שתף קטע נבחר

48 מעלות: היום נשברו שיאי טמפרטורות - ובשבת טפטוף?

בסדום היה הכי חם היום ונקבע שיא היסטורי ליולי. גם באתרי המים בצפון היה לוהט, אבל עדיין יש מקומות שבהם טמפרטורה של 4 מעלות היא דבר שבשגרה. כבר מחר צפויה הקלה, ובסוף השבוע עשוי אפילו לרדת גשם

 

 

חם בחוץ? בהחלט, אבל הבשורה הטובה היא שאחר הצהריים אמורה המערכת הלוהטת להסתיים, ומחר (ה') יחזרו הטמפרטורות להיות רגילות לעונה. היום, פרט לשיא צריכת החשמל, נשברו גם שיאי טמפרטורות. בסדום נמדדה היום הטמפרטורה הגבוהה ביותר - 47.9 מעלות - שיא לחודש יולי במקום. גם בחצבה שבערבה (46.7 מעלות), נתיב הל"ה (41.7), נגבה (40.5) ובית דגן (39.8) נשברו השיאים ההיסטוריים ליולי. בבאר שבע הטמפרטורה הייתה 41.9 מעלות, כמעט זהה לשיא, 42 מעלות.

 

החזאי נחום יודוביץ' מהשירות המטאורולוגי בישר בנוסף כי בימים הקרובים צפויה ירידה של ממש בטמפרטורות. בריאיון באולפן ynet אמר כי בטווח הנראה לעין לא נצפים גלי חום נוספים: "להיפך, בשבת אנחנו יורדים לטמפרטורות נמוכות מהממוצע. אולי נראה אפילו טפטופים קלים בבוקר בצפון הארץ ובמישור החוף. יהיה יום נעים יחסית למה שאנחנו חווים עכשיו. בהמשך השבוע הבא יעלו מעט הטמפרטורות, אבל לא יותר מעבר לממוצע. היום הוא החריג, ובשעות אחר הצהריים-ערב זה מסתיים".

 

 

 
אינפו גרפיקה מזג אוויר שרב טמפרטורות גבוהות קיץ יולי ()

 


 

הטמפרטורות החזויות להלילה ולמחר: קריית שמונה 36-24, קצרין 33-22, צפת 29-19, טבריה 38-26, נצרת 32-22, חיפה 30-25, תל אביב 31-26, ירושלים 32-20, אשקלון 31-26, עין גדי 42-33, באר שבע 37-24, ערד 35-21, מצפה רמון 34-21, אילת 43-30.

 

מחר יהיה מעונן חלקית עד בהיר, תחול ירידה ניכרת בטמפרטורות ועלייה בלחות אך יוסיף להיות מעט חם מהממוצע לתקופה. לאורך מישור החוף ישוב להיות הביל. עומס חום: קל עד בינוני בהרים, בינוני עד כבד במישור החוף, בשפלה ובצפון הנגב, כבד עד קיצוני בעמקי המזרח ובערבה. ביום שישי תחול ירידה נוספת בטמפרטורות, תורגש הקלה בעומסי החום. בשבת יהיה מעונן חלקית ונוח יחסית לעונה. בצפון הארץ ולאורך מישור החוף ייתכן טפטוף. ביום ראשון יוסיף לשרור מזג אוויר נוח יחסית.

 

18 מעלות בלבד בנחלי הירדן

אחת הדרכים היעילות ביותר להתגבר על גל החום היא באתרי המים. בגליל העליון ניצלו רבים את החופשה לצאת לירדן ויובליו. בחלקם נמדדה טמפרטורה של 18 מעלות בלבד. אמנון מקיבוץ מעגן שט במסלול הקיאקים של כפר בלום-בית הלל עם הנכדים מתל אביב. "עושים להם קייטנה וזה הכי כיף. הכל מושלם, מזג האוויר נהדר, כשנמצאים כאן לא מרגישים את החום ואנחנו מבלים. גמרנו לשוט בקיאקים ועכשיו נלך לאומגה".

 

איזבלה מניו יורק מלווה קבוצת צעירים מפרויקט תגלית. "אנחנו פה וברגע שחם נכנסים למים. הם לא קרים אלא מרעננים וזה פשוט נהדר". אליקים מרמת גן הגיע גם הוא עם קבוצה של יהודים מארה"ב והוא מיחצ"ן את ישראל והגליל בבלוג טיולים. "אין כמו הגליל, זה אחד המקומות הכי יפים שיש בישראל. נכון שחם, יש פה איזה 100 מעלות (פרנהייט, א.ר) שזה בערך 43 מעלות. אבל כאן כייף ואני קורא לכולם לבוא ולטייל פה".

 

בעלי החיים סובלים מהחום לא פחות מבני האדם ולפעמים גם יותר. במקרה של משקים חקלאיים, לחום יש גם משמעות כלכלית כי כמות החלב והביצים פוחתת כאשר בעלי החיים במצוקת חום. עמרי זלצר, מנהל הרפת בקיבוץ כפר גלעדי, מסביר: "לפרות אין מנגנון הזעה שמסייע לנו לקרר את עצמנו. הן מלחיתות, כמו כלבים שמוציאים את הלשון. הבעיה שבאזור העטינים עשויה הטמפרטורה להגיע אפילו ל-50 מעלות מה שמשפיע על בעל החיים והחלב לרעה. החום עשוי להשפיע גם על הפריון ועל הבריאות של הפרה באופן כללי".

פרות ברפת כפר גלעדי (צילום: אביהו שפירא)
פרות ברפת כפר גלעדי(צילום: אביהו שפירא)

מד טמפרטורה בשער הגולן  (צילום: ענת שילה לשם )
מד טמפרטורה בשער הגולן (צילום: ענת שילה לשם )
 

הפתרון איפוא הוא מקלחות מרובות וקירור באמצעות מאווררים. "הפרות שלנו מקבלות מקלחת חמש פעמים ביום, לפני החליבות וביניהן, ואחר כך מקוררות בחצרות באמצעות מאווררים גדולים. אפשר לראות שהן ממשיכות לאכול כרגיל וגם מעלות גרה, שזו אינדיקציה לבעל חיים מרוצה ורגוע".

 

ואיפה אפשר לקפוא ממש ולא להרגיש שמץ מהחום? במרכז הלוגיסטי של שטראוס, באזור התעשייה של שוהם, ממוקם מקרר ענקי בשטח כולל של 43,000 מ"ר. הטמפרטורה הקבועה במקרר היא 4 מעלות, והוא מכיל מוצרי חלב שונים וסלטים של החברה. בהתאם להוראות הבטיחות הקפדניות כל עובד בשטח המרכז הלוגיסטי חייב ללבוש מעיל או חרמונית.

 

צעד קטן פנימה אל תוך המתחם הקפוא, עוברים ליקום אחר. עשרות העובדים לבושים בשכבות של ביגוד נגד הקור כולל מחממי צוואר וכובעי סקי עם חור לעיניים ולאף, מעבירים ארגזי מוצרים ענקיים עם המלגזות - ממקום למקום.

 

אבי קרפל, מנהל המרלו"ג המצונן של שטראוס, סיפר על תנאי העבודה: "העובדים כאן הם מושא קנאה לחבריהם בבית, בייחוד בימים חמים. הם מחויבים בלבוש חם ואנו דואגים שישמרו על חום גוף קבוע גם כאשר יוצאים מהמתחם המקורר. יש הקפדה על בטיחות בייחוד בקיץ".

 

למרות הביגוד המקצועי, העובדים במתחם הקפוא יוצאים להפסקות הפשרה רבות, בטמפרטורה של 18 מעלות בקומה שמעל. "מי שעובד במצב סטטי - ללא תנועה - סובל מהקור. בהפסקות ההפשרה העובדים שותים קפה ואוכלים הרבה מוצרי חלב ושוקולד של החברה, צוברים חום גוף וחוזרים לעבודה".

 

אחד העובדים סיפר כי הוא וחבריו נהיים מחוסנים והקור משפיע עליהם פחות. "הגוף מתרגל להבדלי חום קור, אתה נהיה מחוסן והקור פחות משפיע עלייך. ביציאה מהירה החוצה מהמרכז הלוגיסטי אל החניה - הבדלי החום קור מורגשים מאד וצריך לעשות את זה בצורה נכונה".

מי שמעוניין לקפוא, להינות גם משוקולד בהפסקות וגם לקבל על כך כסף – בשטראוס מחפשים עובדים למרכז.

 

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: אביהו שפירא
פרות מזיעות ברפת
צילום: אביהו שפירא
מומלצים