שתף קטע נבחר

"סמל המהפכה" בידי אסד: דגל סוריה הונף בדרעא

המורדים נכנעו ומסרו לידי אנשי הנשיא בשאר אסד ולכוחות הרוסים את דרום מחוז דרעא הסמלי - שם החלו בהתמרדות לפני שבע שנים. ערוצי הטלוויזיה משדרים תיעוד של גורמי ממשל מנופפים בדגלי סוריה מעל הררי ההריסות. ארגון הבריאות העולמי: 210 אלף סורים איבדו את בתיהם וצריכים טיפול רפואי

 

כוחותיו של נשיא סוריה בשאר אסד כבשו היום (ה') את דרום מחוז דרעא שליד הגבול עם ירדן - המוקד שבו החלה מהפכת המורדים נגד הנשיא הסורי לפני שבע שנים. כך דיווחה סוכנות הידיעות הסורית הרשמית "סאנא". הכוחות הציבו דגל סוריה בכיכר המרכזית מול בניין הדואר, באזור הסמלי ביותר במלחמת האזרחים שהחלה ב-2011. פורסם תיעוד שבו נראתה כניסת כוחות המשטרה הרוסית לעיר דרעא.

 

אנשי האופוזיציה הסורית והנציגים הרוסים חתמו לאחרונה על הסכם, במסגרתו המורדים נכנעו והתפרקו מנשקם באזור זה בתמורה לסיום הלחימה. ערוץ הטלוויזיה אל-איחבאריה שידר תיעוד של גורמי ממשל מנופפים בדגלי סוריה מעל להררי הריסות בעיר החרבה.

דגלי סוריה בדרעא (צילום: AFP)
(צילום: AFP)

דגלי סוריה בדרעא ()

דגלי סוריה בדרעא (צילום: AFP)
(צילום: AFP)

כוחות רוסים ב בדרעא סוריה ()
כוחות המשטרה הרוסית בדרעא

מוקדם יותר היום דיווח מרכז המעקב הסורי לזכויות אדם כי צבא סוריה השתלט על כל העיר דרעא אשר הייתה בשליטת המורדים מימיה הראשונים של ההתמרדות, וכרגע הוא שולט על כ-84 אחוזים משטח המחוז הדרומי כולו. לפי הדיווח, המשטרה הצבאית הרוסית נכנסה יחד עם כוחות המשטר הסורי לאזורי השליטה של המורדים.

 

אחד ממפקדי המבצע לשחרור דרעא בצבא הסורי אמר עם הנפת הדגל: "דרעא שבה כעת לחיקה של המולדת. זהותה שבה להיות סורית. צבא סוריה מנצח עבור העם הסורי ולא אותו. מזל טוב לבני דרעא, לעם הסורי, לצבא סוריה ולמדינה". מושל מחוז דרעא בירך: "מזל טוב לעיר, לסוריה ולכוחות המזוינים שלנו. מזל טוב לנשיא בשאר אל-אסד. מכאן החלה המזימה נגד המדינה הסורית - וכאן אנו נמצאים היום. מניפים את הדגל הסורי. אנו חוגגים את הניצחון. מזל טוב לכל מי שנלחם עמנו וסייע לנו לשחרר את המקום הזה ואת כל שאר המקומות".

 

סוכנות הידיעות דיווחה כי מאות משפחות שבות לכפרים דאעל ואבטע לאחר ששוחררה הדרך בין שני הכפרים מידי המורדים. עוד דווח בסאנא כי צבא סוריה נכנס לכפר טפס שבפרברי העיר דרעא, זאת לאחר שהמורדים נכנעו והסכימו להצעת הסדרת מעמדם.

 

חיילים סורים חוגגים ב מחוז דרעא מעבר הגבול נסיב גבול סוריה ירדן (צילום: AFP)
חיילים סורים במהלך כיבוש דרעא(צילום: AFP)

חיילים סורים חוגגים ב מחוז דרעא מעבר הגבול נסיב גבול סוריה ירדן (צילום: AFP)
(צילום: AFP)

חיילים סורים במעבר הגבול נסיב מחוז דרעא דרום סוריה (צילום: EPA    )
(צילום: EPA )
 

בחודש שעבר הוכרזה הפסקת אש במחוז, במטרה לאפשר למורדים לנהל מו"מ עם רוסיה כדי להביא להסכם הפסקת אש כוללת. השיחות קרסו - ומיד חודשו ההפצצות של סוריה ורוסיה. בסוף החודש סוריה כבר הכריזה על שחרור שמונה עיירות וכפרים במחוז, והמשיכה בהפצצות. כבר לפני כמה שבועות דווח כי אסד כבד את רוב דרעא. היום כאמור נכנעו המורדים ומסרו את דרום העיר.

 

ב-19 ביוני פתח בשאר אסד במתקפה כבדה במחוז האסטרטגי בדרום סוריה, אחד ממעוזי המורדים האחרונים, ליד הגבול עם ירדן. בתחילת המבצע שלטה סוריה ב-30% מהמחוז. המחוז סבל מנזק מסיבי במהלך מלחמת האזרחים הארוכה. לפחות 400 אלף בני אדם נהרגו ו-11 מיליון איבדו את בתיהם - מהם מורדים, אנשי ממשל ואנשי דאעש.  

 

פגישת נתניהו ופוטין (צילום: AFP)
פגישת נתניהו ופוטין במוסקבה(צילום: AFP)

ראש הממשלה בנימין נתניהו הבהיר בעבר כי הוא מתנגד להסכם הפסקת אש בדרום סוריה. נתניהו טען כי ההסכם, שאמור להרחיק את איראן מגבול ישראל למרחק של כ-20 ק"מ, ינציח למעשה את נוכחות איראן בסוריה.

 

הערב אמר נתניהו במהלך דבריו באירוע לזכרו של זאב ז'בוטינסקי: "לפני שעה קלה חזרתי מביקור חשוב ברוסיה וקיימתי עם פוטין שיחה מעמיקה בנושאים אסטרטגיים. בפגישתי עם הנשיא פוטין חזרתי על עמדתנו החד משמעית: נמשיך לפעול נגד ניסיונותיה של איראן וגרורותיה להיאחז צבאית בשטח סוריה, נדרוש מסוריה הקפדה מוחלטת על הסכם הפרדת הכוחות. נגיב בתקיפות על כל הפרה של הסכם זה כפי שעשינו אמש. מי שחותר לסכן אותנו צפוי לשלם על כך מחיר כבד".

 

ארגון הבריאות העולמי: 210,000 פליטים בדרום סוריה במצב קשה

ארגון הבריאות העולמי (WHO) פרסם הערב קריאה לאפשר לארגון להגיע ל-210 אלף פליטים שאיבדו את בתיהם ונמלטו מאזורי מגוריהם בדרום סוריה בעקבות הלחימה. על פי הארגון, הפליטים נמצאים במחסור קשה של שירותי בריאות ותרופות ופינויי פצועים לקבלת טיפול רפואי.

 

מזג האוויר בדרום סוריה חם מאוד בימים אלה, כ-45 מעלות שוררות באזור, ונמסר כי לפחות 15 סורים ובהם תריסר ילדים מתו בשבוע האחרון מהתייבשות וממחלות הקשורות לשתיית מים מזוהמים.

 

הארגון הוסיף כי שלושה מתוך ארבעה בתי חולים ציבוריים ומרפאות בדרעא וקוניטרה נסגרו או פועלים במתכונת מצומצמת בלבד. "אנחנו קוראים לכל הגורמים המעורבים לפתוח את הדלת עבור האנשים בדרום סוריה ולאפשר משלוח של תרופות וציוד רפואי נצרך", נכתב בהודעת הארגון. "אנו קוראים לתת לחלק מהם להתפנות בביטחה לקבלת טיפול רפואי בבתי חולים מחוץ לאזור - טיפול שיכול להציל את חייהם".

 

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מומלצים