שתף קטע נבחר

כך מפסידה ישראל עשרות אלפי אנשי הייטק

אנחנו מתיימרים להיות אומת סטארט-אפ, אבל כבר עשור אין שינוי בשיעור המועסקים בענף. כדאי שנתעורר לפני שאיראן וסעודיה עוקפות אותנו

 

אילוסטרציה  (צילום: shutterstock) (צילום: shutterstock)
אילוסטרציה (צילום: shutterstock)

בצדק ישראל ידועה בעולם כאומת הסטארט-אפ. שיעור החברות הישראליות בנאסד"ק במספרים מוחלטים הוא השלישי בגובהו בעולם. ישראל היא ציר מרכזי של חברות ההייטק הגדולות ולא לחינם רבות מהן הקימו כאן את מרכזי הפיתוח שלהן. אבל למרות זאת, רק 8.3% מהשכירים במשק מועסקים בהייטק, ומשקל הענף בשוק תעסוקה לא עלה בעשור האחרון. אוכלוסיות רבות בישראל כמעט ולא נמצאות שם - כמו ערבים, נשים וחרדים אשר חלקם נמוך מ1%. חלקם של תושבי הפריפריה גם הוא קטן ביותר.

 

 

המשמעות היא שפוטנציאל גדול מאוד של ישראלים הולך לאיבוד ומדובר בהפסד כפול: הן לתעשיית ההייטק והטכנולוגיה והן לחברה הישראלית שמנציחה על ידי כך אוכלוסייה נזקקת.

 

ההשקעה בקידום אוכלוסיות מוחלשות בישראל בתחומי הטכנולוגיה וההייטק לא מספקת. אם המדינה חפצה להמשיך להיות מעצמת הייטק, עליה להגדיל את ההשקעות והמאמצים בקידומן של אוכלוסיות אלה, והדרך היחידה להשיג זאת היא שינוי דרסטי במערכת החינוך - בעיקר באזורים המוחלשים - מגיל צעיר ועד סוף התיכון.

 

כיום, הסיכוי של תלמידים ותלמידות מהמגזר חרדי, הערבי מהפריפריה להגיע למקסימום הפוטנציאל שלהם הוא נמוך ביותר. השכל לא חולק לילדים על פי מוצאם או מקום מגוריהם, כך שאנו מאבדים עשרות אלפי מהנדסים פוטנציאלים, אנשי מחקר, מדע והייטק רק בגלל הזנחת החינוך שלהם. כל השקעה בתחום זה היא כדאית - כלכלית וחברתית. בטווח הארוך ההשקעה תחזיר את עצמה פי כמה וזה אפילו לא ייקח כל כך הרבה שנים עד שנראה תוצאות.

 

ההכשרה צריכה להתמקד באיך ללמוד ולא מה ללמוד. היא חייבת לחשוף את הילדים מגיל צעיר לאתגרים וגירויים, מדעיים, אומנותיים, טכנולוגיים וחברתיים, על מנת שכל אחד יוכל למצוא את מוקד העניין שלו.

 

הישגי התלמידים בישראל במבחנים הבינלאומיים אינם גבוהים והם לא ישתנו אלא אם תהיה השקעה מאסיבית בגורם היחידי שיכול להביא לשינוי ברמת החינוך: איכות המורים והתאמת מיומנויות ההוראה שלהם לעולם הטכנולוגי-דיגיטלי של המאה ה-21.

 

ברקע אנו חייבים לראות את ההתפתחות בעולם הערבי והמוסלמי בתחום זה. נראה שהערבים מפנימים שהאיכות היא הגורם הקובע את עוצמתה ועתידה של מדינה, ולכן אנו עדים להשקעות ענק של מדינות כמו איראן וסעודיה בהייטק, בטכנולוגיה ומדע. כיום כסף יכול לקנות הכול, והן נכנסו להשקעות עצומות להכשרת האוכלוסייה לעתיד.

 

כבר היום חיינו מושפעים מאוד מטכנולוגיה מפותחת בתחומי הבריאות, התחבורה, המסחר, הנדל"ן, התעופה, החלל, הרובוטיקה, הבינה המלאכותית ועוד. בעתיד ההשפעה של הטכנולוגיה על חיינו תתעצם, ולא ברור אם נמשיך להיות שחקן מוביל בתחומים הללו. מקצועות רבים ייעלמו מן העולם וייווצרו מקצועות חדשים לחלוטין, ואנחנו כחברה צריכים לדאוג שנהיה בחוד החנית.

 

במלים אחרות, ישראל צריכה להחליט אם להמשיך להיות בשורה הראשונה בעולם או להיגרר מאחור. הדבר תלוי רק בנו.

 

  • אבי גנון, מנכ"ל ארגון החינוך היהודי World Ort קדימה מדע

 

מעוניינים להציע טור לערוץ הדעות של ynet? שלחו לנו ynetopinion@gmail.com

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מומלצים