שתף קטע נבחר

מתה הבריטית שהורעלה בחומר הכימי הסובייטי "נוביצ'וק"

דון סטרגס מתה, תשעה ימים לאחר שאושפזה בבית החולים. המשטרה: "נחושים לאתר את האחראים למעשה הברברי והנפשע ולהעמידם לדין"

המשטרה הבריטית הודיעה הלילה (שני) על מותה של דון סטרגס בת ה-44 שנחשפה בשבוע שעבר לחומר הכימי "נוביצ'וק" בעיירה אמסברי שבדרום המדינה. סטרגס פונתה לבית החולים בשבת שעברה ביחד עם בן זוגה צ'רלי רוולי במצב אנוש לאחר שככל הנראה נגעו בחפץ שנחשף לרעל.

 

דון סטרגס שהלכה לעולמה וצ'ארלי רוולי שממשיך להילחם על חייו
דון סטרגס שהלכה לעולמה וצ'ארלי רוולי שממשיך להילחם על חייו

סטרגס התמוטטה ב-30 ביוני ופונתה לבית החולים בשעה 10:15 בבוקר. בן זוגה רוולי פונה כחמש שעות לאחר מכן ובעקבות כך המקרה דווח למשטרה. מפקד היחידה ללוחמה בטרור ניל באסו אמר כי "מדובר בחדשות טרגיות ומזעזעות. דון הותירה אחריה שלושה ילדים ואנו מתפללים עבורם בעקבות הבשורה הקשה. מחשבותינו נתונות גם לבן הזוג שממשיך להילחם על חייו".

 

באסו הוסיף כי "ההודעה על מותה של דון רק מחזקת את נחישות השוטרים לאתר את האחראים למעשה הברברי והנפשע הזה ולהעמידם לדין. החוקרים ימשיכו לאסוף את כל הממצאים האפשריים כדי שנוכל להבין כיצד שני אזרחים נחשפו לרעל הקטלני שגרם למותה של אחת מהם".המשטרה הדגישה כי עד לרגע זה לא הגיעו אנשים נוספים עם תסמינים דומים לאלה של בני הזוג.

 

עוד סיפורים מרתקים מהעולם בעמוד הפייסבוק של דסק החוץ

 

מנהלת בית החולים המחוזי, ד"ר קריסטין בלנשארד, שלחה את תנחומיה למשפחתה של סטרגס ואמרה כי צוות הרופאים עשה כל שביכולתו כדי להציל את חייה. "הצוות המקצועי והמסור שלנו עבד מסביב לשעון כדי להציל את חייה של דון, מותה קשה לכולנו".

 

החוקרים חושדים כי בני הזוג נחשפו לרעל הקטלני במגע עם חפץ חשוד שנותר מהרעלתם של המרגל הרוסי סרגיי סקריפל ובתו יוליה בשל הקרבה בין העיירות אמסברי וסולסברי, אך טרם נמצאו עדויות להימצאותם באזור. סטרגס ורוולי היו בחמישה מקומות נוספים באותו יום, בהם חנות נעליים, כנסייה וביתו של רוולי עצמו.

 

תרזה מיי בהצהרה אחרי ההפצצה בסוריה (צילום: רויטרס)
"חוקרים את התקרית כרצח". תרזה מיי(צילום: רויטרס)

ראש הממשלה תרזה מיי הביעה את תנחומיה ואמרה כי היא "המומה וכואבת למשמע ההודעה על מותה של סטרגס". מיי ציינה כי גורמי הביטחון עובדים על ביסוס כל הממצאים מזירת התקרית שנחקרת כעת כרצח. עוד הוסיפה כי "הממשלה הבריטית תעניק את כל התמיכה הנדרשת לקהילה המקומית שנאלצת להתמודד עם האובדן". 

 

 

ראש המחלקה לבריאות הציבור בבריטניה הדגיש כי האזרחים מתבקשים שלא להרים שום דבר חשוד מהרצפה, ובייחוד לא מחטים, מזרקים וקופסאות: "כל מי שהיה באזור התקרית בסביבות השעה 22:00 ביום שישי שעבר מתבקש לכבס את בגדיו ולאטום את החפצים שהיו עלולים להיחשף לחומר באריזה כפולה". עם זאת ציין כי הסיכון לציבור הכללי נותר ברמה נמוכה.

 

במסגרת החקירה השוטרים פינו את מבנה המגורים שבו התגוררה סטרגס וחוקרי המעבדה לזיהוי פלילי הגיעו למקום בחליפות סטריליות לטובת איסוף ממצאים. צילומי אבטחה שתיעדו את השניים ביממה שלפני התמוטטותם הראו כי בני הזוג רכשו אלכוהול בשעות האחרונות שלפני ההרעלה.

 

היחסים בין בריטניה למוסקבה הגיעו השנה לשפל לאחר שבחודש מרץ הורעל המרגל סרגיי סקריפל ובתו יוליה ב"נוביצ'וק". סקריפל בן ה-66 שירת בעברו כקצין מודיעין רוסי והורשע בריגול לטובת הבריטים. הוא נשלח ללונדון במסגרת הסכם חילופי אסירים ומאז חי בעיירה סולסברי.

 

ב-4 במרץ נמצאו המרגל ובתו שהגיעה לביקור על ספסל כשהם מתקשים לזוז. על אף שכוחות ההצלה חשדו בהתחלה שהשניים נטלו סמים, התברר בהמשך כי הורעלו ברעל שפותח על-ידי מדענים סובייטים. בריטניה האשימה את הקרמלין באחריות להרעלתם, ושר החוץ בוריס ג'ונסון אף אמר כי סביר להניח שנשיא רוסיה ולדימיר פוטין קיבל בעצמו את ההחלטה להשתמש ברעל לצורך ההתנקשות.

 

החוקרים מעריכים כי שני מתנקשים ביצעו את ההרעלה ונמלטו למחרת מבריטניה. אחרי שבועות שבהם היו מאושפזים במצב קשה, הצליחו סרגיי ויוליה סקריפל להתאושש, וכעת הם נמצאים בתהליכי שיקום. עם זאת, הרופאים עדיין אינם יודעים לומר איזו השפעה ארוכת טווח תהיה להרעלה שעברו. השניים הועברו למקום סודי לצורך שמירה על חייהם.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מומלצים