שתף קטע נבחר

ללא החרדים ובתמיכת יש עתיד: חוק הגיוס מגיע לכנסת

חוק השוויון בנטל, שמעורר התנגדות עזה בקרב הסיעות החרדיות, צפוי לעבור בקריאה ראשונה בכנסת. באופוזיציה תקפו בחריפות לאורך כל היום את "יש עתיד" על כוונתה להצביע בעד החוק

 

 

הכנסת צפויה לאשר מחר (יום ב') את חוק השוויון בנטל המכונה גם "חוק הגיוס", שמעורר התנגדות עזה ברחוב החרדי ובקרב הסיעות החרדיות. מפלגת "יש עתיד" צפויה להצביע בעד הצעת החוק.

 

הצעת החוק, שמהווה תיקון לחוק שירות ביטחון שמוביל שר הביטחון אביגדור ליברמן, כבר עברה אינספור גלגולים בשנים האחרונות ועשרות מתווים הוצעו ונגנזו לאורך השנים. זאת עד לאחר שחוקק חוק שנפסל בבג"ץ וחייב את הממשלה לחוקק חוק חדש, שיוויוני יותר, עד חודש ספטמבר השנה. מיד לאחר אישור החוק בקריאה ראשונה צפויה המדינה לבקש ארכה מבג"ץ לצורך השלמת החקיקה ואישורו הסופי של התיקון לחוק בקריאה שנייה ושלישית.

הכנסת צפויה לאשר את חוק השוויון בנטל. חרדים בלשכת הגיוס, ארכיון (צילום: רויטרס) (צילום: רויטרס)
הכנסת צפויה לאשר את חוק השוויון בנטל. חרדים בלשכת הגיוס, ארכיון(צילום: רויטרס)

מחר בבוקר תתכנס ועדת השרים לענייני חקיקה בראשות שרת המשפטים, איילת שקד, שתאשר את המתווה ותכין אותו לקראת ההצבעה במליאה. לאורך כל היום עסקו בקואליציה בעיקר בפרטים טכניים הקשורים לשעת ההצבעה, מיקומה של ההצעה על סדר היום ובחישובים לעניין הרוב הצפוי - עם תמיכתו של יו"ר "יש עתיד", יאיר לפיד, ובלעדיה.

 

לאורך כל היום תקפו באופוזיציה בחריפות את "יש עתיד" על תמיכתם במתווה של הממשלה, תוך ביקורת נוקבת על החוק שאינו מביא לטענתם לשוויון אמיתי. במהלך היום אף יצאו משמרות מחאה מטעם סיעת "המחנה הציוני" לבתיהם של חברי כנסת מ"יש עתיד" במטרה לשכנע אותם שלא לתמוך בחוק.

יאיר לפיד ישיבת סיעה יש עתיד (צילום: אלכס קולומויסקי)
באופוזיציה תוקפים את "יש עתיד". יאיר לפיד(צילום: אלכס קולומויסקי)

בימים האחרונים מסבירים ב"יש עתיד" כי המתווה שיאושר הוא מתווה קרוב וזהה מאוד לזה שהוצע על ידם בעבר, אולם מבדיקת החוק עולה כי מרכיבים ש"יש עתיד" התעקשו בעבר לכלול, דוגמת הטלת סנקציות פליליות למפרי חובת הגיוס, דווקא לא קיימים בו - וגם מכסות הגיוס צפויות לבסוף להיות קטנות מאלו שאליהן כיוון לפיד, וגם התהליך איטי יותר.

 

על פי המתווה הנוכחי, המסתמך על נתוני גיוס קיימים בחברה החרדית, יגויסו במחזור הראשון כ-3,000 צעירים חרדים וכ-600 יגויסו לשירות הלאומי. נתונים אלו זהים כמעט במדויק לנתוני הגיוס הקיימים כיום עוד לפני כניסתו של החוק לתוקף. תקופת ההסתגלות לכניסתו של החוק לתוקף תימשך שנתיים, ובמהלכה לא יופעלו סנקציות אם לא תירשם עמידה ביעדים.

 

כעבור שלוש שנים מיום כניסתו של החוק לתוקף, יופעלו סנקציות כלכליות כלפי הישיבות בלבד, אם אלו לא יעודדו גיוס ואחוזי הגיוס יירדו מ-95 אחוז מהיעד שהוגדר. ככל שלא יושג שיעור גיוס בהיקף של 85 אחוז לפחות מיעדי הגיוס השנתיים במשך שלוש שנים רצופות (לא כולל השנתיים הראשונות מתחילת התיקון המוצע) יבוטל התיקון לחוק בתוך שנה.

בנימין נתניהו (צילום: אוהד צויגנברג)
"נעביר את החוק אם לא יהיו הפתעות". נתניהו(צילום: אוהד צויגנברג)

 

ח"כ חסון: "ב'יש עתיד' התחננו לאי אמון על חוק הגיוס"

יו"ר סיעת המחנה הציוני בכנסת, ח"כ יואל חסון, טען הבוקר בריאיון באולפן ynet כי חברי כנסת מסיעת יש עתיד, שהודיעה על כוונתה לתמוך בחוק, פנו אליו בנושא: "ביום רביעי שעבר דיברו איתי ח"כים מיש עתיד, וביקשו 'תהפוך את ההצבעה לאי אמון. ככה נוכל להתנגד לחוק. התחננו בפניי שאעשה את זה".

 

ח"כ עפר שלח, יו"ר סיעת יש עתיד בכנסת, מסר בתגובה לדברים: "אני מציע למחנה הציוני, שברח מההצבעה על גיוס החרדים בכנסת הקודמת וזחל לממשלה בכנסת הנוכחית, לא להטיף לנו - לא על גיוס ולא על פעולה אופוזיציונית. יש עתיד תמשיך לעשות מה שטוב למדינה".

 

יו"ר הקואליציה ח"כ דודי אמסלם, שהתראיין אף הוא לאולפן ynet, הכחיש שקיים שיתוף פעולה עם יש עתיד בנושא. הוא ציין כי "אין שום הידברות בינינו לבין לפיד בנוגע לחוק. אם בשמאל מתנגדים לחוק כנראה שהוא חוק טוב".

 

ראש הממשלה בנימין נתניהו אמר הבוקר בהתייחסו לנושא בישיבת שרי הליכוד: "אנחנו נעביר את חוק הגיוס אלא אם יהיו הפתעות. אני רוצה להעביר את הכול עכשיו, מצד שני יש רצון לדחות".

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: רויטרס
חרדים בלשכת גיוס
צילום: רויטרס
מומלצים