שתף קטע נבחר

המשבר הכלכלי באיראן: שר הכלכלה הודח

מכה לרוחאני בצל קריסת המטבע האיראני והפגנות המחאה: הפרלמנט הצביע בעד הדחתו של מסעוד קרבסיאן מתפקידו. בחודשיים האחרונים הודחו גם שר העבודה ונגיד הבנק המרכזי

הפרלמנט האיראני הדיח היום (א') את שר הכלכלה מסעוד קרבסיאן על רקע הצניחה החדה בערך הריאל, המטבע האיראני, וההידרדרות במצב הכלכלי, שהוציאה בחודשים האחרונים איראנים רבים לרחובות. מדובר במכה לנשיא חסן רוחאני, המואשם על-ידי אנשי המחנה השמרני הקיצוני באיראן באחריות למשבר הכלכלי.

 

עוד סיפורים מרתקים מהעולם בעמוד הפייסבוק של דסק החוץ

 

 

שר הכלכלה של איראן מסעוד קרבסיאן (צילום: EPA)
שר הכלכלה מסעוד קרבסיאן מנסה להתגונן בפרלמנט(צילום: EPA)

הדחתו של קרבסיאן מצטרפת לשורה של זעזועים בצמרת הכלכלית באיראן על רקע החלטת ארה"ב לחדש את הסנקציות על טהרן. רק בתחילת החודש הצביע הפרלמנט האיראני בעד הדחתו של שר העבודה האיראני, ובחודש שעבר הדיח הנשיא רוחאני את נגיד הבנק המרכזי של איראן. בדיון בפרלמנט היום הצביעו 137 חברים בעד הדחתו של קרבסיאן ו-121 הצביעו בעד השארתו בתפקיד.

 

הממשל האמריקני, נזכיר, הכריז במאי על פרישתה של ארה"ב מהסכם הגרעין עם איראן שבמסגרתו הוסרו מהרפובליקה האיסלאמית רוב הסנקציות האמריקניות והבינלאומיות הקשות בתמורה לכך שטהרן תרסן את תוכנית הגרעין שלה. הנשיא האמריקני טראמפ טען כי מדובר בהסכם גרוע ושגוי שמסכן את ביטחון העולם.

מחאה ברחובות איראן ()
מפגינים ברחובות איראן בתחילת החודש

איראן הפגנות מחאה נגד המשטר ()

ירי כוחות משטר איראני איראן בסיג' משמרות המהפכה ח'וראמשהר מחמרה מחאה סנקציות ()

בעקבות הפרישה הודיעה ארה"ב כי תטיל מחדש את הסנקציות על איראן, והחודש חודשו הסנקציות הללו. בין השאר ארה"ב מתכוונת ללחוץ על מדינות ברחבי העולם לקיים חרם נפט על איראן החל מנובמבר. חברות גדולות משלל תחומים כבר הודיעו כי הן מפסיקות את פעילותן באיראן, משום שפעילות בה תחת משטר הסנקציות האמריקני תפגע בפעילותן בארה"ב. ערך המטבע האיראני צנח עד לכ-100 אלף ריאל לדולר לעומת כ-43 אלף ריאל לדולר בסוף השנה שעברה.

 

בריטיש איירווייז, אייר פראנס ו-KLM מפסיקות לטוס לאיראן

 

בשנה האחרונה התמודדה איראן עם שורה של הפגנות מחאה על רקע מצבה הכלכלי הקשה. גל המחאה הגדול מכולם היה בדצמבר אשתקד, ובמהלכו יצאו איראנים להפגין ביותר מ-80 ערים. בעימותים עם כוחות הביטחון נהרגו אז 25 בני אדם ועוד מאות נפצעו. מאז תחילת השנה התעוררו עוד כמה גלי מחאה, גם אם קטנים יותר. את ההפגנות האלה הובילו בין השאר נהגי משאיות, חקלאים וסוחרים בבזאר הגדול של טהרן.

 

לפי דיווחים מאיראן, מפגינים שהשתתפו ביוני השנה במחאה בבזאר בטהרן קראו בין השאר "לא לבנון ולא עזה, נמות למען איראן" – כשכוונתם היא שבמקום להשקיע כסף בלחימה בעזה, בסוריה או בלבנון – על המשטר לנתב את הכסף לאזרחים האיראנים.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: EPA
שר הכלכלה האיראני המודח
צילום: EPA
מומלצים