שתף קטע נבחר

המבקר: מועצה מפרה חוק ובונה ללא רישיונות במאחזים

משרדי החינוך, הפנים והתחבורה וכן קק"ל היו מעורבים במימון תקציבים בלתי רגילים לתכנון ובנייה במאחזים בלתי חוקיים בבנימין. במקביל המנהל האזרחי משקיע משאבים לאתר בנייה בלתי חוקית ולהרוס אותה

 

מאחז גבעת אסף, מטה בנימין (צילום: סוכנות תצפית) (צילום: סוכנות תצפית)
מאחז גבעת אסף, מטה בנימין(צילום: סוכנות תצפית)
מי שומר על החוק? מבקר המדינה, השופט בדימוס יוסף שפירא, מצא כי המועצה האזורית מטה בנימין מפעילה מערך תב"רים רחב המממן, בין השאר, הקמת מבני ציבור ביישובים לא מורשים.

 

ומי מעביר את הכסף לבניית אותם מבנים? המבקר כתב בדו"ח על השלטון המקומי המתפרסם אחר הצהריים (יום ב') כי משרדי החינוך, הפנים והתחבורה וכן הקרן הקיימת לישראל היו מעורבים במימון תב"רים (תקציבים בלתי רגילים) לתכנון ובנייה במאחזים לא מורשים בתחומי המועצה האזורית ובסביבותיה.


הריסת מבנים בגבעת אסף (צילום: סוכנות תצפית) (צילום: סוכנות תצפית)
הריסת מבנים בגבעת אסף(צילום: סוכנות תצפית)

 (צילום: יעקב) (צילום: יעקב)
(צילום: יעקב)
 

המבקר העיר כי בעוד משרדי ממשלה וגופים אלה משקיעים ממשאביהם בעבודות בינוי ופיתוח בתחומי המועצה, זרוע שלטון אחרת - יחידת הפיקוח של המינהל האזרחי - משקיעה ממשאביה כדי לאתר בנייה בלתי חוקית ולצוות על הריסתה. "לא זו אף זו, המועצה, במימון משרדי ממשלה, ממשיכה לבנות מבנים לא מורשים ופותחת תב"רים חדשים גם אחרי שהמינהל האזרחי הוציא כנגדם צווי הפסקת עבודה וצווי הריסה - למשל טיילת ושביל אופניים באזור טלמון, שבחלקם הוקמו על קרקע פרטית", נכתב בדו"ח.

 

מבקר המדינה כתב כי לשם אישור תב"ר של המועצה, מסתפק הממונה על המחוז במשרד הפנים בבחינת השאלות אם קיימת הרשאה תקציבית של הגורם המממן את התב"ר ומה מצב החשבון של קרנות הפיתוח, ואילו השאלה אם הפרויקט נבנֶה בהתאם לדין כלל אינה נבחנת על ידו.

 

בסיכום הפרק העוסק במועצה האזורית מטה בנימין, כתב המבקר כי יש לראות בחומרה רבה את פעולותיה של המועצה, גוף ציבורי האמון על שמירה על החוק, הנוהגת שלא כדין ומאפשרת בנייה לא חוקית במאחזים. מבקר המדינה הוסיף כי "חמור לא פחות הוא המימון לבנייה האמורה, שמתקבל במקרים רבים מאת משרדי ממשלה. משנמצא כי בפועל המועצה האזורית מפירה את החוק ובונה ללא רישיונות בנייה, על משרדי הממשלה לחדול ממימון הפרויקטים האמורים".

 

ממועצת מטה בנימין נמסר בתגובה: "דו"ח המבקר בחר להתעלם מהמורכבות המשפטית והמדינית ביהודה ושומרון, הכוללת בחובה היעדר חוק ברור בנוגע להתנהלות הרשויות. באם היו טעויות בהתנהלות המועצה, הן נעשו בתום לב ובשל המציאות המורכבת. הליקויים שהוזכרו בדו"ח תוקנו במהלך השנה האחרונה, ואינם משקפים את המציאות כיום. לצערנו המבקר בחר להתעלם מעובדה זו.  גם בסוגיית היישובים הצעירים, בחר המבקר להתעלם מהעובדה שממשלת ישראל החלה הליך הסדרה של אותם יישובים המוזכרים בדו"ח. התקציבים שהעבירה המועצה לתושביה, היו על מנת לספק שירותים מוניציפליים אלמנטריים, אותם הם זכאים לקבל ככל אזרח".


פורסם לראשונה 09/07/2018 15:59

 

בהכנת הידיעה השתתף אלישע בן קימון
לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: סוכנות תצפית
פינוי ובנייה בו זמנית. מאחז בבנימין
צילום: סוכנות תצפית
מומלצים