שתף קטע נבחר

סערה בדיון על חוק החינוך המיוחד: "איך אתה ישן בלילה? אתם פוגעים בילדים"

ועדת החינוך אישרה את התיקון לחוק שמסדיר אפשרות לשלב ילדים בעלי צרכים מיוחדים בבתי ספר רגילים. פעילים שייצגו את ההורים תקפו את היו"ר מרגי: "רק העשירים ישולבו". גורם בוועדה: "הפעילים מכרו להורים חרדה". משרד החינוך: "עוד חצי מיליארד שקלים להרחבת הטיפולים"

 

 

בדיון הסופי על אישור התיקון לחוק החינוך המיוחד שהתקיים בצהריים (יום ב') בוועדת החינוך של הכנסת, הוציא היו"ר ח"כ יעקב מרגי (ש"ס) מהאולם פעילים למען ילדים עם צרכים מיוחדים. "איך אתה ישן בלילה?", הטיחה בו אחת מהן. בהמשך הוצאו פעילים נוספים שמחאו כפיים ואחד שאמר לח"כ מרגי שהוא "כלב של שר החינוך".

 

בינתיים עבר התיקון לחוק ברוב של שמונה מול שישה. על פי הצעת החוק, להורים תינתן זכות לבחור אם לשלב את ילדיהם במסגרת החינוך הרגיל במודל של כיתה מיוחדת, בשילוב בכיתה רגילה או במסגרת החינוך המיוחד. לדברי המצדדים בחוק, הוא יביא לשילוב של ילדים עם צרכים מיוחדים במערכת החינוך, בהתאם להמלצות ועדת דורנר בנושא.

 

מנגד טוענים ההורים שאין התאמה תקציבית לחוק וכי מדובר באחיזת עיניים, שכן הילדים יקבלו פחות בחינוך הרגיל - ללא יום לימודים ושנת לימודים ארוכים יותר. בנוסף, בשעה שמשרד החינוך הודיע שיבנה כיתות חדשות שידביקו את הפער הנחוץ, הארגונים הפועלים בנושא טוענים למחסור אדיר בכיתות ובמוסדות הלימוד הנחוצים לתלמידי החינוך המיוחד.

 

העימות בוועדת החינוך, היום:

מהומות בועדת החינוך בכנסת ()

מהומות בועדת החינוך בכנסת ()

טענה נוספת היא שלמורים במערכת החינוך הרגילה אין את ההכשרה והידע להתמודד עם ילדים עם צרכים של חינוך מיוחד. בישראל ישנם כיום כמעט 246 אלף תלמידי חינוך מיוחד, המהווים 11 אחוזים מכלל התלמידים.

 

אחת הפעילות שהוצאו מהדיון היא עו"ד אביבית ברקאי-אהרונוף מארגון "בזכות", שאמרה: "ח"כ מרגי אמר שהארגונים מטעים את הציבור. התקוממתי ובתגובה הוא הוציא אותי מהדיון. לצערי הרב משרד החינוך לא השיב על מרבית השאלות הקשות אלא רק על מה שהיה לו נוח. הצעת החוק הזאת עלולה לפגוע בהרבה מאוד ילדים, כולל ילדים עם מוגבלויות מורכבות שלא יוכלו להשתלב במערכת החינוך הכללית, אלא אם כן יש להוריהם כסף לשלם עבור כל השירותים שיחסרו להם, ובכך ייווצר מצב של שילוב לעשירים בלבד. לגבי ילדים עם מוגבלויות פחות מורכבות, לא יינתנו כמעט מענים שיאפשרו להם להיות חלק אמיתי ממערכת החינוך הכללית, ומצבן עלול להתדרדר".

 

מנגד, גורם בוועדת החינוך אמר: "הארגונים עשו נזק. הם מכרו להורים פחד וחרדה. ההורים בוכים כאילו העולם מתמוטט, בשעה כשהחוק בעצם מתקן מצב גרוע שהיה לפני כן".

 

מטעמו של ח"כ מרגי נמסר בתגובה לסערה בדיון: "חברי הכנסת אינם אסקופה נדרסת ולא יסבלו אלימות מילולית. ח"כ מרגי ימשיך לדאוג לחינוך המיוחד כפי שעשה במסגרת כ-80 דיונים שיוחדו לנושא במהלך כהונתו כיו"ר ועדת החינוך. הוא ימשיך לשמור על דיון מקצועי, מכובד ומכבד, וינקוט את האמצעים העומדים לרשותו כנגד אותם ביריונים מילוליים המבקשים לחבל ולבזות את עבודת החקיקה של הוועדה והכנסת".

 

ח"כ יוסי יונה (המחנה הציוני): "בעוד ועדת החינוך עובדת על גיבושה של רפורמה בחינוך המיוחד, שיישומה אמור להתחיל רק בעוד שנתיים כפיילוט, מודיע מנכ"ל משרד החינוך על הפעלתה של רפורמה בחינוך המיוחד כבר עם תחילת שנת הלימודים הבאה. הנה עוד דוגמה לאופן שבו משרד החינוך מבזה את ועדת החינוך ואת עבודתה".

 

בהסתדרות המורים אמרו שקיבלו הבטחה מפורשת ממשרד החינוך להסכם קיבוצי שיתייחס לעניין החינוך המיוחד. מזכ"לית הסתדרות המורים, יפה בן דויד: "אני שמחה שבזכות מאבק עיקש שניהלנו הצלחנו להכניס שינויים רבים בהצעת החוק לטובת הילדים והמורים בחינוך המיוחד. בתום השלמת החקיקה בכנסת אנו נתחיל כפי שסוכם במו"מ להסכם קיבוצי מול משרד החינוך בנושא ההכשרות והתגמול למורים".

 

מנהלת אגף לקידום זכויות באלו"ט, עו"ד עדי עזוז, אמרה כי "התנהלותו של ח"כ מרגי שערורייתית ומהווה דוגמה חשוכה לסתימת פיות. נראה כי יו"ר הוועדה שכח שהמדובר בוועדת חינוך בכנסת ישראל ואת מחויבותו לשמירה על הליך חקיקתי דמוקרטי. לא ברורה התעמרותו בהורים לילדים עם צרכים מיוחדים שהחקיקה הנ"ל מבקשת לפגוע פגיעה אנושה בזכותם לחינוך ככלל ילדי ישראל. התיקון יוביל בפועל לצמצום משמעותי של שעות הסייעת שלהן זכאים תלמידים עם אוטיזם כדי להשתלב בחינוך הרגיל שגם ככה אינן מספיקות, ובכך היא מסלילה את התלמידים למסגרות החינוך המיוחד, שם אין מספיק מסגרות עבור התלמידים".

 

ממשרד החינוך נמסר בתגובה: "המשרד מוביל שינויים משמעותיים שנועדו לקדם את ילדי החינוך המיוחד, ולהבטיח את השתתפותם השוויונית בחברה. במסגרת השינויים יוסיף המשרד כבר בשנה הבאה (תשע"ט) מעל לחצי מיליארד שקלים, לצורך הרחבת הטיפולים והשירותים לתלמידים, שיכללו בינוי של כ-300 כיתות חדשות הקרובות למקום המגורים של התלמיד, במטרה לצמצם את הנסיעות הארוכות של התלמידים למוסד החינוכי. בנוסף, ייבנו בבתי הספר הרגילים מרחבים טיפוליים, ויינתנו שירותים טיפוליים, כמו קלינאית תקשורת, ריפוי בעיסוק ופיזיותרפיה. ילדי הגנים יקבלו לראשונה ליווי בהסעה. שורת הפעולות הללו נועדו להבטיח שכל תלמיד עם מוגבלות או קושי יקבל את המענה הדרוש לו על פי הצרכים שלו".

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
עימות בוועדת החינוך של הכנסת
מומלצים