שתף קטע נבחר

בנט: חובת לימוד של מעורבות הפולנים בשואה לקראת מסעות לפולין

כשברקע הסערה סביב ההצהרה המשותפת של ישראל ופולין לגבי חוק השואה, ל-ynet נודע כי שר החינוך החליט שהכשרת מדריכי הנוער לפולין תכלול יחידת לימוד חובה על יחס האוכלוסייה הפולנית לעם היהודי במלחמת העולם השנייה. זאת "אל מול הניסיון להלבין את פעולות פולנים נגד יהודים בשואה"

 

שר החינוך והתפוצות, נפתלי בנט (צילום: גדעון שרון)
שר החינוך והתפוצות, נפתלי בנט(צילום: גדעון שרון)

אחרי ששר החינוך נפתלי בנט הודיע כי ההצהרה המשותפת של ישראל ופולין לא תילמד במערכת החינוך, הוא נוקט צעד נוסף. השר החליט כי ההכשרה של מדריכי הנוער לפולין תכלול יחידת לימוד חובה על יחס האוכלוסייה הפולנית לעם היהודי בתקופת מלחמת העולם השנייה. כך נודע היום (ו') ל-ynet.

 

יחידת הלימוד תעסוק ביחסם של הפולנים ליהודים טרם תקופת השואה, בזמן שהתחוללה על אדמת פולין תחת הכיבוש הנאצי ולאחריה. עוד יובא בהרחבה שיתוף הפעולה הנרחב של האוכלוסייה הפולנית המקומית עם המשטר הנאצי, כפי שבא לידי ביטוי בהלשנות, בהסגרת יהודים וברצח יהודים באופן ישיר. לצד זאת, תכלול היחידה גם את מעשיהם של חסידי אומות העולם הפולנים שסיכנו את חייהם כדי להציל יהודים.

 

יחס הפולנים ליהודים היווה חלק מנושא רחב וכללי בלימודים על היחסים בין העם היהודי לעם הפולני לאורך ההיסטוריה, מבלי לחייב את המדריכים לעסוק באופן ממוקד במעורבותם של הפולנים ברצח יהודים בשואה. ההנחיה החדשה של בנט תגדיר את הנושא כחובה.

מודעה הצהרה משותפת של ראשי ממשלות ישראל ופולין ()


בנימין נתניהו, מטאוש מורבייצקי (צילום: אמיל סמלן, רויטרס) (צילום: אמיל סמלן, רויטרס)
בנימין נתניהו, מטאוש מורבייצקי(צילום: אמיל סמלן, רויטרס)
 

יחידת החובה תהווה השלמה לפעילויות הדרכה שמשולבות במהלך המסע בפולין, כגון ביקורים באתרים המזמנים דיון בנושא, למשל האתרים "שרידי האסם בידוונה" ו"בית הקברות בקיילצה".

 

בנט אמר ל-ynet: "אל מול הניסיון להלבין את הפעולות של פולנים נגד יהודים בשואה, אנו נגביר את לימוד הנושא. פולנים רבים סייעו לנאצים ורצחו יהודים בשואה - זו עובדה שאינה בת ויכוח. האמת הזו תובא בפני תלמידי ישראל בדיוק כפי שהתרחשה כדי שידעו לעומק את מה שהתרחש על אדמתה של פולין, בית הקברות היהודי הגדול בעולם".

 

"בנט הוסיף: "אני מבין את החשיבות ביחסים עם פולין, אך לא ייתכן שנחנך את ילדינו על סמך עיוותים ושקרים. החשיבות של ההצהרה הזו איננה נקודתית, מדובר בבכייה לדורות - התוקף שלה יישאר גם בשנים הבאות. אלפים של תלמידים יטעו לחשוב שרוב הפולנים סייעו לעם היהודי ומיעוטם רצחו יהודים בשואה, בעוד שהאמת הפוכה מכך. אנחנו נעמיק את החינוך בנושא, ונעמוד על כך שהנרטיב השקרי שמנסים להטמיע בהצהרה הזו לא יקבל ביטוי בחינוך דור העתיד של העם היהודי".

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: אוהד צויגנברג
שר החינוך נפתלי בנט
צילום: אוהד צויגנברג
מומלצים