק בימים האחרונים דווח על בית ספר יסודי בכוכב יאיר-צור יגאל אשר מושבת על ידי ההורים כבר יותר משבוע על רקע דרישה להדיח את המנהלת. בזכרון יעקב השביתו בשבוע שעבר הורים את בית הספר במחאה על כוונה להציב מכון שיקומי למכורים לסמים בקרבת בית הספר ומקרים נוספים של השבתה על ידי הורים נרשמו במהלך השנה.
בהסתדרות המורים אומרים כי אחת ההשלכות לכך היא מחסור באנשי חינוך הפונים לניהול, מאחר שהתערבות ההורים הפכה לגורם המרחיק אותם מכך. מנגד, אומרים ההורים, כי המגמה צפויה להתחזק בשנים הקרובות. "התהליך של מעורבות הורים, ולא התערבות, הוא תהליך שבהחלט יתגבר בעתיד", אומר עו"ד אייל באום, יו"ר פורום ועדי ההורים היישוביים. "המחסומים יורדים בכל תחום, ובוודאי בתחום החינוך, ולכן הגיוני שנדרוש יותר מעורבות. אין ספק שיש נושאים מסוימים שיש מנדט למחנכים עליהם ושאנחנו לא נהיה חלק מהם".
בניגוד לציפייה - תשלומי ההורים נותרו גבוהים
בשנת 2014 הרחיב משרד החינוך את גביית התשלומים מההורים ובפועל התיר לגבות מהם סכומים גבוהים במיוחד עבור "תוכניות לימוד נוספות" (תל"ן), המצטרפות לתשלומי הרשות והחובה. במהלך השנה האחרונה קיוו בהנהגת ההורים כי שלוש שנים אחרי - יירשם שינוי בעניין. בסוף חודש מאי התבדו ההורים כשתשלומי ההורים לשנת הלימודים הבאה אושרו בוועדת החינוך של הכנסת ללא שינוי, למעט הוזלה של 99 שקלים בסל התרבות בכיתות א'-ב'.
בתוך כך יש לציין כי הסמכות על גובה התל"ן אינה בסמכות ועדת החינוך של הכנסת אלא תחת משרד החינוך, וגם בעניין לא צפוי שינוי בשנים הקרובות: בתי ספר חזקים עדיין יוכלו לגבות אלפי שקלים מהורים עבור שיעורים שאינם נמצאים בתוכניות הלימוד וההעשרות נוספות, בשעה שבתי ספר ממעמד סוציו אקונומי נמוך יותר יזכו לשירותים בסיסיים יותר.
בתחילת חודש מאי פורסמה ב-ynet "מפת החינוך של ישראל", שמדרגת את היישובים החזקים ביותר במדינה מבחינת נתוני המיצ"ב והבגרויות. הנתונים מחדדים את הפערים בין יישובים חזקים לחלשים בצורה ניכרת: לרשימת 20 היישובים החזקים ביותר לא הגיע ולו יישוב אחד מצפון או מדרום הארץ, ורק שלושה יישובים השתייכו לאשכול חברתי כלכלי של מתחת ל-7.
התייחסות משרד החינוך
בנוגע לגיל הרך: "עמדת משרד החינוך היא שיש להעביר את מעונות היום לאחריות המשרד, בכפוף לקבלת תקציב ותקנים, שכן משרד החינוך הוא המשרד המקצועי שאמון על חינוך הילדים בישראל. מחקרים בתחום החינוך מוכיחים כי לחינוך בגיל הרך חשיבות רבה בהתפתחות הילד, וחשוב שמעונות היום יטופלו פדגוגית ומקצועית על ידי צוותי חינוך, ובפיקוח משרד החינוך".
על התערבות הורים:
"משרד החינוך פועל לקידום הקשר, השיח והשותפות עם ההורים. כחלק מהתהליך בונה המשרד בשיתוף פורום ועד ההורים הארצי עקרונות לעבודה משותפת המבוססים על: כבוד, אמון והכרה בערך המוסף של כל אחד מהצדדים לטובת התהליך החינוכי. בנוסף, פועל המשרד כדי להכשיר את צוותי החינוך לקידום שיח מקדם ולהתמודדות במצבים של קונפליקט".
על נטל התשלומים: "המשרד מקדם שורה של מהלכים כדי להפחית את נטל התשלומים על ההורים, ורואה בכך אחד מיעדיו המרכזיים. בשנת הלימודים הבאה ימשיך המשרד ליישם ולהרחיב את תכנית הצהרונים, בתי הספר של החגים (חנוכה ופסח), בתי הספר של החופש הגדול, סייעת שנייה, צמצום מספר התלמידים בכיתה, חוג חינם לכל ילד ושיעורים פרטיים חינמיים ברשת. מדובר בתכניות לאומיות שמסייעות, באופן ניכר, לשכבות החלשות, כשהורים לשני ילדים חוסכים מעל 20,000 שקלים בשנה.
"בנוסף, בשנה הבאה יסבסד המשרד את סל התרבות עבור הורים לילדים בכיתות א' וב' – מדובר בחיסכון נוסף של 99 שקלים לילד. באשר לתל"ן, יצוין כי תכנית לימודים נוספת (תל"ן) היא תכנית שאינה נלמדת במסגרת תכנית לימודי החובה של ביה"ס, היא מופעלת מעל לתקן השעות הכולל שנקבע למוסד, ולפי רצון ההורים. את התל"ן יש לאשר באמצעות הנהלת המחוזות".