שתף קטע נבחר

טראמפ מאיים לפרוש מארגון הסחר העולמי? שר האוצר מכחיש

לפי דיווח אמריקני, הנשיא אמר ליועציו: "ארגון הסחר העולמי הוקם על-ידי שאר העולם לדפוק את ארצות הברית". שר האוצר מנוצ'ין: הדיווח שגוי. ביפן מזהירים מהטלת מכסים על מכוניות: מאות אלפים יפוטרו

 

דונלד טראמפ נשיא ארה
נשיא ארה"ב דונלד טראמפ (צילום: MCT)

נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ עשוי לתדלק מחדש את מלחמת הסחר העולמית עם איום לפרוש מארגון הסחר העולמי. כך דיווח היום (ו') אתר Axios מפי בכירים בבית הלבן: "הוא איים (לפרוש) מאה פעמים. זה לגמרי ידפוק אותנו כמדינה", אמר גורם שעמו נועץ טראמפ בנושא. לפי הדיווח, טראמפ אמר ליועציו: "הם תמיד דופקים אותנו. אני לא יודע למה אנחנו שם. ארגון הסחר העולמי הוקם על-ידי שאר העולם לדפוק את ארצות הברית". אך זמן קצר לאחר מכן הכחיש שר האוצר סטיבן מנוצ'ין את הידיעה ואמר כי הדיווח שגוי.

 

אם אכן יפרוש טראמפ מארגון הסחר העולמי, המהלך יצטרף להטלת המכסים על פלדה ואלומיניום, על שורת מוצרים מסין ולאיום האחרון להטיל מכסים על מכוניות מתוצרת אירופה. עוד בקמפיין הבחירות אמר טראמפ בתוכנית "פגוש את העיתונות" ברשת NBC כי "ארגון הסחר העולמי הוא אסון". כמה מיועציו של הנשיא ניסו להסביר לו את חשיבות השותפות בארגון, ואמרו לו שארצות הברית מתפקדת היטב במסגרת שהיא עצמה יצרה באמצעות "צבא של עורכי דין לענייני סחר".

 

 
טויוטה פריוס מאזדה 6 לקסוס (צילום: shutterstock)
ביפן מזהירים מהטלת מכסים על מכוניות(צילום: shutterstock)

מאז 1995 זכתה ארצות הברית ב-85.7 אחוזים מהתביעות שהגישה לארגון, ואילו סין לשם השוואה זכתה רק ב-66.7 אחוזים. הנתונים הללו אינם משפיעים על הנשיא, אך יועציו לא הרימו ידיים והם מתכוונים לעודד אותו להישאר בארגון. עד כה התעקש הנשיא על עמדותיו בעניין הסחר העולמי, אפילו בניגוד לעמדת תומכים בגלובליזציה בתוך המפלגה הרפובליקנית.

 

פרישה מהארגון דורשת את אישור הקונגרס, ולפי הדיווח - סביר להניח שטראמפ יעקוב אחר הנעשה בארגון ובסחר העולמי שלדעתו מפלה לרעה את ארצות הברית, אך לא יורה על פרישה - מהלך קיצוני אפילו עבורו. עורך דין בכיר בוושינגטון לסוגיות סחר אמר ביחס לתוכניות טראמפ: "אנחנו חושבים שהוא משוגע, אבל לא עד כדי כך משוגע".

 

פרישת ארצות הברית עלולה לשלוח מסר מדאיג לשווקים הבינלאומיים שחוו ירידות חדות מאז מלחמת הסחר והטלת המכסים ההדדיים. זו גם תהיה מהלומה קשה לארגון הפועל יותר מ-70 שנה כעמוד תווך כלכלי חשוב.

ספינה (צילום: EPA)
נמל בסין. מלחמת הסחר העולמית של ארה"ב נמשכת(צילום: EPA)

מלחמת סחר (צילום: EPA)
(צילום: EPA)

כאמור, איום זה מצטרף לשורת מכסים שהטיל טראמפ על סחורות ומוצרים ולאיום להטיל מכסים על יבוא מכוניות. בחודש מאי פתח הממשל בחקירה בחשד שיבוא מכוניות מהווה "איום ביטחוני". ממשלת יפן מסרה היום שיבוא מכוניות מתוצרתה לארצות הברית אינו פוגע בביטחון האמריקנים, והזהירה מפני "השלכות הרות אסון" להגבלות אמריקניות. יצרניות הרכב היפניות מזהירות כי הטלת מכסים עלולה להוביל לפיטורי מאות אלפים ולהתייקרות דרמטית.

 

לפני כשבוע איים טראמפ להטיל מכסים בגובה של 20% על יבוא כלי רכב מאירופה. בציוץ בטוויטר הוא כתב: "אם המכסים וההגבלות שהאיחוד האירופי מטיל על ארה"ב וחברות אמריקניות לא יישברו ויוסרו - נטיל מכסים בגובה של 20% על כל הרכבים שלהם שמגיעים לארה"ב".

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: AFP
הנשיא דונלד טראמפ
צילום: AFP
מומלצים