שתף קטע נבחר

אומנות השיסוי של בנימין נתניהו

ראש הממשלה מזהה בציבור מחאה אותנטית נגד חוק הלאום ונגד הסטייה הבוטה מעקרונות הציונות. הפתרון: השמאל אשם


ישיבת ממשלה שבועית (צילום: אלכס קולומויסקי)
ראש הממשלה בנימין נתניהו(צילום: אלכס קולומויסקי)

הוא עושה זאת שוב. כמו תסריט ידוע מראש, הפוליטיקאי שהכניס לחיינו את מטבעות הלשון "נתניהו טוב ליהודים", "השמאל שכח מה זה להיות יהודים" ו"הערבים נוהרים" מוציא להיט חדש: "השמאל מתסיס נגד חוק הלאום".

 

 

זאת היא מורשת ראש הממשלה בנימין נתניהו: הפיכת הציונות ללאומנות, סימון טובים ורעים והסתה חסרת רסן נגד הערבים והשמאל. כך פעל כראש אופוזיציה ערב רצח רבין וכך הוא פועל גם היום.

 

גם נתניהו מבין שהמחאה סביב חוק הלאום אותנטית וחזקה ושחלקים רבים בחברה הישראלית לא מוכנים לעבור עליו לסדר היום. וכשאין תשובות וצריך להתגונן, חוזרים לטריק הישן. מאשימים את השמאל באנטי ציונות ובחישה מאחורי הקלעים של המחאה.

 

אבל לא השמאל סוטה מעקרונות הייסוד של החזון הציוני, נתניהו עושה זאת. הוא זה שסירב להפוך את מגילת העצמאות לחוק יסוד, הוא זה שמתכחש גם לעקרונות יסוד מבית היוצר של תנועת בית"ר.

 

 

הציונות כפי שהיא באה לידי ביטוי במגילת העצמאות מדברת על הזכות להקים מדינה יהודית בארץ ישראל, אך גם קובעת נחרצות שהמדינה היהודית תהיה מדינה שבה שוויון לכל אדם, ללא הבדל דת גזע ומין. האם על פי נתניהו חותמי המגילה הם אנטי ציונים? האם דוד בן גוריון הוא פעיל ב-BDS?

 

ומה עם זאב ז'בוטניסקי, שקבע כי "הלשון העברית והלשון הערבית תהיינה שוות בזכויותיהן ובתוקף החוקי שלהן" וש"בכל קבינט שבו ישמש יהודי כראש ממשלה, יהיה סגן ראש ממשלה ערבי ולהיפך"? האם גם הוא צבוע שצריך לערוך חשבון נפש ולהתבייש?

 

לנגד עינינו מפורר חוק הלאום את החברה הישראלית ומביא את הציונות לסף פשיטת רגל. רק עיוור או רשע לא יראה זאת. המחאה נגדו, שמקיפה כל כך הרבה זרמים וסקטורים בין אזרחי ישראל, היא כאן כדי להישאר.

 

מולם עובדים מנגנוני ההדחקה של הימין שעות נוספות. זוהיר בהלול בכלל תכנן לפרוש מזמן, קרמינצר בכיין, מרידור ובגין שמאלנים, משה ארנס לא באמת מתכוון, הדרוזים יסתפקו בתקציבים ובהרחבות בנייה וכל השאר שמאלנים פוסט-ציונים. אפילו בנט וכחלון שהסתייגו בעצמם מהחוק שחוקק לא נספרים. יעבור להם.

 

וככל שמתקרבים לבחירות נתניהו בשלו. ממשיך לעוות את הציונות ולהרעיל את השיח, כדי לזכות בעוד כמה מנדטים. השיסוי - אומנותו.

 

  • יריב אופנהיימר הוא המזכ"ל לשעבר וחבר הנהלת שלום עכשיו

 

מעוניינים להציע טור לערוץ הדעות של ynet? שלחו לנו ynetopinion@gmail.com

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מומלצים