שתף קטע נבחר

גדר באמצע החצר: הזקנה עם המפתח לגבול ארה"ב

הגדר שאמורה למנוע הסתננות ממקסיקו עוברת בחצר של אלויסה בת ה-83 מטקסס. לפחות יש לה מפתח כדי לעבור לצד השני של השטח שלה

מאה שנה לפני המלחמה שקבעה את הגבול בין מקסיקו לטקסס החזיקו אבותיה של אלויסה טאמס בבעלות על שטח בגבול. כיום השטח הזה הוא החצר האחורית שלה, ועוברת בו הגדר שמפרידה בין ארה"ב למקסיקו. טאמס בת ה-83, שאינה מגדירה את עצמה כאמריקנית או כמקסיקנית אלא כאפאצ'ית, אומרת שהצבת הגדר שם היא עבירה על החוק.

 

עוד סיפורים מהעולם בעמוד הפייסבוק של דסק החוץ


החצר של אוליסה טאמס גדר הגבול בין ארה
בחצר האחורית של אלויסה טאמס(צילום: AFP)

השטח שלה בעיירת הגבול אל קלבוס שבדרום-מזרח טקסס הוא אזור מדברי שאותו חוצה גדר הברזל החלודה, שגובהה 5.5 מטרים. מכיוון שבלתי אפשרי לבנות את הגדר באמצע נהר ריו גראנדה, המהווה את הגבול הטבעי עם מקסיקו, בנו הרשויות האמריקניות את החומה כמה קילומטרים צפונה מגדות הנהר.

 

המשמעות היא שחלק מהשטח שבו עוברת הגדר כבר עכשיו – ושבו היא תמשיך להיבנות אם טראמפ יעמוד בהבטחתו להקים חומה משמעותית יותר בגבול – נמצא בבעלות חקלאים ושבטי ילידים. כך קרה לטאמס מה שקרה לפני כמעט עשר שנים. טאמס, פרופסור לסיעוד באוניברסיטה בטקסס ופעילה למען זכויות הילידים בארה"ב, אומרת שמדובר בהרבה יותר מכסף ושלשטח יש חשיבות סמלית עבור משפחתה.

החצר של אוליסה טאמס גדר הגבול בין ארה
(צילום: AFP)
 

"עצוב לי מאוד לראות מה שקרה, ואני שמחה שההורים שלי לא בחיים כדי לראות את זה", אומרת טאמס. אחרי שהרשויות הפדרליות הקימו את הגדר בחצר שלה (ולא בדיוק באמצע) הן נתנו לה מפתח, כדי שתוכל לפתוח את השער בגדר ולעבור את הגבול לצד המקסיקני של החצר.

 

בשנת 2009 הגישה טאמס תביעה נגד המדינה. היא הפסידה, אבל קיבלה פיצויים בסך 56 אלף דולר. את הכסף תרמה למלגות בשם הוריה המנוחים. חקלאים באזור, שכל האדמות שלהם נמצאות כעת בצד המקסיקני, קיבלו אף הם פיצויים וגישה לשטח, אך ברוב המקרים איבדו אזרחים את השטחים ונאלצו להסתפק בפיצוי הכספי.

החצר של אוליסה טאמס גדר הגבול בין ארה
(צילום: AFP)
  

ככה לא בונים חומה: לעבור ממקסיקו לארה"ב בשתי דקות

 

לפי שעה רק בשליש מהגבול של ארה"ב עם מקסיקו יש גדר. אם טראמפ יצליח להקים את החומה שלו בגבול, יהיו עוד מקרים רבים של אזרחים המאבדים את אדמותיהם. רפורמת הגירה הכוללת את הצעת הנשיא לבנות בעלות של 25 מיליארד דולר חומה לאורך הגבול, שאורכו 3,200 קילומטר, שוב נפלה ביום רביעי בקונגרס.

 

"אובדן האדמות שלנו לצורך בניית החומה הוא פלסטר על משבר ההגירה, לא הפתרון", אומרת טאמס. "הקונגרס לא מסוגל לשלוט כמו שהוא צריך, והוא משחק בפוליטיקה. זאת לא הפעם הראשונה שהם מפרים את הזכויות שלנו ולוקחים לנו את האדמה".

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: AFP
"שמחה שההורים שלי לא בחיים ורואים את זה"
צילום: AFP
מומלצים