שתף קטע נבחר

כאלף יוצאי אתיופיה הפגינו: "קיימו הבטחתכם בנוגע לעלייה"

המפגינים מחו על עיכוב ביצוע החלטת הממשלה להעלאת הממתינים מגונדר ואדיס אבבה. "אני ממתינה כבר 13 שנים לראות את אחיותיי", קראה אחת המפגינות. ח"כ נגוסה: "חובה לבצע את החלטת הממשלה ולאחד את המשפחות"

 

כ-1,000 יוצאי אתיופיה הפגינו היום (א') בסמוך לקריית הממשלה בירושלים, במחאה על אי-יישום החלטות הממשלה בנוגע להמשך העלייה ממולדתם. בהפגנה, שהתקיימה תחת הכותרת "ביבי: הבטחת, תקיים", השתתפו בין היתר פעילים מקהילת יוצאי אתיופיה, משפחות מסורבי העלייה וחברים בתנועות נוער. המפגינים קראו "די לגזענות" ו"לא עוצרים עלייה בגלל צבע".

 

ההפגנה נערכה לאחר שורת הפגנות שהתקיימו מול ביתו של שר הפנים אריה דרעי, שהופסקו בהוראת המשטרה. עקב המחאה, נחסם לתנועה רחוב קפלן בעיר, בין הצמתים רבין-זוסמן ועד כיכר הכנסת.

הפגנת מחאה של יוצאי אתיופיה נגד מדיניות הממשלה בדבר העלאת בני משפחותיהם שנשארו באתיופיה (צילום: מטה המאבק להעלאת יהודי אתיופיה)
"הממשלה מחפשת תירוצים". הפגנת יוצאי אתיופיה בקריית הממשלה(צילום: מטה המאבק להעלאת יהודי אתיופיה)

ההפגנה נערכה בתגובה לעיכוב העלייה בנוגע לביצוע החלטת הממשלה משנת 2015 להעלאת שארית הממתינים במחנות בגונדר ובאדיס אבבה, ואחרי ועדת השרים בראשות ראש הממשלה בנימין נתניהו שהתקיימה לפני כחודש, שבה נדחתה ההחלטה בנושא, בפעם השלישית השנה.

 

בשבוע שעבר נשלח לנתניהו מכתב, ביוזמת יו"ר ועדת העלייה, הקליטה והתפוצות, ח"כ אברהם נגוסה (הליכוד), שעליו חתמו 70 ח"כים, עם דרישה "לבצע באופן מידי את החלטת הממשלה בראשותך - להעלות את הנמצאים בקהילות הממתינים לעלייה".

 

ספי בלילין (22) עלתה לישראל לפני 13 שנה ביחד עם כל משפחתה, מלבד שתי אחיותיה הגדולות, שעדיין ממתינות באתיופיה. "כששאלנו את הנציגים ממשרד הפנים למה מפרידים אותנו מהאחיות שלנו, הם אמרו שיעלו אותן תוך כמה שבועות, מקסימום חודש. זה נתן קצת נחמה למשפחה", היא מספרת. "לעולם לא אשכח את הפרידה מהאחיות שלי ואת הבכי. בכינו כל הדרך עד שהגענו לישראל, ואני עדיין ממתינה כבר 13 שנה לראות אותן, ולפגוש את האחיינים שלי".

הפגנת מחאה של יוצאי אתיופיה נגד מדיניות הממשלה בדבר העלאת בני משפחותיהם שנשארו באתיופיה (צילום: מטה המאבק להעלאת יהודי אתיופיה)
"לאיש אין זכות להכחיש את יהדותנו". מחאת יוצאי אתיופיה(צילום: מטה המאבק להעלאת יהודי אתיופיה)

 

"אתם טוענים שאני לא יהודייה כי אני שחורה", ספי מאשימה. "ההורים שלי יהודים וגם אני והאחיות שלי יהודיות, ואין לאף אחד את הזכות להכחיש זאת בשל הצבע שלנו. אני אשמה שנולדתי בצבע הזה? מעניין מאוד אם הייתם אומרים את זה אם הייתי לבנה עם עיניים כחולות".

 

יטייש איילו (21) מיקנעם עלתה לישראל בגיל 9 עם אימה, ואביה נשאר מאחור. "אני אוהבת את המדינה הזאת", אמרה, "כל כך אוהבת אותה שהייתי לוחמת בצבא. ואפילו זכיתי לקבל את פרס מצטיין הנשיא לשנת 2018. וכל הזמן הזה המדינה הזאת שאני כל כך אוהבת מפנה לי את הגב. 12שנים קשות של געגועים ועצב ענק עברו עליי בלי אבא שלי. מה אם הוא חולה? מי יטפל בו? ומה אם הכסף שאני שולחת לו לא מספיק?".

"די לזלזול ולאפליה". ח"כ אברהם נגוסה (צילום: דנה קופל ) (צילום: דנה קופל )
"די לזלזול ולאפליה". ח"כ אברהם נגוסה(צילום: דנה קופל )

יעל מתנועת "השומר הצעיר" הגיעה להזדהות עם המפגינים. "לכולם ברור שזה לא רק עניין של המשפחות אלא של כל ישראלי", אמרה. "זו מציאות בלתי נסבלת. לא יכול להיות שבגלל תירוצים של תקציב לא יגיעו יהודים לארץ ישראל. זה רק תירוץ כדי להסתיר גזענות".

 

הפעיל החברתי אבי יאלו מחה: "איזו מין בושה זו שעושים אפליה מכוונת ולא מעלים את הילדות שלנו, שאימהות ואבות בוכים בלילה, שאחים מתגייסים לצבא והאחים שלהם נשארים באתיופיה? אנחנו לא נרפה עד שאחרון היהודים יעלה ארצה. לראש הממשלה כל כך חשוב להעלות את היהודים מכל העולם חוץ מאשר מאתיופיה".

 

ח"כ נגוסה אמר כי "הממשלה גוררת רגליים ומחפשת תירוצים כדי לא ליישם את ההחלטה. האנשים שממתינים שם הם אחינו. די לסבל, לזלזול ולאפליה. חובה לבצע את החלטת הממשלה ולאחד את המשפחות הקרועות בין אתיופיה וישראל. הזכות הבסיסית של אזרחי ישראל יוצאי אתיופיה למשפחה נרמסת ברגל גסה על ידי ממשלת ישראל".

 

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: מטה המאבק להעלאת יהודי אתיופיה
הפגנת יוצאי אתיופיה בקריית הממשלה
צילום: מטה המאבק להעלאת יהודי אתיופיה
מומלצים