שתף קטע נבחר

ארדואן: "לא יורידו את טורקיה על הברכיים"

בברכה לחג הקורבן בעיצומו של משבר הלירה אמר הנשיא: "המתקפה על הכלכלה שלנו זהה למתקפה על הדגל שלנו. נתגבר על זה - אנחנו מסוג האנשים שמעדיפים שיערפו לנו את הראש ולא יקשרו לנו את הצוואר"

נשיא טורקיה רג'פ טאיפ ארדואן פנה היום (ב') לרגשות הדתיים והפטריוטיים של אזרחיו, והבטיח שהמשבר הכלכלי – שגרם לצלילת ערך הלירה הטורקית – לא יגרום לעם הטורקי להיכנע ו"לרדת על הברכיים".

 

בברכה לקראת חגיגות חג הקורבן מחר אמר המנהיג האיסלאמיסטי לעמו: "אין שום הבדל בין מתקפה על הכלכלה שלנו למתקפה על התפילה והדגל שלנו. המטרה זהה. המטרה היא לגרום לטורקיה ולעם הטורקי לרדת על הברכיים ולקחת אותם כבני ערובה".

 

 

נשיא טורקיה רג'פ טאיפ  (צילום: רויטרס)
ארדואן בכנס של מפלגתו באנקרה בסוף השבוע(צילום: רויטרס)
"אלה שנכשלים להשתלט על טורקיה באמצעות ארגוני טרור, כנופיות בוגדניות ואלפי תכסיסים ומלכודות חושבים שהם יגרמו לטורקיה להיכנע דרך שער החליפין - אבל בקרוב הם יראו שהם טועים. בעזרת אללה, למדינה שלנו יש את הכוח ואת היכולת להתגבר על זה", אמר ארדואן, שלא ציין בדבריו שם של מדינה או ארגון ספציפיים עם אינטרס לפגוע בטורקיה.

נשיא טורקיה רג'פ טאיפ  (צילום: רויטרס)
(צילום: רויטרס)
   

ארדואן הזכיר לטורקים שהם יכולים להתגבר על תקופות קשות – כפי שעשו בניסיון ההפיכה נגדו שנכשל לפני שנתיים. "העם שלנו פועל באותה איכות היום. אנחנו מסוג האנשים שמעדיפים שיערפו לנו את הראש מאשר שיקשרו לנו את הצוואר", אמר ארדואן.

 

ערך הלירה הטורקית צנח מתחילת השנה ב-40%, גם בעקבות החשש מהשפעתו של ארדואן על המדיניות הכלכלית של טורקיה - וסירובו להעלות את הריבית למרות האינפלציה. היום נחלשה הלירה הטורקית ל-6.1950 מול הדולר האמריקני.

טורקיה ירי על שגרירות ארצות הברית ארה
לפנות בוקר: ירי על שגרירות ארה"ב באנקרה(צילום: רויטרס)

טורקיה מחאה נגד ארה
מחאה נגד ארה"ב: שופכים קולה לאסלה ושוברים אייפונים
 

ביום שישי שתי חברות אשראי מובילות הודיעו על המשך הורדת דירוג האשראי של טורקיה, לקטגוריה המכונה "זבל". בחברת S&P אמרו ש"הורדת הדירוג משקפת את הציפייה שלנו שאי היציבות הקיצונית בלירה הטורקית, וההתאמות החדשות במאזן התשלומים שנובעים ממנה, חותרים תחת הכלכלה הטורקית. אנו צופים מיתון בשנה הבאה. למרות הסיכונים הכלכליים הגבוהים, אנו סבורים כי התגובה מהרשויות הפיננסיות של טורקיה הייתה מוגבלת עד עתה".

טורקיה ארה
 

פגיעה נוספת במצבה של הלירה הטורקית נגרמה לאחרונה מהסנקציות שהטילה ארה"ב. טורקיה מסרבת לשחרר את הכומר האמריקני אנדרו ברנסון, המואשם בטורקיה במעורבות בטרור בשל טענת הרשויות כי היה לו חלק בניסיון ההפיכה. ארדואן טען כי ארה"ב תקעה סכין בגבה של טורקיה ומנהלת נגדה מלחמה כלכלית.

 

על רקע המשבר עם ארה"ב נורתה לפנות בוקר אש לעבר השגרירות האמריקנית באנקרה. לא היו נפגעים. אדם אחד נעצר בחשד למעורבות בירי, שלפי לשכתו של ארדואן נועד "ליצור כאוס".

 

שר האוצר הגרמני אמר היום שמשבר המטבע בטורקיה עלול לסכן את הכלכלה הגרמנית. עם זאת הקנצלרית אנגלה מרקל אמרה היום בפגישה של מפלגתה שכרגע אין סיבה להציע סיוע כלכלי דחוף לטורקיה כדי להקל על המשבר. בשבוע שעבר חתמו הבנקים המרכזיים של טורקיה וקטאר על הסכם חילופי מטבע, ימים ספורים אחרי שקטאר אישרה להשקיע בפרויקטים בטורקיה, עסקה בשווי 15 מיליארד דולר.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: רויטרס
"יש לנו את היכולת להתגבר על זה"
צילום: רויטרס
מומלצים