שתף קטע נבחר

"רוסיה מחפשת טיל גרעיני שהתרסק בים"

פוטין התגאה שרוסיה פיתחה נשק גרעיני חסין מיירוט, אך לפי גורמי מודיעין אמריקנים כל הניסויים עד כה הסתיימו בהתרסקות. הם אמרו ל-CNBC שרוסיה שולחת ספינות לחפש את השרידים, מחשש לדליפה מסוכנת

גורמי מודיעין אמריקנים אומרים שרוסיה מתכוננת לחפש שרידים של טיל גרעיני, שהתרסק בים בסוף השנה שעברה.

 

ולדימיר פוטין התגאה בחודש מרס שהמדענים הרוסים פיתחו טיל חדש מתקדם כל כך שיכול להגיע לכל מקום בעולם. אך מקורות במודיעין האמריקני אמרו ל-CNBC שמדובר בהצהרות כוזבות, מכיוון שארבעה ניסויים בין נובמבר לפברואר הסתיימו כולם בהתרסקות של הטיל החדש.

נשיא רוסיה ולדימיר פוטין עם שר ההגנה סרגיי שויגו ()
פוטין ושר ההגנה הרוסי סרגיי שויגו
 

כעת, לפי גורמי מודיעין אמריקנים ששוחחו עם CNBC, המומחים הרוסים מנסים לאתר את אחד הטילים שהתרסקו, מכיוון שהם חוששים מדליפה של חומרים גרעיניים לים ברנץ, צפונית לרוסיה ונורבגיה. המבצע לאיתור שרידי הטיל שהתרסק בנובמבר יכלול שלוש ספינות, שאחת מהן יכולה לטפל בחומרים רדיואקטיביים.

 

 

המדענים מודאגים שהחומרים הגרעיניים שנמצאים בטיל יגרמו נזק לים. האנס כריסטנסן, ראש פרויקט המידע הגרעיני בפדרציה למדעים אמריקניים, אמר ל-CNBC: "מיותר לציין שאם אתה יורה טיל עם מנוע גרעיני או מקור גרעיני, החומר הגרעיני הזה יהיה איפה שהטיל נמצא".

 

על פינוי שרידי הטיל מים ברנץ אמר כריסטנסן: "אם טיל הלך לאיבוד בים ונמצא בשלמותו, אז היפותטית אפשר לעשות את זה בלי זיהום. אבל אני בספק לגבי זה, מכיוון שכאשר טיל מתרסק יש לזה השפעה חזקה מאוד. אני חושש שיהיו דליפות ממנו".

שיגור של טיל השיוט בורבסטניק רוסיה (צילום: EPA)
שיגור של טיל שיוט השנה ברוסיה(צילום: EPA)
 

הנשיא פוטין חשף את הטיל הגרעיני החדש בחודש מרס, בנאום מצב האומה השנתי שלו. "לאף אחד בעולם אין משהו כזה", התגאה פוטין. הוא אמר שמדובר בטיל שיוט עם ראש נפץ גרעיני עם יכולת חמקנות שהופכת אותו לחסין מיירוט.

 

אך לפי הגורמים האמריקניים הטיל החדש נבחן ארבע פעמים – והתרסק בכולן. הטיסה הארוכה ביותר שלו הייתה קצת יותר משתי דקות. הוא טס 35 ק"מ. הניסוי הקצר ביותר נמשך רק ארבע שניות. הטיל התרסק אחרי 8 ק"מ.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
פוטין ושר ההגנה הרוסי סרגיי שויגו
מומלצים