שתף קטע נבחר

אוהדים אספו זבל: יפן והניקיון – מה הקטע?

העולם הוקסם מאוהדי נבחרת יפן, ששלפו שקיות זבל וניקו את היציע בסוף המשחק במונדיאל. השאיפה היפנית לטוהר וניקיון נובעת מדת השינטו, וכבר בגן – הילדים מנקים בעצמם. ומה קורה ליפנים שמגיעים לישראל?

 

 

אוהדי נבחרת יפן בכדורגל נתנו השבוע לעולם כולו שיעור בנימוסים, כשבתום משחק הניצחון של נבחרתם מול קולומביה במונדיאל נשארו באצטדיון דקות ארוכות – כדי לאסוף את הלכלוך ולהשאיר את היציע נקי לבאים אחריהם.

 

מסביב לכדור - עוד כתבות:

אורוגוואי והמריחואנה הגיעו למונדיאל

ספרד שפנים, אנגליה גנבים: מקור השם של המשתתפות

זה מעצמה? טראמפ וסין מחוץ לחגיגה

 

יפן מונדיאל ניקיון אצטדיון מסביב לכדור אולפן (צילום: AP)
טוהר ולובן שמתחילים בדת השינטו. אוהדות יפניות ברוסיה(צילום: AP)

סופיה ברזנסקי, מנכ"ל אגודת הידידות ולשכת המסחר ישראל-יפן, הסבירה הבוקר (יום ה') באולפן ynet כי הניקיון הוא חלק חשוב מאוד מהתרבות היפנית, וכי שורשיו נעוצים במקורות דת השינטו, שסמליה הם טוהר ולובן.

 

"הטוהרה החוץ-גופית קשורה כמובן ישירות לטוהרה הנפשית, זו שבתוך הגוף, ואם תגיע ליפן של ימינו לא תראה פחי זבל בסביבה בכלל", הסבירה ברזנסקי. "אתה לא משאיר זבל. זו אחריות הדדית של החברה כולה לחברים בתוך החברה". ברזנסקי הסבירה כי בבתי הספר ובגנים ביפן לא נהוג להעסיק מנקה – ובמקום זאת נהוג שילדים מנקים אחריהם את מקום הלימודים.

יפן מונדיאל ניקיון אצטדיון מסביב לכדור אולפן ()
שקיות אוכל וכוסות שתייה. אוהד יפני אוסף את הזבל באצטדיון ברוסיה

יפן מונדיאל ניקיון אצטדיון מסביב לכדור אולפן (צילום: רויטרס)
גם במונדיאל הקודם, כשלא ניצחו, הם ניקו. אוהדי יפן(צילום: רויטרס)

ואיך מגיבים יפנים שמגיעים לישראל או למדינות אחרות במערב כשהם נתקלים במנהגים, איך לומר, קצת אחרים? שוק תרבותי עמוק, אומרת ברזנסקי. הלם.

 

"השוק התרבותי מעניין, כי בהתחלה היפנים מגיעים, מוצאים את עצמם בשוק, במיוחד בישראל, ואז הם לא רוצים לעזוב, כי החופש והחום והאנשים עושים את שלהם", מסבירה ברזנסקי. "אז למרות שאנחנו זורקים זבל בכל מקום, יש לנו בונוסים שהיפנים מאוד אוהבים".

יפן מונדיאל ניקיון אצטדיון מסביב לכדור אולפן (צילום: רויטרס)
חגגו ניצחון היסטורי על נבחרת מדרום אמריקה. היפנים בטירוף ביציע(צילום: רויטרס)

יפן מונדיאל ניקיון אצטדיון מסביב לכדור אולפן (צילום: EPA)
(צילום: EPA)

ברשתות החברתיות התמוגגו השבוע ממפגן המשמעת והנימוסים היפני, וברחבי העולם כולו הורעפו שבחים על אוהדי הנבחרת הכחולה. לפי דיווחים, את שקיות הזבל ששימשו אותם הביאו היפנים מהבית. בתום המשחק הם העמיסו לתוכן שקיות אוכל, כוסות שתייה ושאר פריטים שזרקו ביציע בלהט המשחק.

 

היפנים אמנם אספו את הזבל בעודם חוגגים ניצחון היסטורי 1:2 על קולומביה - הניצחון הראשון אי פעם של נבחרתם בגביע העולם מול נבחרת מדרום אמריקה - אבל אין ספק שלא היה צורך בניצחון כדי לשכנע אותם שאת היציע עליהם להשאיר נקי. היפנים נצפו מנקים את היציעים גם בתום משחקי הנבחרת שלהם במונדיאל 2014, שבו לא ניצחה נבחרתם אפילו במשחק אחד. אחרי תצוגת הניקיון היפנית אתמול נצפו גם אוהדי נבחרת סנגל מנקים את היציע שלהם, בתום משחק הניצחון של נבחרתם על פולין 1:2.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: AP
אוהדות יפניות ביציע. מנקים כבר בגן
צילום: AP
מומלצים