שתף קטע נבחר
 

הפלת מטוס הקרב הסורי: טעות בניווט בלי כוונה נסתרת

גם בימים הטובים של שנות ה-90 תחת שלטונו של חאפז אל-אסד, חיל האוויר הסורי לא היה העיפרון המחודד ביותר בקלמר הצבאי הערבי. גם במקרה היום, כל הסימנים מעידים שמטרת הטייסים הייתה לתקוף מובלעת של דאעש ובעיה בהתמצאות גרמה להם לחדור כ-1.8 ק"מ לשטחנו

 

שיגור הטיילים המיירטים, היום    (צילום: אלימלך גרסטל, צפת)

שיגור הטיילים המיירטים, היום    (צילום: אלימלך גרסטל, צפת)

סגורסגור

שליחה לחבר

 הקלידו את הקוד המוצג
תמונה חדשה

שלח
הסרטון נשלח לחברך

סגורסגור

הטמעת הסרטון באתר שלך

 קוד להטמעה:

הפלת מטוס הסוחוי הסורי היום (ג') הייתה עד כמה שניתן לשפוט תוצאה של טעות בניווט ובהתמצאות הטייס ולא עמדה מאחורי החדירה לשטחנו איזושהי כוונה נסתרת לתקוף ברמת הגולן הישראלית. כל הסימנים מעידים שהטייס התכוון לתקוף במה שנקרא מובלעת דאעש - מיליצייה הנקראת צבא חאלד בן אל-ואליד - במשולש הגבולות ישראל, סוריה וירדן באזור ערוץ הירמוכ.

 

הטייס הגיע כנראה בגובה לא רב משדה התעופה T-4, שנמצא במרחק כ-270 ק"מ מגבול ישראל-סוריה ברמת הגולן, ותוך דקות ספורות נמצא באזור שבו היה אמור לתקוף את מוצבי "המדינה האיסלאמית".

 

קשה מאוד לזהות את המטרות ואפילו את היישובים באזור הזה בגלל הצמחייה בתוך הוואדיות העמוקים. מכל מקום, מנתיב הטיסה, מהמהירות של המטוס ומפעולות הטייס אחרי שנפגע, אפשר להסיק כמעט בוודאות שהוא לא הצליח להתמצא כמו שצריך בשטח ולכן חדר כמעט 1.8 ק"מ לשטחנו. בהתאם למדיניות הקבועה של ישראל - המטוס הופל.

 

ישראל כבר מודיעה זמן רב לרוסים ולסורים - כולל אתמול והבוקר פעם נוספת - שהיא לא תרשה הפרה של הסכמי ההפרדה מ-1974 ותגיב עליהם מיד ובצורה קטלנית. כל זליגה, בין אם מדובר בפגז מרגמה או במטוס קרב, תיענה בתגובה של צה"ל כדי למנוע כרסום בהרתעה של ישראל, שאותה היא מבקשת לקיים לא רק ברמת הגולן אלא לכל אורך גבולותיה.

מטוס קרב סורי מ סוריה סוחוי טפט יירוט פטריוט ()
ארכיון. מטוסי סוחוי סוריים

שיגור מ צפת אזעקה צבע אדום ב גולן צפון כטב
שיגור הטילים המיירטים(צילום: נוי גולן)

כמו ב-2014, אז הפילו טילי פטריוט של חיל האוויר מטוס סוחוי סורי שחדר בטעות באזור רמת הגולן, כך גם הפעם הופל המטוס בטילי פטריוט מבלי שהטייס קיבל אזהרה מראש. אפשר להניח שאם היה זה מטוס קרב רוסי, ישראל לא הייתה ממהרת ליירטו, אבל לחיל האוויר יש אפשרות לוודא מהי זהות המטוס גם בלי לראות אותו בעין, וכך נעשה. מי שאישר למפקד סוללת הפטריוט הצפונית באזור צפת ליירט את המטוס היה המפקד התורן בבור של חיל האוויר. אף שהמטוס היה במעקב כמה דקות לפני שחצה את הגבול, המפקד התורן לא נזקק לאישור מדרג גבוה יותר כיוון שמדובר בהוראת קבע שקיימת בחיל האוויר כבר שנים.

 

ועדיין נשאלת השאלה: איך קורה שלמרות האזהרות שהועברו בימים האחרונים לסורים ולרוסים, כולל אתמול בערב למשלחת הרוסית שביקרה כאן וכולל הבוקר באמצעות מנגנוני התיאום עם הרוסים, עדיין טייס סורי טועה בניווט וחוצה את הגבול לשטחנו?

 

גם לכך יש הסבר לא מסובך. גם בימיהם הטובים ביותר בשנות ה-90 תחת הנשיא חאפז אל-אסד, טייסי חיל האוויר הסורי לא היו העפרונות הכי מחודדים בקלמר הצבאי הסורי בפרט והערבי בכלל. בקרבות אוויר ב-1982 הפיל חיל האוויר יותר מ-80 מטוסים סוריים בסיטונאות.

 

מלחמת האזרחים בסוריה שחקה את חיל האוויר הסורי עד דק. בעיקר בשל עריקת רוב הטייסים בדרגות השונות, בני העדה הסונית. הטייסים שנותרו הם צעירים חסרי ניסיון או מפקדים מזדקנים.

 

המורדים הסורים, שקיבלו טילי כתף מפטרוניהם הסעודיים, הקטארים והאמריקנים, עשו שמות במטוסי הקרב ובמסוקי חיל האוויר שהמשיכו לטוס. רבים מכלי הטיס האלה הושמדו על הקרקע. זו בדיוק הסיבה שבגללה פנו האיראנים לבשאר אסד ומשם הוא לרוסים בשנת 2015 כדי שיבואו לעזרתם ויצילו אותם על-ידי כך שיתקפו במקומם מהאוויר את המורדים. פוטין נענה, הטייסים הרוסים באו ושינו ב-180 מעלות את פני המערכה בסוריה והצילו את בשאר אסד.

 

עם זאת, אין צורך להיות מופתעים אם טייס סורי אינו מתפקד כהלכה ומשלם על כך ביוקר. סביר להניח שגם מפקדו של אותו טייס וגם בשאר אסד לא יראו את האירוע הזה כעילה להתכתשות נוספת עם ישראל. למשטר אסד ולרוסים חשוב כעת להשתלט על רמת הגולן כדי לקבע את שליטתם בסוריה כולה. כל מה שעלול להפריע לזה יוזז הצידה. גם הרוסים לא צפויים להגיב כי גם הם מסכימים לעיקרון שלסורים אסור להפר את הסכמי ההפרדה מ-1974 בגולן.

 

 

 

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: נוי גולן
השיגורים שנראו בצפת
צילום: נוי גולן
מומלצים