שתף קטע נבחר

לפיד: "שנתניהו ושקד לא יחנכו אותי, חוק הגיוס לא יכול להפיל את הממשלה"

לקראת ההצבעה בכנסת על חוק הגיוס מבהיר יו"ר יש עתיד בריאיון לאולפן ynet כי יצביע יחד עם הממשלה והבהיר: "זה שטויות במיץ עגבניות שהממשלה תיפול בלי התמיכה שלי". הוא תקף את רה"מ ואת שרת המשפטים: "מופע של ציניות פוליטית". לפיד מזהיר: "אם החוק ישונה בקריאות הבאות, נצא למלחמה"

 

יו"ר יש עתיד לא מתקפל: לאחר הסערה הגדולה והביקורת החריפה שהוטחה נגדו מצד האופוזיציה, ח"כ יאיר לפיד הבהיר בריאיון הבוקר (ב') באולפן ynet כי בכוונת מפלגתו להצביע בעד חוק הגיוס, שיעלה היום להצבעה במליאת הכנסת בקריאה ראשונה. בריאיון הוא טוען כי מדובר בחוק טוב ותוקף בחזרה את שותפיו לשעבר בממשלה הקודמת, במיוחד את שרת המשפטים איילת שקד שניסחה איתו את החוק בקדנציה הקודמת.

 

הצעת החוק, שמהווה תיקון לחוק שירות ביטחון שמוביל שר הביטחון אביגדור ליברמן, כבר עברה אינספור גלגולים בשנים האחרונות ועשרות מתווים הוצעו ונגנזו לאורך השנים. זאת עד לאחר שחוקק חוק שנפסל בבג"ץ וחייב את הממשלה לחוקק חוק חדש, שוויוני יותר, עד חודש ספטמבר השנה. מיד לאחר אישור החוק בקריאה ראשונה צפויה המדינה לבקש ארכה מבג"ץ לצורך השלמת החקיקה ואישורו הסופי של התיקון לחוק בקריאה שנייה ושלישית.

 

הבוקר תתכנס ועדת השרים לענייני חקיקה בראשות שקד לאשר את המתווה ולהכין אותו לקראת ההצבעה במליאה. אתמול עסקו בקואליציה בעיקר בפרטים טכניים הקשורים לשעת ההצבעה, מיקומה של ההצעה על סדר היום ובחישובים לעניין הרוב הצפוי - עם תמיכתו של לפיד, ובלעדיה.

 

אתמול תקפו באופוזיציה בחריפות את "יש עתיד" על תמיכתם במתווה של הממשלה, תוך ביקורת נוקבת על החוק שאינו מביא לטענתם לשוויון אמיתי. במהלך היום אף יצאו משמרות מחאה מטעם סיעת "המחנה הציוני" לבתיהם של חברי כנסת מ"יש עתיד" במטרה לשכנע אותם שלא לתמוך בחוק.

 

"החוק הזה נולד מפני שניצחנו בבג"ץ", אמר לפיד באולפן ynet. "עכשיו יש את החוק שהוא דומה מאוד לחוק שיש עתיד העבירה בממשלה הקודמת, אבל הפעם עם חתימה של הרמטכ"ל ושל צה"ל, יש שינויים קלים אבל הם שינויים מינוריים בעיניי".

יאיר לפיד (צילום: אלי סגל)
לא משנה את עמדתו. יאיר לפיד(צילום: אלי סגל)

איך מפלגת אופוזיציה גדולה, אדם שמתיימר להפיל את רה"מ, הולך ומציל אותו, את הממשלה שלו?

"אף אחד כבר לא מבין במדינה הזאת מהי אחריות לאומית. אני עושה את זה כי זה הדבר הנכון למדינת ישראל. יותר חרדים יתגייסו, יותר חרדים ייצאו לעבודה. מחמיצים את זה שיותר חרדים ייצאו לעבוד. אין לנו דרך להסביר לילדים שלנו איך קורה שהם מתגייסים ואחרים משוחררים".

 

גם בליכוד וגם בבית היהודי אומרים במילים די חריפות שאתה משקר, שזה לא החוק שלך, איילת שקד ישבה פה ואמרה: האיש משקר.

"זה מעניין כשזה בא מהם. אין מופע גרוע יותר של ציניות פוליטית מהיום שבו הם ביטלו את חוק הגיוס הקודם. ישבו בכנסת אותם אנשים שאיתי ביחד העבירו את החוק. נתניהו נשא נאום נרגש בממשלה על חשיבות חוק הגיוס. הייתה ועדת שקד של איילת ושנה וחצי אחר כך הם ביטלו אותו. כששאלו אותם הם אמרו כי קודם לפיד הכריח אותנו ועכשיו ליצמן מכריח. אנשים שהם עד כדי כך ציניים לגבי דברים שיש להם חשיבות לאומית, אני מציע שלא יחנכו".

 

"גם השתמטות תוביל למאסר"

לגבי הביקורת שהוטחה נגד לפיד על כך שהחוק הנוכחי לא מכיל סנקציות פליליות, יו"ר יש עתיד טוען שהסנקציות הפליליות קיימות. "זה פשוט לא נכון. מישהו דוחף את הסיפור הזה כבר כמה ימים. יש סנקציות פליליות בחוק, ואם לא יעמדו ביעדים אחרי שלוש שנים, הסנקציות יופעלו באופן אוטומטי ואנשים ילכו לבית סוהר. גם השתמטות תוביל למאסר", טען לפיד.

 

מספר 2 לשעבר ביש עתיד שי פירון כתב מאמר ואמר בריאיון ברדיו כי לא היה מצביע בעד החוק. על כך אמר לפיד: "שי ואני לא מסכימים. הוא טועה. קרה לנו גם בעבר שלא הסכמנו וזה לגיטימי לגמרי. המטרה היא לא להכניס טנקים לבני ברק. המטרה היא שיותר חרדים יתגייסו וייצאו לעבודה. החוק הזה יוביל לזה שיותר חרדים יתגייסו וייצאו לעבודה".

"קורה שלא מסכימים". פירון ולפיד (צילום: אוהד צויגנברג, ידיעות אחרונות) (צילום: אוהד צויגנברג, ידיעות אחרונות)
"קורה שלא מסכימים". פירון ולפיד(צילום: אוהד צויגנברג, ידיעות אחרונות)

איך אתה יכול להבטיח שזה יעבור?

"אז אני אמור להצביע נגד חוק נכון וטוב כי אולי ישנו אותו בקריאה שנייה? אם ישנו אותו בקריאה שנייה אז זו בגידה בצה"ל וברמטכ"ל של הממשלה הנוכחית, ואנחנו נצא לרחובות ונילחם בהם בכל תוקף".

 

או שיגידו החילונים והנושאים בנטל שאתה בוגד בהם.

"איזה שטויות, אנחנו מנהלים את המאבק הזה כבר שש שנים. אנחנו מכירים את פרטיו, יודעים איך לעבוד איתו, בנינו את החוק הזה נכון, זה החוק שלנו והעובדה שצה"ל והרמטכ"ל חתומים עליו מוסיפה לו אפילו תוקף ערכי מוסרי שלא היה לו קודם. ואם מישהו ינסה לגעת בו, אנחנו נילחם נגד זה".

 

השאלה אם אתה מרגיש נוח עם זה שהפכת לדובר מדיניות הממשלה? נראה כאילו אתה עובד אצל נתניהו, אתה מסביר יותר טוב ממנו את החוק הזה.

"הוא לא מסביר אותו בכלל כי הוא מתרחק מנושאים שיש בהם איזושהי מחלוקת. כל התזה הזאת, שתפקידה של האופוזיציה להתנגד, היא מופרכת לגמרי בעיני. תפקידה של האופוזיציה הוא להציב אלטרנטיבה לממשלה, להראות איך אפשר לנהל את המדינה הזאת טוב יותר. במקרה של הממשלה הזאת, דרך אגב, זו לא כל כך בעיה גדולה להראות איך אפשר לנהל את המדינה טוב יותר".

לפיד טוען שיש סנקציות פליליות (צילום: רויטרס) (צילום: רויטרס)
לפיד טוען שיש סנקציות פליליות(צילום: רויטרס)

אבל ברגע האמת, כשאתה יכול להפיל אותו, אתה מציל אותו.

"אתה לא יכול להפיל אותו. לא אכפת לי שטוקבקיסטים אומרים את זה. אתם אמורים לדעת שהחוק הזה לא יכול להפיל את הממשלה, הוא לא יפיל את הממשלה, הם ילכו לבג"ץ ויבקשו ארכה. זה הרי שטויות במיץ עגבניות להגיד שאם החוק הזה ייפול הממשלה תיפול".

 

לפיד הבהיר כי לא ייכנע לתכתיבים פוליטיים. "לא באתי לפוליטיקה כדי שכולם יסכימו איתי, ואני מניח שלא כולם יסכימו איתי. אני לא מוכן להיכנס למלחמות פוליטיות ולא מוכן לעשות תרגילים, זה לא נושא למשחקים. זה עסק רציני. גם לא אכפת לי ולא מעניין אותי לשלם מחיר", אמר יו"ר יש עתיד.

 

בנוגע לטענות כי הוא "מתחנף" לחרדים הגיב לפיד: "אם הייתי רוצה להתחנף הייתי פונה לבג"ץ ומחולל את כל המהומה הזאת? אני מכיר את המשפט שטוענים שאני מזגזג. אנחנו המפלגה הכי עקבית שהייתה פה. גם הטענות שאני אשב עם נתניהו מוגזמות. לא דיברתי עם האיש חודשים, לא תיאמתי איתו ואני לא מדבר עם הלשכה שלו".

 

השאלה אם לא תשב איתו בעתיד באותה ממשלה היא עדיין רלוונטית.

"אני תמיד אומר שאני לא פוסל אף אחד, אבל לא נשב בשום ממשלה שבה לרה"מ יש כתב אישום".

 

חבר הכנסת לשעבר יוחנן פלסנר, נשיא המכון הישראלי לדמוקרטיה, קרא ללפיד הבוקר בריאיון לאולפן ynet שלא לתמוך בחוק: "החוק הזה הוא גרסה מקילה של חוק טל. יש בו צדדים חיוביים כמו ההתמקדות בקביעה של יעדי גיוס הולכים וגדלים, אבל היעדים מאוד נמוכים ואין שום מנגנונים אפקטיביים ואמינים לאכיפת העמידה ביעדים הללו", אמר פלסנר. "הדבר הכי חשוב שצריך לשים אליו לב הוא איך החוק הזה משפיע על עתיד מודל צבא העם, האם נוכל להמשיך ולקיים את מודל צבא העם".

 

פלסנר הוסיף כי "בלי צבא העם אין ביטחון למדינת ישראל. אנחנו לא נוכל לגייס את הטובים ביותר, את האיכותיים ביותר לתפקידים הנדרשים ביותר, בין אם זה טייסים, יחידות מיוחדות ולוחמים. המודל הזה לא רק שהוא לא אידיאלי אלא הוא יכול לגרום נזק אמיתי וממשי לביטחון ישראל".

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מומלצים