שתף קטע נבחר

המגשר שהחזיר את כרים נגד זועבי: "לא עושה דבר עבור המגזר הערבי"

חאג' כריים ג'רושי, שתיווך להחזרתו של הילד בן השבע מקלנסווה לאחר שנחטף, מותח ביקורת על הח"כים הערבים - ובראשם חנין זועבי, שאמרה כי הוא "נציג בכיר ממשפחת פשע שהוצג כגיבור": "שתחפש עבודה יותר טובה". זועבי שיגרה מכתב ליועמ"ש שיבדוק את התנהלות המשטרה

 

 חאג' כריים ג'רושי, שהיה הדמות הדומיננטית ביותר במבצע להחזרת הילד כרים ג'ומהור בן השבע, מגולל בריאיון ל-ynet את הרגעים הדרמטיים וההתפתחויות מרגע היוודע דבר החטיפה – ועד לסוף הטוב, תוך שהוא מותח ביקורת על התנהלותם של חברי הכנסת הערבים – ובייחוד ח"כ חנין זועבי (הרשימה המשותפת), שטענה כי הוא "נציג בכיר ממשפחה המעורבת עד צווארה בפשיעה החמורה בלוד שהוצג כגיבור הפרשה כשתיווך לשחרור כרים - והכול בהכשרת המפכ"ל".

חאג' כריים ג'רושי (צילום: אבי מועלם)
(צילום: אבי מועלם)

 

"אז מה אם יש לי קשר למשטרה", אמר ג'רושי. "הייתי בקשר עם המשטרה ואני גאה בזה. אני עוזר למגזר הערבי דרך המשטרה. כשיש בעיות במגזר - אני בא ופותר אותן". הוא רמז לדבריה של ח"כ זועבי: "לצערי, יש חברת כנסת שרוצה להעלות שאילתא. שתהיה בריאה. שתחפש לה עבודה יותר טובה. היא כל הזמן מבקרת אנשים – אבל לא עושה דבר בשביל המגזר הערבי. שמונה שנים היא בכנסת ולא ראיתי שהיא עשתה משהו".

 

"כרים היה בשטחים, לא בלוד", אמר – בניגוד לנטען. "עברתי במחסום כדי להביא אותו. אני מטפל במעל 90% מהבעיות במגזר הערבי, לא המשטרה". לדבריו, הוא נשאל על-ידי לובשי המדים האם הוא מעודכן על חטיפת הילד. "מיד יצאתי לדרך", אמר. "אם הוא היה חטוף כאן לא הייתי מערב את המשטרה. הייתי מחזיר אותו להורים. הוא היה בשטחים, אבל יותר מזה אני לא יכול לפרט".

 

תעודת הוקרה שקיבל חאג' כרים ג'רושי מהמשטרה ()

תעודת הוקרה שקיבל חאג' כרים ג'רושי מהמשטרה ()

תעודת הוקרה שקיבל חאג' כרים ג'רושי מהמשטרה ()

כרים הגיע לקלנסווה לאחר שנחטף (צילום: חסן שעלאן)
הילד כרים עם הגעתו הביתה(צילום: חסן שעלאן)



חגיגות לקראת חזרת כרים בקלנסוה (צילום: יאיר שגיא )
חגיגות בקלנסווה(צילום: יאיר שגיא )
לדבריו, הוא פנה למשטרה הפלסטינית לאחר החטיפה: "אמרו לי לבוא ולהגיש תלונה. לא הלכתי לתחנה, אבל פגשתי קצין שאני מכיר. סיפרתי לו את הסיפור והוא גם אמר לי להגיש תלונה – אבל אני לא אביו של הילד. לא הסכמתי". ג'רושי הוסיף כי "בערב התחיל המשא ומתן. חשבנו שחלה התקדמות – אבל התבדינו. למחרת חזרנו שוב לאותו מקום".

 

ג'רושי עומת עם הטענה שהמשטרה הפלסטינית טוענת שהילד החטוף כלל לא נלקח לשטחים: "הם יכולים לטעון. גם שמעתי חברי כנסת ערבים שטענו שהוא בישראל". למרות שהפרשה הסתיימה, טוען המגשר כי הוא אינו מתנגד לחקירה משטרתית: "משטרת ישראל צריכה להגיע לאמת. לי לא היה קשר עם המשטרה, אבל יש לי מגשרים שעובדים איתי – מכאן ומשם. אני לא עובד לבד".

 

חנין זועבי (צילום: הלל מאיר/TPS)
חנין זועבי(צילום: הלל מאיר/TPS)
 

ג'רושי ל-ynet: "לא הודעתי למשטרה עד שכרים היה אצלי בידיים"

ביום שישי האחרון אמר ג'רושי ל-ynet כי נסע בשבוע שעבר כמה פעמים לאזור רמאללה – שם שהה הילד החטוף. למרות מאמצי המשטרה, אלמלא פעילותו של כריים ג'רושי, הידוע כמגשר, ספק אם הילד היה חוזר. במשטרה טענו כי "לחצו" על החוטפים, אולם רק בגלל האמון שנוצר בין ג'רושי למתווכים ברמאללה, הסוף היה טוב

 

כבר ביום שלישי בערב, מעט אחרי החטיפה, פנו גורמים במשטרה לכריים ג'רושי וביקשו את עזרתו: "שאלו אותי אם שמעתי על הילד שנחטף. אמרתי להם לא, אמרו לי 'תבדוק'. ביקשתי מהאנשים שלי שיתחילו לברר, ואז התברר לי שבאמת הילד נחטף והוא כנראה ברשות הפלסטינית".

 

"לא הודעתי למשטרה עד שכרים לא היה אצלי בידיים", המשיך ג'רושי. "כשהתקשרתי למשטרה, זה היה רק בשביל לעבור את המחסום". הוא המשיך וסיפר כי גם לפני כחצי שנה, לדבריו, נחטף צעיר מבאר שבע: "חשודים מלוד חטפו אותו – בחור בן 22. גם כאן הסכסוך היה על רקע כספי. ידעתי איפה הוא נמצא ונסעתי לשם. הוא היה בקלקיליה. שלחנו אנשים כדי להביא אותו חזרה לתל אביב".

 

עבד חטיב, דודו של כרים, אמר כי במגזר הערבי "נהוג שאם יש איזשהו סכסוך, אפילו הכי קטן, תמיד פונים לאנשים מכובדים – מגשרים - שיחסכו את הריב שיכול להסתיים לפעמים בנפגעים או ברצח". הוא לימד זכות על המגשר: "הוא איש מוכר גם ברמלה וגם מחוצה לה. יש לו יכולות של דיבור, הקשבה והבנה נדירות שאין כמעט לאף אחד. הוא פשוט יודע להקשיב, להבין את העניין ולכוון לפתרון הסכסוך".

 

ח"כ זועבי, שהתייחסה לחטיפה, אמרה כי שלחה מכתב ליועץ המשפטי לממשלה: "מתקבל הרושם שהמשטרה לא רק 'נעזרה' בגורמי פשע לשם השגת מידע, אלא שהיא העבירה לידיהם את האחראיות ממש, ובכך הפכה אותם לגורמי 'האכיפה' העיקריים. אנו מבקשים מהיועץ המשפטי להורות למשטרה לחשוף את מהות העסקה שנעשתה לשחרור הילד".

 

 

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: אבי מועלם
המגשר, חאג' כריים ג'רושי
צילום: אבי מועלם
מומלצים