שתף קטע נבחר

היסטוריה בקובה: יש אינטרנט (אבל רק ליום אחד)

קובה הקומוניסטית היא אחת המדינות הכי מבודדות בחצי הכדור המערבי. בקרוב תשיק סוף סוף חיבור אינטרנט אישי, ואתמול ערכה ניסוי שהביא את הרשת – לראשונה אי פעם – לכל פינה באי. אבל למי יש כסף לשלם?

בקובה נרשם אתמול (יום ג') יום היסטורי, כשהממשלה סיפקה אינטרנט חינם לכל 5 מיליון משתמשי הטלפונים הסלולריים באי. קובה הקומוניסטית היא אחת המדינות הכי פחות מחוברות לעולם בחצי הכדור המערבי, והצעד הניסיוני אתמול היה הפעם הראשונה שבה שירותי אינטרנט זמינים בכל רחביה. היה זה ניסוי שנמשך שמונה שעות, לקראת תחילת המכירה של שירותי אינטרנט לציבור.

 

עוד סיפורים מרתקים מהעולם בעמוד הפייסבוק של דסק החוץ

קובה אינטרנט (צילום: רויטרס)
דולר לשעה, כשהשכר הוא 30 דולר בחודש. מתחברים לאינטרנט בקובה(צילום: רויטרס)

קובה מכונית אינטרנט (צילום: shutterstock)
הוואנה, בירת קובה. למי יש כסף?(צילום: shutterstock)

ברחבי קובה יש מאות נקודות חמות שבהן אפשר להתחבר לאינטרנט ב-WiFi, אבל נדיר למצוא קובנים עם חיבור לאינטרנט בבתיהם. בהתחשב בכך, קל להבין את ההתלהבות שנרשמה אתמול בקרב התושבים.

 

הבלוגרית יואני סנצ'ס, הנחשבת לחלוצת הרשתות החברתיות בקובה, כתבה אתמול נלהבת בטוויטר וסיפרה שהצליחה לצייץ מהטלפון הסלולרי שלה. בציוץ נוסף כינתה את ניסוי האינטרנט "ניצחון האזרח".

קובה אינטרנט (צילום: רויטרס)
מחפשים אינטימיות. מתחברים לרשת בהוואנה(צילום: רויטרס)

ברחובות הבירה הוואנה סיפרו משתמשי הסלולר כי הם שמחים מכך שקיבלו יום של אינטרנט בחינם, גם אם היו מי שהתלוננו שהחיבור היה איטי בהרבה מהרגיל. "אלה חדשות נהדרות כי אנחנו יכולים לדבר עם בני משפחה בחו"ל בלי ללכת לנקודות חמות ספציפיות של WiFi, יש יותר אינטימיות", אמר אנדרס פרסה, נהג מונית.

 

ל-40% מהקובנים יש בני משפחה החיים מחוץ למדינה. חיבור לאינטרנט דרך נקודות חמות עולה כדולר לשעה, והשכר הממוצע לחודש בקובה הוא כ-30 דולר בלבד.

נשיא קובה הנכנס מיגל דיאס קאנל (צילום: EPA)
הנשיא החדש מיגל דיאס-קאנל. תומך בהקלת החיבור(צילום: EPA)

ממשלת קובה טרם חשפה כמה כסף יצטרכו לשלם רוב הקובנים כדי להתחבר לאינטרנט דרך הטלפונים שלהם ומתי בדיוק תחל מכירת השירות. חברות ושגרירויות זרות משלמות כיום כ-45 דולר לחודש לארבעה ג'יגה בייט.

 

פרשנים השמיעו בעבר הערכות שלפיהן גישה נרחבת יותר לאינטרנט תחליש בסופו של דבר את השליטה של ממשלת קובה במידע שאליו נחשפים תושביה. בקובה, נזכיר, למדינה יש מונופול על התקשורת. לכך שקובה מפגרת אחרי רוב העולם בחיבור לאינטרנט יש שלל סיבות, בין השאר מחסור בכסף, חרם הסחר האמריקני עליה והחשש מחוסר היכולת לשלוט במידע שמגיע לתושביה.

רק למעטים מאוד יש חיבור לאינטרנט בבית (צילום: רויטרס) (צילום: רויטרס)
רק למעטים מאוד יש חיבור לאינטרנט בבית(צילום: רויטרס)

 

יוטיוב בגיל 80: הקובנים שיש להם אינטרנט בבית

 

עד לשנת 2013 הייתה הגישה לאינטרנט בקובה אפשרית כמעט אך ורק במלונות המיועדים לתיירים. בחמש השנים שעברו מאז הציבה ממשלת קובה את ההתחברות לאינטרנט בצמרת סדר העדיפויות שלה, ובעקבות זאת נפתחו בתי קפה-אינטרנט והושקו עוד נקודות חמות למתחברים לאינטרנט.

 

נשיא קובה בן ה-58 מיגל דיאס-קאנל הביע תמיכה בקידום האינטרנט בקובה עוד הרבה לפני שהחליף בתפקיד את ראול קסטרו באפריל השנה. "אנחנו צריכים להיות מסוגלים לפרסם באינטרנט את התכנים הקשורים למהפכה", אמר לפרלמנט הקובני ביולי השנה. הוא הסביר שכך יוכלו הקובנים "להדוף את שטף התוכן הפסיאודו-תרבותי, הבנאלי והוולגרי באינטרנט".

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: רויטרס
קובה אז, קובה היום. בהוואנה
צילום: רויטרס
מומלצים