שתף קטע נבחר

טראמפ הפתיע את אירופה: הכפילו ההשקעה בביטחון

בתקופה של הידרדרות ביחסי ארה"ב ואירופה נפתחה ועידת נאט"ו, כצפוי, באווירה מתוחה. טראמפ זועם על בעלות הברית הצבאית, שלא עומדות בהתחייבות להשקיע יותר בתקציב הביטחון. היום הוא דרש מהן להכפיל את ההשקעה. אז יצא מהחדר והותיר את המנהיגים המומים

דונלד טראמפ הפתיע היום (ד') את מנהיגי המדינות החברות בברית נאט"ו, כשדרש מהם להכפיל את ההשקעה המתוכננת בתקציב הביטחון. טראמפ דורש מהמדינות שחברות בשיתוף הפעולה הביטחוני להתחייב להשקעה שנתית של 4% מהתמ"ג שלהן - כפול מהיעד הנוכחי שעומד על 2%.

פסגת נאט
טראמפ בפסגת נאט"ו בבריסל(צילום: MCT)

דונלד טראמפ וינס סטולטנברג מזכ
(צילום: AP)

פסגת נאט
(צילום: רויטרס)
חברות נאט"ו הסכימו בפסגה בווילס ב-2014 להגיע בתוך עשר שנים להשקעה של 2% מהתוצר הלאומי הגולמי בהגנה על החברות בברית. לדעת טראמפ זה לא מספיק. כבר בשנה שעברה הוא תקף את המדינות החברות בברית הצבאית, שחייבות לדבריו "סכומים עצומים" לארה"ב. בפתיחת הוועידה היום בבריסל דרש מהמנהיגים להגדיל את ההשקעה – ולאחר מכן יצא מהחדר והותיר אותם המומים.

פסגת נאט
גם מלניה הגיעה לפסגה(צילום: רויטרס)
 

פסגת נאט
(צילום: EPA)

פסגת נאט
(צילום: רויטרס)

"בוועידת נאט"ו הציע היום הנשיא שהמדינות לא רק יעמדו בהתחייבות שלהן להשקעה של 2% מהתמ"ג בתקציב הביטחון, אלא להעלות את זה לארבעה אחוזים", אמרה דוברת הבית הלבן שרה האקבי סנדרס. "הנשיא העלה את אותו הנושא כשהיה בוועידת נאט"ו בשנה שעברה. הנשיא טראמפ רוצה לראות את בעלות הברית שלנו משתתפות יותר בנטל, ולכל הפחות עומדות בהתחייבויות שלהן".

פסגת נאט
מתיחות עם מרקל בתחילת הפסגה(צילום: AP)
 
פסגת נאט
מרקל ונשיא צרפת מקרון(צילום: רויטרס)

פסגת נאט
(צילום: MCT)

למרות הדברים של סנדרס, בנאט"ו אמרו שהמדינות הופתעו מהדרישה. לפי הנתונים ארה"ב, המעצמה הצבאית החזקה בעולם, הוציאה בשנה שעברה 3.57% מהתמ"ג שלה על הגנת החברות בברית נאט"ו. גרמניה, הכלכלה הגדולה באירופה,  הוציאה רק 1.2%. "קודם כל בוא נגיע ליעד של 2%", אמר מזכ"ל נאט"ו ינס סטולטנברג על הדרישה של טראמפ.

דונלד טראמפ וינס סטולטנברג מזכ
טראמפ. דורש השקעה של 4% מהתמ"ג(צילום: רויטרס)
 

תרזה מיי סגת נאט
ראש ממשלת בריטניה תרזה מיי בפסגת נאט"ו(צילום: AFP)

טראמפ מתלונן כבר תקופה ארוכה שהחברות האירופאיות של נאט"ו לא משלמות מספיק על ההגנה שלהן, ורוב הביקורות שלו מכוונת לגרמניה ולאנגלה מרקל. לקראת הפסגה אמר גורם בבית הלבן שטראמפ יגיד לבעלות הברית שארה"ב לא מתכוונת להיות "קופת החיסכון של העולם".  

 

הדרישה המפתיעה של טראמפ, כבר ביום הראשון של הוועידה, מגיעה אחרי עימות עם קנצלרית גרמניה אנגלה מרקל. טראמפ אמר שגרמניה "שבויה" של רוסיה בגלל הסכמי הגז בין שתי המדינות ואמר על נושא ההשקעה בביטחון: "מאוד לא ראוי שארה"ב משקיעה כספים בהגנה על אירופה מול רוסיה, ואחת המדינות העשירות ביבשת תומכת בעסקאות איתה". טראמפ זועם על ההסכם של רוסיה וגרמניה להעביר בקרקעית הים הבלטי את צינור הגז התת ימי "נורד סטרים 2".

פסגת נאט
הזוג טראמפ עם עמנואל מקרון ורעייתו בריז'יט(צילום: AFP)

הערב כתב טראמפ בטוויטר: "כמה נאט"ו טוב אם גרמניה משלמת לרוסיה מיליארדי דולרים על גז ואנרגיה? למה רק 5 מ-29 המדינות עומדות בהתחייבות שלהן? ארה"ב משלמת על הגנת אירופה, ואז מפסידה מיליארדים בסחר. חייבים לשלם 2% מהתמ"ג מיד, לא עד 2025". לפני היציאה לפסגה צייץ טראמפ שארה"ב אחראית ל-90% מהתקציב של נאט"ו.לפי דו"ח שנתי של נאט"ו מ-2017 מדובר ב-72%.

 

נראה שהפסגה בבריסל היא המתוחה ביותר מזה שנים, בעקבות שלל מחלוקות בין טראמפ לאירופה בשלל נושאים, מסחר ואנרגיה ועד ביטחון והגירה. ההצהרות של טראמפ כבר בפתיחת הפסגה אוששו את החשש של נאט"ו שהאווירה המתוחה שהייתה בין טראמפ לעמיתיו בפסגת G7 בקנדה בחודש שעבר תורגש גם כאן.

פסגת נאט
"היחסים שלנו טובים מאוד". טראמפ ומרקל(צילום: MCT)
  

מזכ"ל נאט"ו סטולטנברג הודה שטראמפ הביע את דעתו "בשפה ישירה מאוד", אך התעקש שלמרות המילים הקשות בעלות הברית מסכימות על נושאים משמעותיים: הצורך לחזק את נאט"ו, להיאבק בטרור ולחלק את ההשקעה בביטחון בצורה שוויונית יותר. הערב, בצל המתיחות, נפגשו טראמפ ומרקל בשולי הוועידה. לפי טראמפ לשניים יש "יחסים טובים מאוד". מרקל אמרה שהיא מברכה על ההזדמנות לחלוק "מגוון דעות" עם נשיא ארה"ב.

 

אחרי פסגת G7 בקנדה המשיך טראמפ לפגישה היסטורית בסינגפור עם קים ג'ונג און. הפעם הוא יגיע לביקור בבריטניה ובהמשך החודש יבקר בהליסנקי – למפגש פסגה עם ולדימיר פוטין. סביר להניח שנשיא רוסיה, שמעוניין ליצור מחלוקות בברית שבה ארצו לא חברה, שמח על ההתפתחויות בבריסל.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: MCT
טראמפ בפסגת נאט"ו בבריסל
צילום: MCT
מומלצים