איש התחזוקה שלנו נשאר בעזה
כל יום חוצה ג' את מעבר ארז לעבודה בתוך ישראל. כלומר, כל יום חוץ מהבוקר, כי ישראל החליטה לסגור את המחסום. את מי בעצם אנחנו מענישים?
את ההודעה על סגירת מעבר ארז קיבל ג' בדיוק כשכיבה את מכונית הפג'ו שלו, מודל 79', בחניה של המחסום בצד העזתי. ג', תושב הרצועה, עובד כבר עשרות שנים באחד היישובים בעוטף עזה. הוא מגיע מדי בוקר, מבצע עבודות אחזקה ומקפיד להתייצב בחזרה במחסום עד 19:00 בערב - אז נסגרים השערים. הבוקר, כשהגיע במטרה להיכנס כרגיל לישראל, הוא נאלץ לחזור על עקבותיו כלעומת שבא. עבודות האחזקה שהוא מבצע ימתינו ליום אחר - מי יודע מתי.
- לטורים נוספים - היכנסו לערוץ הדעות
ב-ynet
יש מי שמפסיד מכל האבסורד הזה. שר הביטחון אביגדור ליברמן "העניש" את עזה וסגר את המחסום בתגובה לאירועי ההפגנות על הגדר בסוף השבוע. בהחלטתו השנויה במחלוקת הוא העלה על סדר היום את מחסום ארז, שהוא מעבר לאזרחים ולמקרים הומניטריים בלבד, להבדיל ממעבר הסחורות כרם שלום.
ההחלטה של ליברמן היא סנקציה למראית עין בלבד כי היא נוגעת ל-40 או 50 פלסטינים שנכנסים ויוצאים דרך המחסום מדי יום. ג' הוא אחד מהם. ההיעדרות שלו היום פגעה בעיקר בתושבי היישוב שמקבלים ממנו שירותי אחזקה (ואגב, מרוצים ממנו מאוד).
במעבר ארז טמון פוטנציאל, אחד הגדולים, להפוך את עזה למקום סביר לחיות בו. אבל ישראל מערימה קשיים. בעבר הרחוק עברו דרכו לישראל אלפי פלסטינים שהשתלבו בעבודות שונות בענפי הבנייה והחקלאות.
אלה היו ימים יפים ומשגשגים – יעידו על כך הן החקלאים והן הפלסטינים מעזה שהתפרנסו יפה מאוד. מעבר לכך נוצרו גם קשרים עסקיים וחברויות. המושגים "טרור" ו"פיגועים" היו בשולי השיחות בין המעסיקים הישראלים לעובדים הפלסטינים. "תן לי פרנסה ועזוב אותי מפוליטיקה", הם נהגו לומר בעברית עם מבטא ערבי.
אבל מאז עליית שלטון החמאס נסגרו שערי המעבר מחשש שהוא ינצל זאת לפיגועים. הפלסטינים מבקשי העבודה נותרו עם אותו "עזוב אותי מפוליטיקה", אלא שעכשיו הם מחוסרי עבודה ואין להם אישורי כניסה.
שר הביטחון וקציני פיקוד הדרום בטוחים שהגדלת היתרי הכניסה הוא פיתרון פנטסטי למצוקה ההומניטרית בעזה, אבל שב"כ מתנגד למהלך, בטענה שזה יצריך ממנו פריסה ביטחונית חדשה במעבר.
היום ליברמן הניח את סוגית מעבר ארז על השולחן בכך שהעניש את הפלסטינים ובעקיפין גם את אזרחי מדינתו, בעיקר תושבי עוטף עזה. זה הזמן לחולל שינוי. אם מעבר ארז יהיה פתוח למאות או אלפי עובדים מעזה, ויביא להפחתת הלחץ הכלכלי ברצועה, גם העונשים בעתיד על אירועים אלימים יהיה אפקטיבי יותר.
- מתן צורי הוא כתב ynet ו"ידיעות אחרונות" בדרום ותושב עוטף עזה
מעוניינים להציע טור לערוץ הדעות של ynet? שלחו לנו ynetopinion@gmail.com
מומלצים