שתף קטע נבחר

"רוצה לרשום את בתך התינוקת למעון? תלבשי חצאית"

תושבת אזור בית שמש ביקשה לרשום את בתה למעון פרטי בעיר. בשיחה, שהגיעה לידי ynet, נשמע המנהל אומר לאם: "כל הציבור שלי חסידי וחרדי, אם יראו אישה נכנסת עם מכנסיים - כולם ייצאו ואני אשאר רק איתך". האם: "הרגשתי מושפלת ומזועזעת". מנהל המעון בחר שלא להתייחס

 

 

"אם את רוצה לרשום את בתך למעון - תצטרכי ללבוש חצאית ולא מכנסיים". זו התשובה שקיבלה אם לתינוקת מאזור בית שמש, לאחר שהתעניינה ברישום בתה למעון פרטי חדש בעיר.

 

האם, שמגדירה את עצמה מסורתית, ילדה לפני חודשיים את בתה. מכיוון שהרישום למעונות היום לשנת הלימודים הבאה היה בפברואר, האם לא הספיקה לעשות זאת והחלה לחפש פתרונות אחרים.

 

בשבוע שעבר הגיעה האם לבית שמש ואת עיניה צד שלט שנתלה על מרפסת של דירה בעיר. על השלט נכתב: "כאן ייפתח אי"ה מעון יום לגילים שלושה חודשים עד שלוש שנים". עוד צוין בשלט כי המעון החדש הוא "בפיקוח משרד העבודה והרווחה לשנת הלימודים תשע"ט".

 

האם הצטרפה לסיור במעון, ולדבריה בסופו פנה אליה המנהל, ציין כי הוא מתנצל, אבל עליה לדעת שהמוסד החדש שייך לציבור החרדי, ושאם שאר ההורים יראו אותה כל בוקר מגיעה למקום עם מכנסיים ולא עם חצאית - הם פשוט יברחו.

המעון בבית שמש שדרוש כניסה עם חצאיות (צילום: אלי מנדלבאום)
המעון החדש בבית שמש(צילום: אלי מנדלבאום)

"הזדעזעתי", סיפרה האם, "בעיקר כי פורסם שזה מעון מפוקח על ידי המדינה, ובנוסף המעון לא נמצא בשכונה חרדית. הרגשתי מושפלת, לא באתי עם שמלת מיני- וגם אם הייתי באה לבושה ככה זו החלטה שלי. זאת פשוט חוצפה".

 

למחרת ניסתה האם לברר עם המנהל את פשר דבריו. בהקלטת השיחה, שהגיעה לידי ynet, נשמעה האם אומרת: "השאלה היא מה אפשר לעשות? מה, רק בגלל שאני עם מכנס אז אי אפשר לקבל אותי?". על כך השיב המנהל: "אם רוב הציבור היה מהסוג הזה אז לא היה אכפת לי, אבל בגלל שאני יודע שכל הציבור שלי הוא חסידי וחרדי, אז אם הם יראו אישה כזאת נכנסת למעון - פשוט כולם ייצאו מהמעון ואני אשאר רק איתך".

 

בהמשך השיחה שאלה האם את המנהל אם ניתן יהיה לרשום את בתה במקרה שתגיע למעון עם חצאית ולא מכנסיים. על כך השיב המנהל: "כן, לדעתי לא תהיה בעיה". בשיחה עם ynet בחר מנהל המעון שלא להתייחס לטענות האם, הכחיש שמדובר במעון מפוקח וציין כי מדובר במעון פרטי.

 

"דרישת לבוש מנוגדת לאורחות חייה" 

עו"ד מירי נחמיאס-יסף מהמרכז הרפורמי לדת ומדינה, שמלווה את האם, אמרה: "מעון יום שפותח את שעריו לציבור אינו יכול להפלות בקבלה למעון על פי אורך החצאית. הגם שמדובר במעון פרטי בבית שמש עדיין חלה עליו החובה שלא להפלות ברישום למעון על בסיס השקפה דתית של ההורים.

 

"הזכות לחינוך טומנת בחובה בין היתר את זכותו של הציבור בישראל לרשום את הילדים והילדות שלו למעונות יום בצורה שוויונית ולא מפלה ולא מתקבל על הדעת שמנהל מעון דורש מאימא להתלבש בניגוד גמור לאורחות חייה וצו מצפונה - כתנאי לרישום בתה למעון".

 

ברקע הדברים יצוין כי ההתניה המדוברת מנוגדת לחוק. לפי חוק איסור אפליה במוצרים, בשירותים ובכניסה למקומות בידור ולמקומות ציבוריים, חל איסור על אפליה במתן "שירות ציבורי", בין היתר על רקע "דת או קבוצה דתית". החוק מגדיר שירותי חינוך כשירות ציבורי.

 

במשרד העבודה והרווחה הכחישו כי מדובר במעון שנמצא תחת פיקוח או בהליך רישום לקראת פיקוח: "מדובר במעון פרטי, שאין לו סמל משרד ואינו מוכר על-ידי האגף למעונות יום ומשפחתונים, וגם לא נמצא בשום הליך לקראת קבלת הכרה ולכן הליך הרישום בו עצמאי ולא כפוף בשום דרך למשרד.

 

"באשר לטענה כי המעון מציג מצג שווא לפיו הוא פועל תחת סמל משרד - הנושא ייבדק ואם יימצא נכון יטופל בחומרה בכל האמצעים העומדים לרשותנו. על ההורים להפנות את הטענות כלפי המעון הפרטי לאפליה בתנאי קבלה לבירור משפטי".

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: אלי מנדלבאום
המקום שבו ייפתח המעון הפרטי
צילום: אלי מנדלבאום
מומלצים