שתף קטע נבחר

במחאה על חוק הלאום: מוסדות להשכלה גבוהה תלו את דגלי העדה הדרוזית

ימים ספורים לאחר העצרת בתל אביב דגלי העדה הדרוזית נתלו בכניסה למוסדות אקדמיים. אוניברסיטת בן גוריון באילת: "חלק מהסטודנטים מרגישים פחות ישראלים בשל מוצאם או שפתם". מכללת אורנים: "מזדהים עם כאב הסטודנטים וחברי הסגל הלא-יהודים"

לאחר העצרת ההמונית במוצאי שבת, גם המוסדות להשכלה גבוהה הצטרפו למחאת הדרוזים במחאה על חוק הלאום. דגלי העדה הדרוזית נתלו ביממה האחרונה בקמפוס האוניברסיטה העברית בהר הצופים, בכניסה לקמפוס אוניברסיטת בן גוריון באילת ובתוך מכללת ספיר בשדרות.

 

חוק הלאום לאום דרוזים סטודנטים תמיכה דגל ישראל דגל דגלים  אוניברסיטת בן גוריון  אילת ()
דגל העדה הדרוזית בכניסה לקמפוס בן גוריון באילת

פרופסור יניב פוריה, המנהל האקדמי של שלוחת בן גוריון באילת, כתב לסטודנטים כי "חוק הלאום הוא חוק שיוביל למדרג של סמלים וזהויות. אל תנתחו אותו בצורה שכלתנית. גשו ותאזינו לבדואי, לצ'רקסית, לערבי המוסלמי, לנוצרי ולדרוזי היושבים לידכם בכיתה. החוק הוביל לכך שחלק מהסטודנטים חשים כי הם חלק ממדינת ישראל, וחלק קצת פחות. וכל זאת רק בשל מוצאם או שפתם".

 

פרויה הוסיף כי "באוניברסיטת בן גוריון באילת אנו מכבדים את כל הסטודנטים ובצעד תקדימי החלטתי להניף את הדגל הדרוזי בחזית הקמפוס סמוך לדגל האוניברסיטה".

חוק הלאום לאום דרוזים סטודנטים תמיכה דגל ישראל דגל דגלים אוניברסיטה עברית ירושלים ()
קמפוס הר הצופים בירושלים

כאמור, גם בכניסה לקמפוס האוניברסיטה העברית בהר הצופים נתלה הדגל הדרוזי - בהמשך להודעה שפרסמה עם אישור החוק במליאת הכנסת. בהודעה נכתב כי "האוניברסיטה העברית מחויבת להמשיך להיות מוסד אקדמי מגוון ומכיל עבור כל הסטודנטים וחברי הסגל האקדמי והמנהלי. האוניברסיטה תמשיך לפעול למען קמפוס שוויוני, שכל הבאים בשעריו חשים בו רצויים, בין השאר על ידי הנכחת השפה הערבית ברחבי הקמפוסים".

 

חוק הלאום לאום דרוזים סטודנטים תמיכה דגל ישראל מכללת ספיר דגל דגלים ()
"מתבייש בחוק הלאום", מכללת ספיר

חוק הלאום לאום דרוזים סטודנטים תמיכה דגל ישראל מכללת ספיר דגל דגלים ()

הדגל הדרוזי נתלה לצד דגל ישראל בתוך אחד המבנים של מכללת ספיר שבשדרות, ולצדם שלט בעברית ובערבית שעליו נכתב "אני מתבייש בחוק הלאום". במקביל, פרסמה מכללת אורנים את התנגדותה לחוק. "בימים סוערים אלה", נכתב בהודעת המכללה, "בהם יש המבקשים לערער על ערך השוויון במדינת ישראל ולפגוע בחוק היסוד: כבוד האדם וחירותו, המכללה האקדמית אורנים דבקה בהכרזת העצמאות כמסמך ערכי מכונן, נאבקת בכל אפליה ומגנה כל מגמה הסותרת שוויון לכל אזרחי ישראל. אנו כואבים בכאבם של אזרחי המדינה שאינם יהודים עם חקיקת חוק הלאום, ביניהם רבים מסגל 'אורנים', וסטודנטים וסטודנטיות מהמכללה".

 

פרופ' יערה בר-און, נשיאת מכללת אורנים, אמרה ל-ynet כי אחת הסיבות לנקיטת עמדה נגד החוק הייתה הרכב הסטודנטים והסגל במכללה. "יש לנו הרבה מאוד סטודנטים וחברי סגל שאינם יהודים", אמרה פרופ' בר-און. "החלטנו להזדהות עם הכאב שלהם. זה דבר פשוט ואנושי.

 

פרופסור  יערה בר און נשיאת מכללת אורנים (צילום: תום בוקשטיין)
"חוק מיותר ולעומתי. פרופ' יערה בר-און(צילום: תום בוקשטיין)

הסיבה השנייה היא שאני חושבת, כמו רבים, שהחוק הזה מיותר. יש את הכרזת העצמאות והעקרונות קבועים בהכרזת העצמאות בצורה שהיא מאוזנת באופן שהערכים השונים ואולי הסותרים של מדינת ישראל מבוססים בהכרזת העצמאות בצורה שהיא מיטבית, ולא צריך לשנות אותה.

לכן, חוק הלאום הוא לעומתי ומשנה את הדגשים של הכרזת העצמאות, ולא מופיע בו, בין היתר, עקרון השוויון".

 

מנגד, למחאה הנרקמת בקמפוסים קמו גם מתנגדים. "צביעותה של האקדמיה אינה יודעת גבול", אמר מתן פלג, יו"ר תנועת אם תרצו, בתגובה למחאה. "תהליכי הפוליטיזציה הקטלנית שהמוסדות העבירו על עצמם במודע שברו את כל שיאי החוצפה מזמן. בשנים האחרונות האקדמיה לא עשתה דבר ולו חצי דבר למען העדה הדרוזית. כעת, כשהדגל הדרוזי הפך לכלי ניגוח פוליטי נגד הממשלה הנבחרת בישראל, הרי שאפשר להניפו בגאון. כפי שהאקדמיה התגייסה למען המסתננים הבלתי חוקיים, ולמען חוק הפונדקאות, כך קורה גם הפעם. מה שפוליטי ונגד הממשלה - טוב לאקדמיה. צביעות שאין כדוגמתה".

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מומלצים