שתף קטע נבחר

ההתעללות בתנועת הנוער: "צלקות מסכינים, ירי באקדחי סיכות, מכות עם מקלות"

עדויות חדשות בפרשה שנחשפה הבוקר ב-ynet מצביעות על היסטוריה ארוכה של אלימות בתנועת הנוער שמדריכיה חשודים בפגיעה במדריכים צעירים: "לקחו את ה'זובור' קדימה". האירוע שנחקר התרחש במרץ ורק בחודש שעבר ערכה ההנהגה בירור מול המדריכים

ירו באקדחי סיכות, חיממו סכינים ועשו צלקות, הכו במקלות במבוק וערכו טקסים משפילים. עדויות חדשות בפרשת ההתעללות בתנועת הנוער שנחשפה הבוקר (יום ד') ב-ynet מציירות תמונה קשה של אלימות מתמשכת בתנועה. הנהגת התנועה פרסמה מכתב להורים. גורם המעורב במקרה טען כי "ההנהגה ידעה שנים על המסורת ולא התערבה. זאת הייתה מסורת מקובלת".

תנועת הנוער בה התבצעו מקרה האלימות ()
התנועה שבה התבצעה ההתעללות. "ההנהגה ידעה שנים ולא התערבה"

על פי עדויות מהיישוב במרכז הארץ שבו התרחשו האירועים, המקרה המדובר התרחש בחודש מרץ אולם רק לאחרונה דווח למשטרה. בעקבות אותו טקס משפיל שנערך באחד מאירועי החניכה בתנועה, נסגרה הפעילות למשך כחודשיים - ורק בחודש שעבר החלה הנהגת התנועה בבירור העניין אל מול המדריכים.

 

בהנהלת התנועה שלחו מכתב להורי החניכים שבו שיתפו כי "לפני כחודש וחצי החלטנו לעצור באופן זמני את כלל הפעילות, נוכח כמה אירועי אלימות שהתגלו בין המדריכים לחניכי הקורס (קורס ההדרכה). עם עצירת הפעילות הוצפו אלינו אירועים נוספים והתבהרה תמונה רחבה יותר שלא היינו מודעים אליה".

 

יעל (שם בדוי), ששני אחיה הקטנים חניכים בתנועה, סיפרה ל-ynet שהפעילות הושבתה רק אחרי הפנייה למשטרה. "בתנועה יש מסורת של 'זובור', אבל הפעם הם לקחו את זה כמה צעדים קדימה. המדריכים ירו באקדחי סיכות על החניכים והם פחדו לדבר ולא סיפרו לאף אחד. הם הלכו עם שרוולים ארוכים לבית הספר באמצע הקיץ כדי שלא יראו את החורים מהסיכות על הידיים והרגליים".

 

מדריכה לשעבר בתנועה סיפרה על מקרי אלימות נוספים: "בקורס הקיץ החניכים 'גנבו' ציוד והמדריכים התעצבנו מאוד והרביצו להם מכות מוגזמות. היו עוד המון מקרי אלימות לאורך השנים. למשל מדריכים שחיממו סכינים באש והשתמשו בהם כדי לעשות צלקות לחניכים. עכשיו יש תהליך של פתיחת הסניף מחדש". עדויות נוספות מתארות הכאה של המדריכים הצעירים עם מקלות במבוק על הגב.

 

במכתב של הנהלת התנועה נכתב כי "בתהליך החינוכי שהחל עם המדריכים שוחחנו איתם על אותן נורמות ו'שטחים אפורים' שייתכן שלא היו מספיק ברורים להם עד כה. לצד אלו אין אנו מתכוונים להסכים למצב שהיה ולפתור את המדריכים הבוגרים מאחריות ברמה האישית. גם בתוך הנורמה הפסולה היו מי שחרגו והקצינו וכמסגרת מחנכת אנו נפעל מולם בצורה חינוכית - עונש הוא מעשה חינוכי לשיטתנו".

 

אביבית (שם בדוי), אם לילד בתנועה, סיפרה: "קיבלנו מכתב מהמנהלים שלא ממש תואר בו מה קרה. להבנתנו, נחשפה שם מסורת ארוכת שנים של זובורים וטקסי חניכה שבשנים האחרונות חצו כמה גבולות אדומים".  איתי, שאחיו הקטן חניך בתנועה, הוסיף: "תמיד הייתה שם אלימות. כבר שנים שיש אלימות ובכל פעם מטפלים במשהו נקודתי, אבל זה נשאר".

 

"ההנהגה ידעה שנים ולא התערבה"

"כל המדריכים שהוזמנו לחקירה עברו את אותם טקסים", אמר גורם שמעורה בסיפור. "הייתה מין מסורת כזאת, מי שלא היה בטקס קינא". על פי עדויות של חברים מהתנועה היו עוברים עם מקלות במבוק ומכים אותו בגב.

 

הגורם מתח ביקורת על הנהגת התנועה: "ההנהגה ידעה שנים על המסורת, וגם חלק מההורים ידעו, אבל הם לא התערבו כי הילדים ביקשו שלא. זאת הייתה מין מסורת מקובלת".

עו
עורכי הדין בני כץ ובנצי קבלר

רויטל, אם לילדים שמתגוררת ביישוב הסמוך, סיפרה: "יש להם מסורת של טקס חניכה, כמו שהיו עושים פעם והיום כבר לא מקובל. החליטו לסגור להם את הסניף והם ממש כועסים ושואלים למה עושים מזה סיפור גדול כי זו בסך הכל מסורת. המבוגרים נכנסו פה לעובי הקורה כדי להפסיק את האלימות ועכשיו הם מקבלים ליווי כדי לעשות שם שיקום".

 

עו"ד בנצי קבלר, שמייצג את אחד המדריכים החשודים, טען כי החשדות לא פרופורציונאליים: "מדובר בהתנהגות צבועה של תנועת הנוער שידעה גם ידעה על טבעם של טקסי חניכה כאלו ואחרים. יחד עם זאת, הארועים נופחו מעבר לכל פרופורציה ואנחנו משוכנעים שחקירת המשטרה תגיע למסקנה שאין פליליות במעשים".

 

עו"ד בני כץ, שמייצג חשוד אחר בפרשה, מסר בתגובה: "משטרת ישראל מבצעת חקירה מקצועית ועניינית שבסופה יוכח בוודאות שלמרשי אין דבר וחצי דבר עם האירועים הנטענים לכאורה".

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
תנועת הנוער שבה הייתה ההתעללות
מומלצים