שתף קטע נבחר

עוני, שחיתות ושנאה לאיראן. מחאת ההמונים בעיראק

כבר 11 ימים מוחים העיראקים על האבטלה ומחסור במים ובחשמל בשיא הקיץ. הם זועמים על המשטר הפרו-איראני המושחת, שלא משפר את מצבם למרות שפע של נפט וגז, ועל טהרן שקיצצה במשאבים: "התפוצצות של זעם נגד המערכת". כוחות הביטחון מגיבים ביד קשה, שמונה נהרגו במהומות

בעיראק נמשכות ההפגנות האלימות של אזרחים שזועמים על העוני, על הממשלה ועל איראן. בעימותים אלימים עם כוחות הביטחון נהרגו עד כה שמונה בני אדם וכ-60 נפצעו. המחאה נמשכת כבר 11 יום, והמוקד הוא העיר בצרה בדרום עיראק. אתמול (יום ג') השתמשו השוטרים באלות לפזר את מאות המפגינים.

 

 
עיראק מחאה בסרה בצרה (צילום: AFP)
מפגינים בבצרה. 11 ימים של עימותים(צילום: AFP)

עיראק מחאה בסרה בצרה (צילום: AFP)
(צילום: AFP)
 
ההפגנות פרצו בעקבות קשיים במתן שירותים בסיסיים לאזרחים, בראשן תקלות מתמשכות באספקת החשמל והמים לכמה מחוזות ברחבי המדינה. העיראקים מתוסכלים מהשחיתות של המשטר הפרו-איראני. לפי הפרשן העיראקי פנאר חדד ההפגנות מייצגות "התפוצצות של זעם כלפי המערכת כולה, שגוזלת בעזות מצח את הסיכוי של העיראקים לחיים טובים יותר".

 

בבצרה נערכו הפגנות המוניות סמוך למפעלי הגז והנפט הקרובים לעיר. המפגינים שאלו כיצד מדינה כל כך עשירה בגז ובנפט אינה מסוגלת לשפר את מצב התושבים.

עיראק הפגנות בבצרה נגד השלטון ואיראן (צילום: רויטרס)
(צילום: רויטרס)

עיראק הפגנות בבצרה נגד השלטון ואיראן (צילום: רויטרס)
(צילום: רויטרס)

עיראק הפגנות בבצרה נגד השלטון ואיראן (צילום: AFP)
(צילום: AFP)

המצב קשה במיוחד בדרום עיראק, שם המשטר נשען על תמיכה איראנית. ב-6 ביולי החליטה איראן השכנה, שנמצאת במשבר כלכלי קשה, להפסיק את זרם החשמל למדינה. לפי שר האנרגיה האיראני, רזא ארדכאניאן, איראן מעדיפה לדאוג קודם כל לאספקת חשמל לעצמה. בתגובה להחלטה הזו פנתה עיראק לסעודיה, כדי לבחון את האפשרות לקבל ממנה חשמל ולהשלים את הפער שנוצר.

 

המפגינים העיראקים טוענים שאיראן עומדת מאחורי ניסיון לערער את היציבות בעיראק. אחרי שאיראן הפסיקה גם את אספקת החשמל לעיר בצרה החלה מחאה נרחבת בדרום עיראק. המפגינים מאשימים את איראן בהשתלטות על המדינה, בפגיעה בתשתיות ובניצול הזרמים והמפלגות בעיראק למטרותיה. הם שורפים תמונות של המנהיג העליון של איראן, עלי חמינאי, ושל מנהיג המהפכה באיראן רוחאללה חומייני.

עיראקים מובטלים מגישים בקשות תעסוקה לעובדי הממשלה בצרה עיראק (צילום: רויטרס)
מובטלים בבצרה מגישים בקשות עבודה לאנשי הממשל(צילום: רויטרס)

עיראק מחאה אזור בצרה בסרה (צילום: EPA)
(צילום: EPA)

הפגנה בבצרה, עיראק, על מחסור בשירותים בסיסיים לאזרחים ()

גורמים בעיראק אף מאשימים את איראן בעצירת אספקת המים למדינה. גורמים קוראים להפסיק את יחסי המסחר והכלכלה עם איראן כדי שתחזור בה מהחלטתה. הם קראו להחרים את המוצרים האיראניים שמציפים את עיראק. לפי בכיר פוליטי עיראקי שהתראיין לרשת אל-ערביה, "היקף הסחר בין שתי המדינות נאמד במיליארדי דולרים".

 

בניסיון לדכא את המחאה חסמה השבוע עיראק את הגישה לרוב הרשתות החברתיות, מה שעורר עוד יותר את זעמם של המפגינים. הם טענו שהצעד פוגע קשות באלה מהם שמשתמשים באינטרנט וברשתות החברתיות לצרכי עבודה ופרנסה. ברחובות נתקלים המפגינים באלימות קשה מצב כוחות הביטחון.

משרד של חבר פרלמנט שהוצת בעיר נג'ף ב עיראק (צילום: רויטרס)
משרד של חבר פרלמנט שהוצת בעיר נג'ף בעיראק(צילום: רויטרס)
  

ראש ממשלת עיראק, חיידר אל-עבאדי, אמר על המהומות: "הזכות להפגנה לא אלימה היא זכות של כל אזרח ואנחנו תומכים בזאת, אך ההפגנות יצאו מכלל שליטה כשנשרפו בניינים ממשלתיים והיו מקרי אלימות נגד אנשי כוחות הביטחון. יש גורמי פשיעה מאורגנת שמעוניינים בבלאגן הזה. הם פגעו בקווי מתח בדרום בגדד וזה יצר עוד נזק לאזרח ולמדינה".

 

עקבות המחאות נסגרו נמלי בצרה, והפעילות המסחרית בדרום משותקת כעת לחלוטין. בנוסף כמה חברות תעופה הודיעו שהן מפסיקות את הטיסות הסדירות שלהן לעיר נג'ף שבדרום המדינה בשל המצב הביטחוני.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מומלצים